  • 1. Data: 2017-10-09 14:55:19
    Temat: Skarga pauliańska
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    KC art 527
    "§ 1. Gdy wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową, każdy z
    wierzycieli może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną w stosunku
    do niego, jeżeli dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia
    wierzycieli, a osoba trzecia o tym wiedziała lub przy zachowaniu
    należytej staranności mogła się dowiedzieć."

    Czy można zatem przyjąć, że gdy kupujący kupuje mieszkanie po cenie
    rynkowej (czyli nie odniósł korzyści materialnej), to nie grozi mu
    skarga pauliańska? Dodatkowo: kupujący nie znał sprzedającego, nie są
    kumplami, szwagrami itp

    W jaki sposób kupujący może zabezpieczyć się przed skargą pauliańską?
    Jakieś zapisy w umowie notarialnej?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 2. Data: 2017-10-09 20:37:09
    Temat: Re: Skarga pauliańska
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-09 o 14:55, Wojtek pisze:
> [...]
    > rynkowej (czyli nie odniósł korzyści materialnej), to nie grozi mu
    > skarga pauliańska? Dodatkowo: kupujący nie znał sprzedającego, nie są

    Można przyjąć.

    > W jaki sposób kupujący może zabezpieczyć się przed skargą pauliańską?
    > Jakieś zapisy w umowie notarialnej?

    Nie kupować poniżej ceny rynkowej :)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2017-10-09 20:37:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-09 o 20:37, Liwiusz pisze:

    > Można przyjąć.

    > Nie kupować poniżej ceny rynkowej :)

    Jeszcze jedna uwaga - sprzedaż mieszkania przez dłużnika nie odbywa się
    z pokrzywdzeniem wierzycieli, bo i przed, i po sprzedaży, stan majątkowy
    dłużnika jest taki sam.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2017-10-10 09:16:22
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    > Nie kupować poniżej ceny rynkowej :)

    To też :) Ale ja myślę o tym fragmencie z KC art 527
    "a osoba trzecia o tym wiedziała lub przy zachowaniu należytej
    staranności mogła się dowiedzieć".

    Co tu się kryje pod tą "należytą starannością" kupującego? Co kupujący
    powinien sprawdzić? Jakie zapisy w umowie powinny być?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 5. Data: 2017-10-10 09:55:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 09:16, Wojtek pisze:

> [...]
    > staranności mogła się dowiedzieć".
    >
    > Co tu się kryje pod tą "należytą starannością" kupującego? Co kupujący

    Braku należytej staranności nie zniwelujesz zapisem w umowie.

    > powinien sprawdzić? Jakie zapisy w umowie powinny być?

    Jak już wspomniałem - jeśli kupuje uczciwie w cenie rynkowej, to skarga
    pauliańska mu nie grozi.

    A zapisy kodeksowe specjalnie są na tyle ogólne, żeby mogły mieć
    zastosowanie w różnych potrzebnych sytuacjach, i nie mogły być
    uniwersalnie obchodzone "zapisem w umowie".

    Na przykład jeśli kupujący obawia się, że sprzedawca ma długi, i obawia
    się związanych z tym konsekwencji, to może poprosić sprzedawcę o
    przedstawienie odpowiednich raportów z ZUS, US o niezaleganiu, opinii
    bankowej, wyciągu z bilansów, jeśli to firma itp. itd.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2017-10-10 10:12:53
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-10-10 o 09:55, Liwiusz pisze:

    > Braku należytej staranności nie zniwelujesz zapisem w umowie.

    Miałem na myśli, czy sprzedający powinien oświadczyć w umowie, że nie
    jest dłużnikiem. Żeby potem nie było, ze kupujący nie zapytał się o
    zadłużenie sprzedającego (a przecież mógł) - czyli nie dopełnił
    należytej staranności.
    Z drugiej strony, jeśli sprzedający jest dłużnikiem - to już nie można
    od niego kupować mieszkania (bo skarga pauliańska)? Przecież sprzedający
    może sprzedawać mieszkanie właśnie z powodu długów, które chce
    uregulować pieniędzmi z tej transakcji.

