  • 1. Data: 2005-02-05 17:57:19
    Temat: Przedawniony dług a przetwarzanie danych osobowych
    Od: "MK" <u...@p...pl>

    Mam prośbę o porady w stosunku do następującej kwestii:
    Jak ma się przedawniony dług w stosunku do obowiązku usunięcia danych
    osobowych na życzenie osoby, której to dotyczy?
    Załóżmy, że obie strony nie są już (lub nigdy nie były połączone) żadnym
    stosunkiem prawnym - umowy wygasły/zostały rozwiązane albo nie było ich
    wcale (sytuacja z długiem odkupionym).

    pzdr
    MK

  • 2. Data: 2005-02-05 20:31:37
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    MK napisał(a):
> [...]
    > Załóżmy, że obie strony nie są już (lub nigdy nie były połączone) żadnym
    > stosunkiem prawnym - umowy wygasły/zostały rozwiązane albo nie było ich

    Dług nadal istnieje...

    KG

  • 3. Data: 2005-02-05 21:13:28
    Od: "MK" <u...@p...pl>

    > Dług nadal istnieje...

    Coś mącisz.

    1. http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/493/t/pdf/j/pl/

    2. Kodeks cywilny mówi, że przekazanie praw i obowiązków wynikających z
    umowy konsumenckiej bez wyraźnej zgody konsumenta wyrażonej w umowie, jest
    niedozwolone, jeśli pogarsza jego sytuację - twierdzi Małgorzata
    Kałużyńska-Jasak, rzeczniczka prasowa Głównego Inspektora Ochrony Danych
    Osobowych (GIODO). - Samo przekazanie danych osobowych firmie windykacyjnej
    to kwestia wtórna.
    (źródło:http://wiadomosci.wp.pl/kat,1347,wid,6480103
    ,wiadomosc.html)

    3. Dług przedawniony, więc _już_nie_istnieje_, bo z tego co wyczytałem nie
    może być:
    3.a. nie można uzyskać żadnego tytułu wykonawczego
    3.b. osoba trzecia nie może przetwarzać danych osobowych związanych z
    długiem.

    Jeśli się mylę (wszystko wynika z przytoczonych źródeł), to mnie popraw i
    przedstaw źródła i tok wnioskowania.

    pzdr
    MK

  • 4. Data: 2005-02-05 21:18:32
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > 3. Dług przedawniony, więc _już_nie_istnieje_, bo z tego co wyczytałem nie
    > może być:
    > 3.a. nie można uzyskać żadnego tytułu wykonawczego

    Jak najbardziej można.

    Pozdrawiam!
    L.

  • 5. Data: 2005-02-05 22:41:36
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    MK napisał(a):
> [...]
    > Osobowych (GIODO). - Samo przekazanie danych osobowych firmie windykacyjnej

    1. Praw _i_ obowiązków. Przelew wierzytelności to przekazanie praw.
    2. Kodeks cywilny wcale tak nie mówi.

    > 3. Dług przedawniony, więc _już_nie_istnieje_, bo z tego co wyczytałem nie
    > może być:
    > 3.a. nie można uzyskać żadnego tytułu wykonawczego

    można... jeśli dłużnik nie będzie się bronił

    > 3.b. osoba trzecia nie może przetwarzać danych osobowych związanych z
    > długiem.

    istnieje taka teza; błędna zresztą (patrz wyżej); nie ma nic wspólnego z
    przedawnieniem

    > Jeśli się mylę (wszystko wynika z przytoczonych źródeł), to mnie popraw i
    > przedstaw źródła i tok wnioskowania.

    Dowolny podręcznik do prawa cywilnego, w którym będzie coś o
    zobowiązaniach naturalnych, czyli takich, których wykonania nie można
    skutecznie dochodzić sądownie. Należą do nich również zobowiązania
    przedawnione, z tym że tu brak skuteczności dochodzenia uzależniony jest
    od aktywności dłużnika - musi podnieść przed sądem zarzut przedawnienia
    (art.117§2 kc).

    KG

  • 6. Data: 2005-02-05 23:01:24
    Od: "MK" <u...@p...pl>

    ,wiadomosc.html)

    > 1. Praw _i_ obowiązków. Przelew wierzytelności to przekazanie praw.
    > 2. Kodeks cywilny wcale tak nie mówi.

    Wytłumacz to pani Małgorzacie Kałużyńskiej-Jasak, ona tak stwierdziła.
    Twierdzisz, że ona i Generalny Inspektor Danych Osobowych w tej kwestii się
    mylą i wprowadzają wszystkich publicznie w błąd? Śmiała teza.

