    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Porzucenie rzeczy zasiedzenie
    Date: Mon, 22 Feb 2010 04:59:55 +0100

    On Sun, 21 Feb 2010, WujekStasiek wrote:

    > Mam pytanie, najemcy wyprowadzili sie z mieszkania, nie zaplacili, zostawili
    > rzeczy i samochod i tyle. Mowia ze moge sobie robic co chce. Co zrobic zeby
    > nabyc wlasnosc tych rzeczy, czy musze do nich pisac jakies pismo czy lepiej
    > nabyc wlasnosc przez uznanie ze rzeczy porzucili czy tez przez zasiedzenie.

    Hola, hop.
    Nie porzucenie. Powód niżej.
    I nie widzę podstaw do "zasiadywania" - dla *ruchomości* w polskim
    prawie, "zawłaszczenie" tą drogą dotyczy tylko nabywcy rzeczy
    od osoby nieuprawnionej, a nie tej osoby.

    Zacznijmy od tego, co już padło - o zastawie:
    _117.html
    +++
    Art. 670
    § 1. Dla zabezpieczenia czynszu oraz œwiadczeń dodatkowych, z którymi
    najemca zalega nie dłużej niż rok, przysługuje wynajmujšcemu ustawowe
    prawo zastawu na rzeczach ruchomych najemcy wniesionych do przedmiotu
    najmu, chyba że rzeczy te nie podlegajš zajęciu.
    ---

    Oczywiscie lepiej by było mieć ich zgodę na potrącenie należności,
    bo inaczej jest "tylko" zastaw (i chyba by trzeba przeprowadzić
    egzekucję przez sąd).
    Wskazuję tylko, że to *nie* musiała być ich "dobra wola": miałeś
    prawo *nie wypuścić* majątku z ręki (przynajmniej w rozsądnie
    ocenionej wysokości).

    > Czy
    > przez porzucenie rzeczy nabywam ich wlasnosc z chwila zlozenia im oswiadczenia
    > ze porzucaja rzecz

    Oni IMVHO tych rzeczy NIE porzucili.
    Ad rem.
    Oni je zostawili *z intencją* przeznaczenia na spłatę zadłużenia,
    więc IMO tak to trzeba traktować: spłatę "w naturze".
    Ale oczywiście "papier" by się przydał - choćby z powodu formalności
    z samochodem.
    Tak czy inaczej, z tego będzie podatek (tak dla porządku) - tak
    jakby zapłacili czynsz.

    pzdr, Gotfryd