    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pozew w postępowaniu upominawczym - do jakiej kwoty
    Date: Mon, 07 Jan 2008 14:04:31 +0100

    Piotr pisze:

    > Moj blad, chodzilo o uproszczony.

    > Czym sie rozni postepowanie upominawcze od uproszczonego? Wiem ze to
    > pierwsze dluzej trwa i kosztuje wiecej (pozew), ale czy to wszystko?

    Tym, czym różni się samochód od trawnika. To są dwie różne rzeczy,
    choć niekiedy samochód może stanąć na trawniku.

    POSTĘPOWANIE UPROSZCZONE to taki tym postępowania, gdzie wypełnia się
    pozew na formularzu, wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 000zł,
    zobowiązanie wynika z faktów opisanych w KPC i istnieje pewne
    ograniczenie w zarzutach w apelacji (tak w skrócie).

    Jeśli np. wartość przedmiotu sporu przekracza 10 000zł, albo
    roszczenie nie wynika z umowy, to postępowanie jest prowadzone w trybie
    zwykłym - czyli - najogólniej mówiąc - nie wypełnia się pozwu na
    formularzu, tylko tak jak za starych dobrych czasów pisze się pozew samemu.

    Natomiast postępowanie upominawcze (lub nakazowe) polega na tym, że
    sąd - na podstawie dołączonych do pozwu dowodów - bez rozprawy wydaje
    nakaz zapłaty. W nakazie zapłaty zobowiązuje pozwanego do zapłaty pewnej
    kwoty. Jeśli pozwany nie zgadza się, to może wnieść zarzuty (sprzeciw) i
    zostanie wyznaczona normalna rozprawa.

    I teraz clou: nakaz zapłaty (w postępowaniu upominawczym lub
    nakazowym) tak samo może być wydany po wszczęciu postępowania w trybie
    uproszczonym, jak i w trybie zwykłym. Tak więc wybór postępowania
    (zwykłe lub uproszczone) zależy od tego, czy sądzisz się o więcej, czy o
    mniej niż 10 000zł. W obu przypadkach możesz prosić o wydanie nakazu
    zapłaty.

    Jeśli posiadasz uznanie długu przez dłużnika, albo podpisaną fakturę,
    to możesz żądać wydania nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym (a nie
    upominawczym), co będzie dla Ciebie bardziej korzystne. Za wpis od pozwu
    w postępowaniu nakazowym sąd pobiera tylko 1/4 standardowej opłaty. A
    standardowa opłata to 5% wartości przedmiotu sporu.

    > Okolo rok temu zlozylem pozew do sadu na inna firme (ponizej 10 tys zl),
    > wszystko poszlo gladko i szybko (jak na Polske :)), komornik zaja konto
    > i pieniadze dosyc szybko odzyskalem. Boje sie ze przy upominawczym
    > postepowaniu wszystko bedzie sie ciagnelo o wiele dluzej..

    Ale co, dostałeś nakaz zapłaty (w postępowaniu upominawczym czy
    nakazowym), czy była rozprawa?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz