    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo do chodzenia chodnikiem
    Date: Fri, 13 Apr 2018 20:23:18 +0200

    dyskusyjnych:5ad0ca08$0$1009$6...@n...neostrada
    .pl...
    W dniu 2018-04-13 o 16:09, J.F. pisze:

    >I głupia. Tak jak napisałem.

    >Dlaczego niebezpieczne?

    Bo nagraja, oskarza, i nie pozostanie nic innego jak wyrzucic :-)

    >Ktoś tu niedawno próbował przekonywać, że podstawa nie musi być
    >prawdziwa, byleby była (;)). Meteoryt to tylko przykład, przecież
    >można wymyślić coś bardziej prawdopodobnego.

    Najbezpieczniejsze sie wydaje "bo dostalem taki rozkaz" :-)

    >Ale odbiegamy od pytania. Może za słabo podkreśliłem, że pytam czy
    >_musi_.
    >Jest jasne, ze podczas kontroli/zatrzymania/przeszukania podstawę
    >podać musi. Ale czy gdy kieruje ruchem też musi?

    Odnosnie ruchu, to ma upowaznienie ustawowe.
    Chcesz w prawo, wolno, moze nawet nakaz jest, a policjant kaze w lewo.
    Wolno mu. Nawet jak w lewo jest zakaz wjazdu.
    Ale to ruch drogowy, a nie chodnikowy :-)

    No i dobrze by bylo, zeby mial jakies uzasadnienie, choc niekoniecznie
    musi sie z niego spowiadac.

    >Czy faktycznie pan poseł miał rację, dopytując się _dlaczego_ nie
    >może przejść?

    Ale takie blokowanie bez powodu moze sie szybko okazac karalne :-)

    >Kierowca widząc policjanta kierującego ruchem musi się go słuchać,
    >przecież głupio by było, gdyby każdy kierowca zatrzymywał się obok,
    >opuszczał szybę i pytał o podstawę prawną. Albo dlaczego ma skręcić w
    >prawo, bo przecież chciał jechać prosto...

    Akurat calkiem rozsadne pytanie, a odpowiedz moze duzo ulatwic.
    Jak np uslyszy, ze ulica jest zamknieta na dwie godziny, bo film kreca
    :-)

    >A pieszy? Jeżeli policjant kieruje ruchem (na chodniku w tym
    >przypadku, ale to przecież część drogi) i każe przejść na drugą
    >stronę (albo zawrócić), to musi podać podstawę prawną?

    Kierowca powinien podstawe prawna znac/pamietac, a pieszy bez PJ nie
    musi.

    >Prawo o ruchu drogowym
    >"Art. 5.1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    >obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby
    >kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych

    sprawdzic czy ten chodnik to czesc drogi publicznej, i doszukac sie
    czy pieszy na chodniku jest aby na pewno uczestnikiem ruchu ...

    >(Oczywiście abstrahuję tutaj od zagadnienia, po kiego grzyba w ogóle
    >te barierki i po cholerę ci policjanci tlen zużywają akurat w tamtym
    >miejscu i dlaczego rządzący boją się suwerena, bo to zupełnie inny
    >temat)

    A to akurat moze byc bardzo wazne.
    Po co te barierki, na jakiej podstawie, kto nakazal, na jakiej
    podstawie itd :-)

    J.