  • 1. Data: 2003-02-18 13:32:41
    Temat: Przestępstwo ciągłe - art. 12 kk
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

    Załóżmy, że włamywałem się do komputera A między innymi po to, by z niego
    włamać się do komputerów B i C. Sprawy poszczególnych komputerow
    rozdzielono. Skazują mnie za wszystkie włamania do komputera A (przestępstwo
    ciągłe - w zw. z art 12 kk.) Czy mogą w takim wypadku skazać mnie także
    osobnymi wyrokami za włamanie do B i C (też w zw. z art 12 kk) ???

  • 2. Data: 2003-02-18 22:04:49
    Temat: Re: Przestępstwo cišgłe - art. 12 kk
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-18 14:32, Użytkownik Sebastian D-D napisał:
> [...]
    > cišgłe - w zw. z art 12 kk.) Czy mogš w takim wypadku skazać mnie także
    > osobnymi wyrokami za włamanie do B i C (też w zw. z art 12 kk) ???

    Zastosowanie w tym przypadku konstrukcji czynu ciągłego z art. 12 kk nie
    będzie miało wpływu na to, czy sprawca może zostać skazany za włamania
    do komputerów B i C. Skoro włamania do poszczególnych komputerów
    wyłączono do odrębnych postępowań (rozumiem, że w tym wypadku było ich
    3), to każde z nich może zakończyć się wniesieniem do sądu aktu
    oskarżenia, a co za tym idzie, również skazaniem. Nie będzię tu
    naruszenia zasady "ne bis in idem" (nie rozstrzyga się tej samej sprawy
    dwukrotnie), gdyż nie ma tu tożsamości spraw (przecież włamania
    następowały do różnych komputerów i to już niweluje tożsamość spraw).

    Jeśli zaś chodzi o zastosowanie kontrukcji czynu ciągłego, to należy
    stwierdzić, że w takiej sytuacji sprawca powinien się cieszyć, gdyż jest
    to dla niego o wiele bardziej korzystne niż ciąg przestępstw albo
    realny zbieg przestępstw.

    --
    Jubei

  • 3. Data: 2003-02-19 11:22:50
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

> [...]
    > dwukrotnie), gdyż nie ma tu tożsamości spraw (przecież włamania
    > następowały do różnych komputerów i to już niweluje tożsamość spraw).

    Jak w takim razie rozumiec takie orzeczenie:
    2001.06.20 postanow. s.apel. II AKo 92/01 Prok.i Pr. 2002/5/28
    w Katowicach

    Przestępstwo ciągłe jako instytucja prawa karnego materialnego obejmuje
    wielość czynów zamkniętych w określonych ramach czasowych i spełniających
    pozostałe kryteria wzajemnej łączności, a zatem wyłączenie z tegoż
    przestępstwa do odrębnego rozpoznania pewnych zachowań, będące wynikiem
    określonych trudności procesowych, nie eliminuje tych zachowań z kręgu
    zachowań objętych "klamrą" przestępstwa ciągłego i tym samym nie pozbawia
    ich waloru res iudicata w wypadku prawomocnego osądzenia przestępstwa
    ciągłego, a to z kolei powoduje niedopuszczalność odrębnego - dodatkowego
    procesu w zakresie czynu będącego elementem składowym przestępstwa ciągłego.
    Uważać należy, iż zasada niepodzielności przedmiotu procesu karnego i
    podstawy odpowiedzialności stanowi z punktu widzenia procesu karnego o
    niedopuszczalności prowadzenia innego postępowania do zachowań popełnionych
    przez sprawcę w okresie wyznaczonym przez początek i koniec zachowań
    składających się na przestępstwo ciągłe.

  • 4. Data: 2003-02-19 13:11:16
    Temat: Re: Przestępstwo ciągłe - art. 12 kk
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Sebastian D-D" <s...@s...pl> wrote in message
    .

    Wszystko się zgadza a w tym przypadku pewnie włamanie do komputera A jest
    przestępstwem ciągłym ( nie było to jednorazowe, lecz stan ten utrzymywał
    się przez jakis czas, wiele aktów włamania ) a włamania do komputerów B i C
    były juz czynami odrębnymi, być może też z 12 kk. To, że popełni się jedno
    przestępstwo ciągłe nie znaczy że nie można popełnić innego. Gdzie jest
    problem?

