    Subject: Re: Dziedziczenie
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Wed, 10 Jan 2018 22:17:46 +0100

    W dniu 10-01-18 o 22:00, Jolka pisze:
    > Witam serdecznie
    >
    > Moja mama wraz z moim ojczymem mieli działki rolnicze o pow
    > 0,3371 HA i 0,4511 HA. W 1998 r moja mama zmarła. Czy ja i moja siostra
    > jako córki zmarłej miałyśmy prawo do dziedziczenia tych działek
    > rolniczych? W czasie kiedy zmarła moja mama miałam 20 lat i ukończone
    > liceum ekonomiczne o specjalności rachunkowość i rynek rolny (liceum
    > ukończone w Zespole Szkól Rolniczych).
    > Z tego co widziałam w księgach, ojczym zrobił postępowanie spadkowe po
    > mamie w 2003, z czego dziedziczył tylko jego syn (mój przyrodni brat) i on.
> [...]

    To bardzo złożone zagadnienie, bo przepisy zmieniały się w czasie, a
    również i Trybunał Konstytucyjny tam mieszał. W każdym razie to, że
    ojczym i jego syn dziedziczyli nie zmienia faktu, że te ich udziały
    wlicza się do ogólnego spadku i o tyle Wy powinniście więcej dostać z
    pozostałej części. To, jakie wykształcenie pozwalało na dziedziczenie,
    to określały Rozporządzenia.

    Znaczenie miało, czy Ty i siostra uczyłyście się w owym czasie (wówczas
    dziedziczycie) albo czy w chwili śmierci mamy "stale pracowałyście przy
    produkcji rolnej", czego wykazanie,jeśli z nią mieszkaliście też było
    możliwe. Generalnie poczytaj art.1058 kc i kolejne.