    Subject: Re: Prawo do chodzenia chodnikiem
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Kviat
    Date: Fri, 13 Apr 2018 17:17:29 +0200

    W dniu 2018-04-13 o 16:09, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > IMO - kiepska to podstawa.

    I głupia. Tak jak napisałem.

    > A to z kolei niebezpieczne - nagraja, oskarza o naduzycie wladzy,
    > wyrzuca i skaza :-)

    Dlaczego niebezpieczne?
    Ktoś tu niedawno próbował przekonywać, że podstawa nie musi być
    prawdziwa, byleby była (;)). Meteoryt to tylko przykład, przecież można
    wymyślić coś bardziej prawdopodobnego.

    Ale odbiegamy od pytania. Może za słabo podkreśliłem, że pytam czy _musi_.

    Jest jasne, ze podczas kontroli/zatrzymania/przeszukania podstawę podać
    musi. Ale czy gdy kieruje ruchem też musi?

    Czy faktycznie pan poseł miał rację, dopytując się _dlaczego_ nie może
    przejść?

    Kierowca widząc policjanta kierującego ruchem musi się go słuchać,
    przecież głupio by było, gdyby każdy kierowca zatrzymywał się obok,
    opuszczał szybę i pytał o podstawę prawną. Albo dlaczego ma skręcić w
    prawo, bo przecież chciał jechać prosto...
    A pieszy? Jeżeli policjant kieruje ruchem (na chodniku w tym przypadku,
    ale to przecież część drogi) i każe przejść na drugą stronę (albo
    zawrócić), to musi podać podstawę prawną?

    Prawo o ruchu drogowym
    "Art. 5.1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby
    kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych
    oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny
    sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub
    znaki drogowe.
    2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub
    uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami
    świetlnymi i znakami drogowymi."

    Czy tego policjanta można uznać za "kierującego ruchem"? Jeżeli tak, to
    chyba nie musi się nawet tłumaczyć, bo kieruje ruchem...
    Przecież gdyby był (ten policjant) rozgarnięty, to spokojnie mógłby
    zacytować Art.5 (choćby dla świętego spokoju panu posłowi). Pan poseł
    pewnie ma prawo jazdy i przepis powinien znać. (Piesi chyba też powinni
    znać... :))
    Jest obowiązany stosować się do poleceń i już.

    Chyba, że taki kierujący ruchem policjant, to musi być jakiś specjalny
    policjant do kierowania ruchem, a tamten policjant, to był zwykły
    policjant :)

    (Oczywiście abstrahuję tutaj od zagadnienia, po kiego grzyba w ogóle te
    barierki i po cholerę ci policjanci tlen zużywają akurat w tamtym
    miejscu i dlaczego rządzący boją się suwerena, bo to zupełnie inny temat)

    Z drugiej strony, dzięki tej awanturze ludzie jednak chodnik
    odzyskali... Ale wrażenie, że jednak mamy niegramotnych policjantów
    pozostało.

    > To juz chyba lepiej "bo taki mam rozkaz" - i niech wyrzucaja komendanta :-)

    :)

    Pozdrawiam
    Piotr