    From: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Reforma OFE
    Date: Wed, 27 Sep 2017 09:07:17 +0200

    > Błędem jest rozpatrywanie akurat OFE jako czegoś szczególnie
    > wyodrębnionego od reszty gospodarki. Pomysł z II i III filarem był
    > poroniony na starcie i oszukańczy. To, ze w Polsce ZUS jest swoistą
    > piramidą finansową opartą na tym, że z pieniędzy obecnie pracujących
    > pokrywamy zobowiązania wobec tych, pracowali kiedy, a teraz biorą
    > świadczenia jest po prostu faktem. Jakkolwiek byśmy tego nie oceniali
    > tak było.

    Raczej był próbą odejścia stopniowego od piramidy. Jak wyobrażasz sobie
    nagłe przestanie wypłacania osobom na emeryturze świadczeń?

    > Wprowadzenie III filara powodowało,ze obecnie pracujący z jednej strony
    > i tak musieli pokrywać zobowiązania wobec rencistów i emerytów. I czy
    > robiono by to ze składek, czy z podatków, to ma akurat średnie
    > znaczenie. Jednocześnie ci zatrudnieni odkładali na swoje przyszłe
    > emerytury - czyli de facto braliśmy dwa razy więcej, niż normalnie.

    znaczenie ma takie, że masz emeryturę indeksowaną tym co odłożyłeś, a
    więc tak trochę bardziej sprawiedliwie, dodatkowo mogło dopingować do
    tego by więcej zarabiać.

    > Na dodatek III filar był oparty o jakieś dziwne zewnętrzne fundusze. W
    > razie ich upadłości i tak państwo musiałoby pokrywać te zobowiązania.

    Polecam jednak zapoznanie się z ustawą wprowadzającą te fundusze. Z
    jednej strony tak, państwo gwarantowało, ale z drugiej były dość duże
    mechanizmy zabezpieczające, tak aby upadek był w zasadzie niemożliwy.
    Natomiast zarządzający miał zyski (moim zdaniem za duże, miały być w
    trakcie obniżane opłaty, a nie były), ale również w razie zbyt dużych
    strat musiał dopłacać różnicę.

    Możemy się oczywiście sprzeczać co do szczegółów, wiele mi się nie
    podobało, ale sama idea była akurat prawidłowa.

    --
    http://kaczus.ppa.pl