    From: "Now24" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kara za nielegalne prowadzenie działalnosci gospodarczej.
    Date: Wed, 17 Sep 2003 20:06:22 +0200
    Sender: <radiusok>@<unknown>

    Użytkownik "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
    news:bka46j$ivt$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > sprzedarzy oprogramowania komputerowego (napisanego w pelni przezemnie+
    > troche moj brat). US jest mi w stanie udowodnic sprzedaz okolo 74 kopii.
    Co
    > wiaze sie z kosztem około 4000 w okresie 1 roku (od wrzesnia zeszłego roku
    > do wrzesnia tego roku). W zeszłym roku rozliczyłam sie z 1 umowy o dzielo
    > tylok z tego. A w tym roku sie jeszcze nie rozliczałam. I doszly mnie
    sluchy
    > ze jak bym zalozyla dzialalnosc gospodarcza to ze wzgledu na to ze jestem
    > uczennica bym placila 140PLN ZUS (tylko zdrowotne). Wic jak by sie ZUS
    > doczepil ile bym zaplacila zus (pelny czy tylok zdrowotne)??

    Przede wszystkim przeczytaj ten artykuł:
    http://bhp.xtd.pl/article.php?sid=10 - co prawda nie związany z tematem, ale
    zawiera w miarę jasny opis postępowania karnego przy przestępstwach
    skarbowych no i koniecznie kodeks karny skarbowy:
    http://prawo.interia.pl/kodeksy?aid=7583
    Nie wiem, czy przy karaniu za przestępstwa skarbowe (i ZUS) nie obowiązuje
    zasada najwyższej kary za jedno przewinienie. Więc nie będą Cię (chyba) za
    ten sam czyn karać dwa razy. Skoro napisałaś, że ktoś złożył donos więc
    uznanie "żalu czynnego" będzie zależało tylko od sędziego/urzędnika (zależy
    jak potraktują Twój czyn i czy to się kwalifikuje do sądu powszechnego czy
    jako wewnętrzna sprawa skarbówki. Ważne jest jak wiele Ci potrafią
    udowodnić - piszesz, że 74 programy - ale jak - wystawiałaś komuś rachunki?
    Dopadli Twoją dokumentację? Jak je sprzedawałaś - wysyłkowo? Udzielałaś
    licencji? Jak urząd skarbowy dotarł do tych transakcji? Może tak naprawdę
    nic nie wie i liczy na Twoją skruchę?

    Co do ZUS - jesteś zwolniona z opłacania wszystkich składek tylko przy
    umowie zleceniu. Nie wiem jak jest przy umowie o dzieło - ale chyba te
    programy można by było napisać na zlecenie - podpisując umowę z klientem i
    płacić zryczałtowany podatek 20%, który przy nie przekroczeniu kwoty wolnej
    i tak by Ci zwrócili. No ale to po fakcie już. Prowadziłaś z punktu widzenia
    przepisów jednososbową działalność gospodarczą (jeśli Twój brat był
    współautorem to lepiej żeby bez wynagrodzenia pisemnie zrzekł się praw
    majątkowych do tych programów na rzecz Ciebie - wtedy odpowiadasz tylko Ty -
    chyba, że o bracie nie wspominałaś w urzędzie) i powinnaś odprowadzać pełne
    składki ZUS za wyjątkiem dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego AFAIR.
    Jeżeli skierują sprawę do sądu - lepiej jest wziąć dobrego adwokata i z nim
    wszystko uzgodnić.