    From: Kasia<a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawomocny wyrok - jak unieważnić ?
    Date: Sat, 30 Oct 2004 09:09:47 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > Przed kilkoma miesiącami złożyłem pozew przeciwko pracodawcy o
    wypłatę
    > zalełych zobowiązań (podobnie jak grupa moich kolegów). Sąd
    okręgowy wydał
    > niekorzystny dla mnie wyrok. Na tym poprzestałem (wyrok się
    uprawomocnił),
    > natomiast moi koledzy poszli dalej aż do Sądu Najwyższego. Sąd
    Najwyższy
    > przyznał im rację, wygrali sprawę.
    > Ja pozostałem na lodzie.
    >
    > Czy można wznowić jakoś procedurę sądową (zmieniła się sytuacja
    prawna -
    > jest orzecznictwo Sądu Najwyższego) i nadać ponownie bieg mojej
    sprawie,
    > jaką to miałoby mieć formę ?
    >
    > Chris
    >

    >Środkiem służącym do wzruszania prawomocnych orzeczeń jest
    wznowienie postępowania.Jest ono dopuszczlne jednak tylko w
    wyliczonych enumumeratywnie przypadkach
    Art. 401.Można żądać wznowienia postępowania z powodu nieważności:
    1) jeżeli w składzie sądu uczestniczyła osoba nieuprawniona albo
    jeżeli orzekał sędzia wyłączony z mocy ustawy, a strona przed
    uprawomocnieniem się wyroku nie mogła domagać się wyłączenia;
    2) jeżeli strona nie miała zdolności sądowej lub procesowej albo nie
    była należycie reprezentowana bądź jeżeli wskutek naruszenia
    przepisów prawa była pozbawiona możności działania; nie można
    jednak żądać wznowienia, jeżeli przed uprawomocnieniem się wyroku
    niemożność działania ustała lub brak reprezentacji był podniesiony w
    drodze zarzutu albo strona potwierdziła dokonane czynności
    procesowe.
    Art. 401. ze zn.1 § 1. Można żądać wznowienia postępowania również w
    wypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu
    normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą,
    na podstawie którego został wydany wyrok.
    § 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w
    terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia
    Trybunału Konstytucyjnego.
    Art. 403. § 1. Można żądać wznowienia na tej podstawie, że:
    1) wyrok został oparty na dokumencie podrobionym lub
    przerobionym albo na skazującym wyroku karnym, następnie
    uchylonym;
    2) wyrok został uzyskany za pomocą przestępstwa.
    § 2. Można żądać wznowienia w razie późniejszego wykrycia takich
    okoliczności faktycznych lub środków dowodowych, które mogłyby mieć
    wpływ na wynik sprawy, a z których strona nie mogła skorzystać w
    poprzednim postępowaniu.
    § 3. Można żądać wznowienia w razie późniejszego wykrycia
    prawomocnego wyroku dotyczącego tego samego stosunku prawnego;
    w tym wypadku przedmiotem rozpoznania przez sąd jest nie tylko
    zaskarżony wyrok, lecz są również z urzędu inne prawomocne wyroki
    dotyczące tego samego stosunku prawnego.
    Jeśli więc którąś z tych przyczyn możesz zastosować do własnej sytuaci
    to życze powodzenia. No i jeszcze pamiętajo terminach -art.407 i 408
    k.p.c.

    -> http://usenet.pomocprawna.info