  • 1. Data: 2018-10-17 09:56:06
    Temat: Pis wprowadza bat na kościół?
    Od: Kviat

    https://www.arslege.pl/ustawowa-definicja-podmiotu-z
    biorowego/k424/a35110/

    "Podmiotem zbiorowym w rozumieniu ustawy jest osoba prawna oraz
    jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, której odrębne
    przepisy przyznają zdolność prawną(...)"

    https://www.arslege.pl/osobowosc-prawna-kosciola-kat
    olickiego/k466/a40689/

    "Rzeczpospolita Polska uznaje osobowość prawną Kościoła Katolickiego."

    https://oko.press/rpo-ostrzega-prokuratura-ziobry-be
    dzie-mogla-zamykac-firmy-bez-wyroku-i-bez-winy/

    "(...)przewiduje projekt ustawy o odpowiedzialności karnej podmiotów
    zbiorowych: firm, fundacji, stowarzyszeń, jednostek samorządu itp. RPO
    ostrzega: odpowiedzialność byłaby możliwa nawet, jeśli sprawca nie
    ponosi odpowiedzialności (sic!). Przesłanką wszczęcia postępowania ma
    być ,,interes społeczny""

    "Do przypisania danemu podmiotowi odpowiedzialności wystarczające ma być
    stwierdzenie, że miał miejsce czyn zabroniony: bez konieczności
    ustalania konkretnego sprawcy."

    "Oprócz obecnej kary pieniężnej, projekt wprowadza karę rozwiązania lub
    likwidacji podmiotu zbiorowego."

    "Ponadto projekt wprowadza nowy środek karny polegający na zakazie
    prowadzenia określonej działalności. Orzeczenie tego środka nie jest
    obwarowane takimi ograniczeniami, jak kara likwidacji, ale jego
    wymierzenie może mieć analogiczny skutek, jeśli jego zakres dotyczyć
    będzie wszystkich pól działalności danego podmiotu. A zakaz ten może być
    orzeczony tytułem środka zapobiegawczego - czyli jeszcze przed finalnym
    przypisaniem odpowiedzialności podmiotowi zbiorowemu."

    "W myśl projektu przesłanką wszczęcia postępowania przeciw podmiotowi
    zbiorowemu jest istnienie ,,interesu społecznego", a jedynym organem,
    który ma to stwierdzać jest prokurator."

    "Prokurator będzie bowiem mógł z jednej strony zaniechać wszczęcia
    postępowania, powołując się na brak interesu społecznego, z drugiej zaś
    strony - wszcząć postępowanie i doprowadzić do faktycznego bankructwa i
    likwidacji tego podmiotu jeszcze przed zakończeniem postępowania,
    poprzez stosowanie środków zapobiegawczych, w szczególności zakazu
    prowadzenia działalności."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2018-10-18 14:13:54
    Temat: Re: Pis wprowadza bat na kościół?
    Od: "Stokrotka" <o...@i...pl>

    Użytkownik <Kviat> napisał w wiadomości
> [...]
    > likwidacji tego podmiotu jeszcze przed zakończeniem postępowania, poprzez
    > stosowanie środków zapobiegawczych, w szczególności zakazu prowadzenia

    Czy pod to załapie się każda partia polityczna?
    Pszecież w interesie społecznym jest likwidacja parti, ponieważ nie będzie
    na nie płacone,
    a żadna partia nie reprezentuje większości.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)