eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKara upomnienia na podstawie art. 108 Kodeksu Pracy - prośba o pomoc › Re: Kara upomnienia na podstawie art. 108 Kodeksu Pracy - prośba o pomoc
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kara upomnienia na podstawie art. 108 Kodeksu Pracy - prośba o pomoc
    Date: Sat, 6 Feb 2010 18:53:01 +0100

    W wiadomości news:1axlr9y8h37zr$.dlg@planet.terror.mx aari^^^
    <a...@t...email.is.invalid.pl> pisze:

    > znajoma
    Taaa, jak zwykle...

    > dostała karę upomnienia na podstawie atr. 108 Kodeksu Pracy, za:
    > "Nienależyte wykonanie obowiązków związanych z powierzoną pracą - nie
    > wykonanie polecenia szefa w dniu [tutaj data]. Brak współpracy z
    > przełożonym w czasie jego nieobecności w firmie".
    To nic nie znaczy.

    > Kara została wręczona w formie pisemnej, pracownika poinformowano o
    > możliwości wniesienia sprzeciwu.
    Czy ta informacja jest zawarta w piśmie?

    > Znajoma pracuje na stanowisku "sprzedawca" (i to w zasadzie tyle wiadomo o
    > tym, jakie są jej obowiązki).
    > Polecenie szefa, które nie zostało wykonane, zostało przez niego
    > zostawione na kartce na ladzie, na której było napisane:
    > "Dzień dobry, będę później, zadzwonię o 10:30"
    > Prcodawca zaś twierdzi, że napisał, nie "zadzwonię", a "zadzwońcie" (a
    > może "zadzwonić"?).
    Do kogo _konkretnie_ było skierowane polecenie, kto odpowiadał za jego
    wykonanie?

    > Prośba o pomoc:
    > 1. Czy w ogole za takie "nienależyte wykonanie obowiązków", jak opisałem,
    > można wymierzyć karę z art. 108
    Teoretycznie tak.
    W praktyce liczą się okoliczności (jaki miał być cel tego telefonu?).

    > 2. Jeśli można, to jeśli przyjmiemy, że kartka jasno dawała do
    > zrowumienia, że to pracownicy powinni zadzwonić, można im udzielić kary
    > za niewykonanie polecenia, jeśli wykonując to polecenie zaniedbaliby
    > swoje podstawowe obowiązki jako sprzedawcy?
    Może tak być.

    > 3. Czy taki opis wykroczenia, jest w tej sytuacji wystarczając, czy
    > powinien rodzaj wykroczenia precyzować dokładniej? (Zarzut w tej formie
    > wygląda bardzo poważnie, IMO nieproporcjonalnie do klasy przewinienia,
    > zakładając, że rzeczywiście miało miejsce.)
    Kara upomnienia jest najniższą karą przewidzianą przez KP.

    > 4. Co w tym wypadku najlepiej napisać w odwołaniu, do którego prawo
    > przysługuje pracownikowi w terminie do 7 dni?
    Że kara upomnienia była bezzasadna. I umotywować to twierdzenie.

    > 5. Czy w przypadku złożenia pisemnego odwołania (i nieuwzględnieniu go
    > przez pracodawcę) odwołanie to również będzie musiało zostać załączone do
    > akt pracownika?
    Sądzę, że tak.
    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zakresu
    prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze
    stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika §6 ust. 2
    pkt 2 lit. g.

    > 4. Jeśli pracodawca nie uwzględni odwołania, jak wygląda kwestia odwołania
    > się od jego decyzji w Sądzie Pracy?
    Normalnie - pozew.

    > Przede wszystkim:
    > * jakie są szanse na to, że sąd pracy uchyli tą karę?
    Może się jakiś wróżbita-jasnowidz odezwie. Jest tu paru co się za takich
    uważają.

    > * jakie są koszta takiego procesu i kto je ponosi?
    Za złożenie pozwu żadne.
    Jeśli przegrasz mogą ci zasądzić koszty adwokata strony przeciwnej ale to
    jest nieczęsto.

    > * czy ktoś może w takiej sprawie pomóc (bezpłatnie)? Może PIP, albo ktoś
    > inny?
    Związek zawodowy.

    --
    Jotte