    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Do czego kierownik może mnie zmusić?
    Date: Wed, 28 May 2008 00:02:22 +0200

    news:g1hpan$i75$6@inews.gazeta.pl...

    > A masz badania stwierdzajace, ze wolno ci podnosić ciężary?
    > To powiedz kierownikowi, zeby uwazal.

    To nie jest argument, bo zawsze można nosić po jednej szufladzie. Tylko
    dłużej zejdzie. Generalnie takie rzeczy powinno się załatwiać ugodowo.
    Nawet w instytucjach paramilitarnych, gdzie obowiązują rozkazy, przełożony,
    o ile jest mądry nie próbuje na siłę nikogo zmuszać do niczego. Przeważnie
    się można dogadać, oby tylko taki pracownik nie stawiał weta za każdym
    razem, gdy trzeba coś więcej ponad przeciętną zrobić.

    A co do kodeksu pracy, to w mojej ocenie pracodawca w opisanym przez
    pytającą wypadku ma prawo żądać pracy w nadgodzinach na zasadzie przepisów
    art. 151 kp. Kolejne artykuły kodeksu opisują sposób wynagradzania. Z tym,
    że praca w sobotę niesie dla pracodawcy zagrożenie naruszenia art. 133§1
    kp. Mowa tam o nieprzerwanym wypoczynku 35 godzinnym. Zakładając, że w
    poniedziałek mają przyjść do pracy na 7:00, to opisane nadgodziny muszą się
    skończyć najpóźniej o 20:00 w sobotę.

    Poza tym w odniesieniu do kobiet zgodnie z art. 176 kp nie wolno im zlecać
    następujących prac:
    1. Wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą
    fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy,
    przekraczają 5.000 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej - 20
    kJ/min.
    2. Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:
    1) 12 kg - przy pracy stałej,
    2) 20 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    3. Ręczna obsługa elementów urządzeń (dźwigni, korb, kół sterowniczych
    itp.), przy której wymagane jest użycie siły przekraczającej:
    1) 50 N - przy pracy stałej,
    2) 100 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    4. Nożna obsługa elementów urządzeń (pedałów, przycisków itp.), przy której
    wymagane jest użycie siły przekraczającej:
    1) 120 N - przy pracy stałej,
    2) 200 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    5. Ręczne przenoszenie pod górę - po pochylniach, schodach itp., których
    maksymalny kąt nachylenia przekracza 30o, a wysokość 5 m - ciężarów o masie
    przekraczającej:
    1) 8 kg - przy pracy stałej,
    2) 15 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    6. Przewożenie ciężarów o masie przekraczającej:
    1) 50 kg - przy przewożeniu na taczkach jednokołowych,
    2) 80 kg - przy przewożeniu na wózkach 2, 3 i 4-kołowych,
    3) 300 kg - przy przewożeniu na wózkach po szynach.
    Wyżej podane dopuszczalne masy ciężarów obejmują również masę urządzenia
    transportowego i dotyczą przewożenia ciężarów po powierzchni równej,
    twardej i gładkiej o pochyleniu nie przekraczającym:
    2% - przy pracach wymienionych w pkt 1 i 2,
    1% - przy pracach wymienionych w pkt 3.
    W przypadku przewożenia ciężarów po powierzchni nierównej w sposób
    określony w pkt 1 i 2, masa ciężarów nie może przekraczać 60% wielkości
    podanych w tych punktach.
    7. Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:
    1) wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą
    fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy,
    przekraczają 2.900 kJ na zmianę roboczą,
    2) prace wymienione w ust. 2-6, jeżeli występuje przekroczenie 1/4
    określonych w nich wartości,
    3) prace w pozycji wymuszonej,
    4) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany
    roboczej.