    Depi.

  • 5. Data: 2003-02-19 13:21:22
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

> [...]
    > przestępstwo ciągłe nie znaczy że nie można popełnić innego. Gdzie jest

    No bo jeśli włamania do B i C były wykonane wskutek realizacji z góry
    powziętego zamiaru (obejmującego swoim zasięgiem także uprzednie włamanie do
    A) to w myśl art. 12 kk stanowią one jeden czyn zabroniony (ten sam co
    włamania do A) - a jeden czyn zabroniony == jedno postępowanie karne

  • 6. Data: 2003-02-19 23:17:23
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-19 12:22, Użytkownik Sebastian D-D napisał:
> [...]
    > wielość czynów zamkniętych w określonych ramach czasowych i spełniających
    > pozostałe kryteria wzajemnej łączności (...)

    Sąd apelacyjny posługuje się dwuznaczną terminologią. Na gruncie
    obecnego kk przestępstwo ciągłe zostało rozbite na dwie konstrukcje
    "czynu ciągłego" (art. 12 kk) i "ciągu przestępstw" (art. 91 kk) [i tu
    nie odkrywam Ameryki]. W powyższym cytacie (a orzeczenie to jest, jak
    rozumiem, komentarzem do art. 12 kk) sąd przedstawia wieloczynową
    koncepcję przestępstwa ciągłego, której przejawem w obecnym kk jest
    _ciąg_przestępstw_ Stwierdzenie "przestępstwo ciągłe jako instytucja
    prawa karnego materialnego obejmuje wielość czynów zamkniętych w
    określonych ramach czasowych" w kontekście konstrukcji z art. 12 kk jest
    oczywiście nieadekwatne, ponieważ w tym przepisie chodzi o JEDEN czyn, a
    nie ich wielość (jednoczynowa koncepcja przestępstwa ciągłego). Wiele
    jest zachowań, a to już znacząca różnica. Ten cytat znakomicie nadawałby
    się jako komentarz do art. 91 kk.

> [...]
    > procesu w zakresie czynu będącego elementem składowym przestępstwa ciągłego.

    I tutaj sąd powraca do koncepcji jednoczynowej (używa sformułowania
    "zachowania").

> [...]
    > przez sprawcę w okresie wyznaczonym przez początek i koniec zachowań
    > składających się na przestępstwo ciągłe.

    Z tezą jako taką należałoby się zgodzić (teraz patrzę na moją poprzednią
    wypowiedź i wydaje mi się zbyt radykalna ;]). Jeśli chodzi, natomiast, o
    przypadek, który zaprezentował na grupie p. Sebastian D-D, sytuacja moim
    zdaniem wygląda trochę inaczej i odpowiedź nie może być jednoznaczna.

    Po pierwsze, istotne byłoby ustalenie czy z góry powzięty zamiar,
    dokonania włamań obejmował od razu wszystkie włamania (czyli zarówno do
    komputera B i C [czyli w konsekwencji także do komputera A]). Jeżeli
    natomiast najpierw powziął zamiar włamania do B i realizował go,
    powiedzmy, kilkakrotnie, a potem zamiar włamań do C i też realizował go
    kilkakrotnie, to, wg mnie, można by już tu pokusić się o conajmniej dwa
    czyny.

    Wracając jednak do pierwotnego pytania "czy w razie skazania za włamania
    do A, można skazać za wyłączone włamania do B i C ?" Wszystko chyba
    zależałoby od strony podmiotowej. Jeżeli jeden wielki zamiar - to nie.
    Jeżeli był tylko wspólny zamiar na włamania do A - to raczej tak. W
    wypadku gdy był zamiar na wszystkie włamania do B, a potem na wszystkie
    do C - to raczej nie (i tu właściwie można by kierować się orzeczeniem SA).

    Nie jestem ekspertem, jeśli chodzi o czyn ciągły i ciąg przestępstw,
    dlatego zmotywowany problemem sięgam do literatury i wracam do dyskusji
    po douczeniu :)

    --
    Jubei