    From: Wojtek <w...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Obrona konieczna - zagajenie.
    Date: Tue, 3 Oct 2017 09:19:32 +0200

    W dniu 2017-10-03 o 02:48, Smok Eustachy pisze:
    > Oczywistym jest, ze rola prawników w procesie tworzenia prawa powinna
    > być sprowadzona do minimum.

    Chyba odwrotnie. To prawnicy powinni tworzyć spójny system prawny.
    Dlaczego? Bo prawnicy najlepiej znają prawo, zasady tworzenia prawa,
    problemy z egzekucją prawa itp

    > Weźmy tą kwestie obrony koniecznej i
    > ostatnich propozycji PiS w tym aspekcie. Brak konsultacji społecznej nie
    > jest problemem, jeśli powstaje projekt sensowny. Jeśli zaś powstaje
    > projekt słaby?

    A kto ocenia, że projekt jest słaby/dobry? Wydaje mi się, że każdy kto
    chce to ocenić. Jeśli Ty uważasz, że projekt jest słaby a ja uważam, ze
    jest dobry - to ten projekt jaki jest - dobry czy słaby?

    > Do tej pory obowiązuje jakaś dziwna doktryna symetryzmu, z której
    > wynika, że dopiero jeśli napastnik nas zabije to możemy broniąc się
    > zgładzić gada. Powstaje zatem pytanie, co chcemy osiągnąć zmianami?

    Parę lat temu prof. P. Kruszyński zwracał uwagę, że prawo do samoobrony
    jest ok, tylko sędziowie źle to stosują. Zwracał uwagę, że napadnięty
    może przekroczyć granice obrony, ponieważ nie ma czasu+emocje do oceny,
    o co chodzi napastnikowi. Ponoć tak to stoi w przepisach.

    Natomiast, masz rację, że każdy kij posiada dwa końce (mniejszy kij może
    mieć półtora końca). I trzeba to wyważyć, by pod pretekstem samoobrony
    nie krzywdzić innych.

    Pozdrawiam,
    Wojtek