    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzedaż mieszkania w rodzinie
    Date: Tue, 2 Jan 2007 08:27:14 -0600

    "Ramonoth" <p...@t...pl> wrote in message
    news:endjk8$4ov$1@news.lublin.pl...
    > Witam,
    >
    > Mam do Was prośbę o poradę w następującej sprawie:
    > Mama chce mi sprzedać swoje mieszkanie, po to by kupić dla siebie inne,
    > mniejsze.

    Jak najbardziej może.
    Notariusz załatwi wszystko. 2% należy się fiskusowi.

    > Zakup byłby sfinansowany kredytem.
    Zakup czego. Ty chcesz wziąć kredyt na to mieszkanie od mamy?
    No to bierz. Nie widze przeciwskazań.

    > Mam brata, na którego mama przepisałaby mieszkanie, które by sobie kupiła.
    To nowe? Po kupieniu?
    Czyli to jest darowizna. Notariusz.
    Wg nowych przepisów zwolniona z podatku. Doczyttać dokładnie co trzeba
    zrobi, żeby podatku nie zapłacić.

    > Jak wyglądają tu sprawy spadkowe?
    Ale dopiero po smierci matki!
    Mieszkanie który ty kupisz za pieniądze jest twoje i nikomu nic do tego.
    Od mieszkania, które ona podaruje bratu bedziesz miał prawo żądać zachowku.

    > Jakie prawa ma brat? Jakich praw ewentualnie mógłby się zrzec? Czy mógłby
    > się zrzec?

    j.w.

    znajdź doradcę podatkowego, który ci powie, czy to wam się opłaca.

    Bo jeszcze inna możliwość to taka, że to ty kupisz większe mieszkanie na
    siebie.
    Potem podarujesz go bratu, a matka tobie podaruje swoje. Wychodzi taniej.
    Jeszcze inaczej to kupienie mieszkania na siebie i zamiana z matką. Też
    taniej, bo unikasz tyych 2% podatku od umowy kupna-sprzedaży.