> [...]
    > przedstawienie odpowiednich raportów z ZUS, US o niezaleganiu, opinii
    > bankowej, wyciągu z bilansów, jeśli to firma itp. itd.

    A jak zalega, to co wtedy? Rozumiem że cena rynkowa rozwiązuje problem.
    Tym niemniej zawsze jest możliwość sprzedaży lekko poniżej ceny (bo
    sprzedający potrzebuje pieniędzy np. na długi). Nikt się nie przyczepi
    do kupującego?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 7. Data: 2017-10-10 10:23:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 10:12, Wojtek pisze:

> [...]
    > jest dłużnikiem. Żeby potem nie było, ze kupujący nie zapytał się o
    > zadłużenie sprzedającego (a przecież mógł) - czyli nie dopełnił

    Czy uważasz, że kupując od permanentnego dłużnika, którego podejrzewasz
    o długi, twoja staranność może się opierać wyłącznie na tym, że
    poprosisz dłużnika o oświadczenie, że długów nie ma?\

> [...]
    > od niego kupować mieszkania (bo skarga pauliańska)? Przecież sprzedający
    > może sprzedawać mieszkanie właśnie z powodu długów, które chce

    Już na ten temat pisałem kilka razy.

> [...]
    > Tym niemniej zawsze jest możliwość sprzedaży lekko poniżej ceny (bo
    > sprzedający potrzebuje pieniędzy np. na długi). Nikt się nie przyczepi

    Cena rynkowa jest wypadkową średnich cen realnych z rynku, więc z
    definicji istnieją rynkowe transakcje poniżej ceny średniej rynkowej,
    tak samo jak istnieją transakcje powyżej średniej ceny rynkowej. Już
    pomijając fakt, że w przypadku nieruchomości każda z nich jest wyceniana
    indywidualnie. Problem będzie jeśli to odbiegnięcie in minus z ceny
    będzie znaczne, albo jeśli będzie to darowizna.

    Jeśli długi sprzedawcy są wiadome, a kupujący chce się czuć pewniej,
    może ustalić ze sprzedającym, że zapłata ceny nastąpi na rzecz
    wierzycieli sprzedającego.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2017-10-10 10:32:49
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-10-10 o 10:23, Liwiusz pisze:

    > Czy uważasz, że kupując od permanentnego dłużnika, którego podejrzewasz
    > o długi, twoja staranność może się opierać wyłącznie na tym, że
    > poprosisz dłużnika o oświadczenie, że długów nie ma?\

    Kupuję od kolesia, którego nie znam. Nie wiem, czy jest dłużnikiem czy
    nie jest. A chyba nie mam jakichś specjalnych narzędzi, by sprawdzić
    obcego faceta.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 9. Data: 2017-10-10 10:35:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 10:32, Wojtek pisze:

    > Kupuję od kolesia, którego nie znam. Nie wiem, czy jest dłużnikiem czy
    > nie jest. A chyba nie mam jakichś specjalnych narzędzi, by sprawdzić
    > obcego faceta.

    Możesz wpisać jego nazwisko w google. Ale, tak jak już wspomniałem,
    uczciwe kupno to nie podstawa do skargi.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2017-10-12 09:08:36
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-10-10 o 10:35, Liwiusz pisze:

    > Możesz wpisać jego nazwisko w google. Ale, tak jak już wspomniałem,
    > uczciwe kupno to nie podstawa do skargi.

    A jeśli poprzedni właściciel kupił mieszkanie w taki sposób, że podlega
    skardze pauliańskiej, ja zaś kupiłem normalnie (po cenie rynkowej, nie
    wiedziałem nic o okolicznościach transakcji mojego poprzednika) od
    niego. Czy moja transakcja jest narażona na anulowanie z powodu skargi
    pauliańskiej?

    Pozdrawiam,
    Wojtek