    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 3 Oct 2011 09:27:05 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Rejestracja samochodu - Starostwo - Urząd Skarbowy

    On Sat, 1 Oct 2011, w...@o...pl wrote:

    > Skoro z jednej strony mamy wyraźne przepisy, które nakazują płatnikom podatku
    > od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wysyłać
    > informacje do US, skoro notariusze mają wyraźny nakaz ustawowy do wysyłania
    > aktów notarialnych do UM

    ...i pobrania zaliczek dla US...

    > do regionalnych izb obrachunkowych, to z drugiej strony mamy nieuregulowaną
    > białą plamę w której organy wesoło sie poruszają w mysl zasady: skoro coś nie
    > jest zabronione to jest dozwolone. To po kiego grzyba są te przepisy skoro bez
    > nich tak czy inaczej Zośka z UM dzwoni do Haliny bo jej po prostu tak wolno?

    Akurat wybrałeś sobie nienajlepszy przykład: tam gdzie notariusz ma
    obowiązek złożenia informacji, podatnik jest zwolniony ze składania
    deklaracji.
    Nakaz jest więc oczywisty - inaczej nikt nie byłby zobowiązany do
    powiadomienia o podatkach.

    > Tak się akurat składa, że w stosunkach obywatel-państwo ta zasada nie ma

    Kontakt obywatel-państwo wystąpił tylko z US, na podstawie Ordynacji :)

    > Tak, czytałem tę ustawę i jestem głeboko przekonany, że informacje które
    > otrzymał US są całkowicie bezużyteczne,

    Które informacje i od kogo otrzymał?
    Te od UM?
    Równie dobrze mógł dostać np. od wkurzonego dozorcy któremu podpadłeś
    skargą na jego pracę :]
    Sprawą US jest rozeznać czy donos odłożyć na półkę czy wszcząć
    postępowanie. Akurat wszczęli.

    > za to US dostaje informację o stanie majątkowym obywatela

    Nienienie.
    US dostał informację o zdarzeniu które może na to mieć wpływ ;)

    > Pomijam tu wyjątkowa sytuację jaką jest powoływanie
    > sie na fakt darowizny i zastosowanie sankcyjnej stawki 20%.

    Wyjdź z toku rozumowania który prezentujesz, stan obok, i odpowiedz
    na proste pytanie: *PO CO* ustawodawca przewidział taką sankcję,
    skoro US zwyczajnie nie dostanie deklaracji od podatnika?
    Co musi się zdarzyć, aby podatnik sam z siebie "powołał się"?

    > Oczywiście
    > obowiązek podatkowy tak czy inaczej powstaje w danej konkretnej sytuacji
    > o ktorej wspomniales mowiac o art.6,

    Otóż to. Aby była podstawa do wszczęcia postępowania z urzędu,
    tylko i wyłącznie na podstawie wiedzy o istnieniu darowizny,
    bez deklaracji.

    > ale po to jest art.6 ust.4 (który "odnawia" obowiązek podatkowy)

    Ten jest raczej metodą obejścia przedawnienia tak jak piszesz.

    > Mojej siostrze US mówiąc brutalnie może skoczyć, bez złożenia deklaracji nic
    > jej nie moga zrobić, co najwyzej jesli minie 6 miesięcy to mogą ją zaatakować
    > z tytułu "skąd miała pani forsę na auto za 15 tysięcy skoro pani studiuje i
    > nie ma pani dochodów" i wtedy sie ona powola na darowizne i lezy po całości
    > (stawka 20%).

    Ktoś już opisał wersję że się nie powoła i dostanie propozycję 75% :]
    (dlatego się powoła)

    > Mam nadzieje ze te dane są chronione tajemnicą skarbową; wydaje
    > mi sie ze są (tzw. inne źródła o ktorych mowa przepis ordynacji w tym temacie)
    > i to mnie jakoś pociesza.

    Są, US nie może UMowi ujawnić takiej informacji, o ile przepis ustawy
    mu nie nakazuje.
    Ale to działa W DRUGĄ STRONĘ!
    Dlatego UMy które chciały się wykazać nadgorliwością i samemu chciały
    sprawdzać kto płaci podatki usiłowały żądać "papierka z US" (jak kto
    się przychylił do "kategorycznej prośby" to oczywiście dobrowolne złożenie
    informacji było legalne :>), bo same go dostać nie mogły.

    pzdr, Gotfryd