    > można... jeśli dłużnik nie będzie się bronił

    > istnieje taka teza; błędna zresztą (patrz wyżej);

    Ponownie twierdzisz, że Generalny Inspektor Danych Osobowych w tej kwestii
    się myli i wydaje decyzje niezgodne z prawem?
    Ponownie śmiała teza. (decyzja GI-DEC-DS-82/04 )

> [...]
    > przedawnione, z tym że tu brak skuteczności dochodzenia uzależniony jest
    > od aktywności dłużnika - musi podnieść przed sądem zarzut przedawnienia

    Może konkrety. Gdzie i z jakiego powodu myli się GIODO?

    pzdr
    MK

  • 7. Data: 2005-02-05 23:28:26
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    MK napisał(a):
    > Wytłumacz to pani Małgorzacie Kałużyńskiej-Jasak, ona tak stwierdziła.
    > Twierdzisz, że ona i Generalny Inspektor Danych Osobowych w tej kwestii się
    > mylą i wprowadzają wszystkich publicznie w błąd? Śmiała teza.

    sąd też miał pewne wątpliwości, wspomniał coś o przekroczeniu
    kompetencji itd.
    Twierdzę że GIODO prezentuje błędne stanowisko, raz udaje się je obronić
    przed sądem, innym razem nie.

    > Ponownie twierdzisz, że Generalny Inspektor Danych Osobowych w tej kwestii
    > się myli i wydaje decyzje niezgodne z prawem?
    > Ponownie śmiała teza. (decyzja GI-DEC-DS-82/04 )

    I?
    Decyzje GIODO nie są źródłem prawa.

    > Może konkrety. Gdzie i z jakiego powodu myli się GIODO?

    Do przedawnienia chyba nie musimy wracać?
    GIODO myli się, ponieważ kodeks cywilny dopuszcza przelew wierzytelnosci
    bez zgody dłużnika (art.509 kc). Wyciągnięto natomiast przepis, który
    stanowi, że _domniemuje_ się_, że nieuzgodnione indywidualnie
    postanowienie umowy, które zezwala przedsiębiorcy na przeniesienie praw
    i obowiązków bez zgody konsumenta stanowi niedozwolone postanowienie
    umowne (art.385[1] pkt 5 kc). A niedozwolone postanowienia umowne, to
    takie, które z racji sprzeczności z dobrymi obyczajami i rażącego
    naruszenia interesów konsumenta nie są dla niego wiążące.
    Teraz:
    1. mowa tam o _łącznym_ ("i") przeniesieniu praw i obowiązków, czyli
    połączeniu przelewu ze zmianą dłużnika; zmienia się wtedy strona umowy.
    O ile kodeks cywilny pozwala na przeniesienie praw bez zgody drugiej
    strony, to już przeniesienie obowiązków od niej uzależnia. Przepis ma
    chronić przed wymuszaniem wyrażenia takiej zgody z góry.
    2. Nawet gdyby uznać, że chodzi tu o zakaz przelewu to przepis nie
    stanowi, że jest to postanowienie zakazane. Określa tylko pewne
    domniemanie, które może byc obalone. Żeby postanowienie określonej umowy
    zostało uznane za niedozwolone musi być sprzeczne z dobrymi obyczajami i
    rażąco narzuszać interesy konsumenta. Jeśli przedsiębiorcy uda się
    wykazać, że jest inaczej - klauzula obowiązuje.
    Przepis ten nie może być więc traktowany jako wyjątek od ogólnej zasady
    wyrażonej w art.509 kc - dopuszczalności przelewu, bo dotyczy czegoś innego.
    3. W żadnej z umów nie ma postanowień o dopuszczalności przelewu, bo nie
    są potrzebne, zezwala na to prawo.
    4. Skoro dozwolony jest przelew, to i przekazywanie danych osobowych.

    KG

  • 8. Data: 2005-02-06 13:24:59
    Od: "MK" <u...@p...pl>

    > Decyzje GIODO nie są źródłem prawa.

    Albo podasz jakiekolwiek konkrety albo kończymy pustą dyskusję.
    Umiesz czytać? Gdzie jest stwierdzone, że _decyzje_ GIODO są źródłem prawa?
    Są decyzjami, czyli stosowaniem prawa.
    Zarzucasz GIODO bezzasadne decyzje, to cokolwiek udowodnij, w szczególności
    skuteczne podważenie wydanej decyzji.
    Zacytuj także uzasadnienie wyroku albo podaj źródło (link).

    > (ciach)

    ad.1-4. No właśnie nie. Mogą sobie przelewać wierzytelności, ale przekazanie
    danych osobowych musi odbyć się za zgodą. Tak wynika z przytoczonych
    dokumentów i wypowiedzi.

    Podaj jakiekolwiek konkrety (wyroki, interpretacje, choćby wypowiedzi
    autorytetów czy urzędników takich jak GIODO). Na następny pusty post nie
    odpowiem, Panie Interpretatorze.

    pzdr
    MK

  • 9. Data: 2005-02-06 14:29:57
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    MK napisał(a):
    > Albo podasz jakiekolwiek konkrety albo kończymy pustą dyskusję.

    Jakie konkrety?

    > Zacytuj także uzasadnienie wyroku albo podaj źródło (link).

    Chcesz to poszukaj (np. wpisując w google "Skuteczna kasacja
    Polkomtelu"), wyroki sądu administracyjnego są rozbieżne, OIDP jedna ze
    spraw została przekazana powiększonemu składowi NSA.
    Na łamach Rzeczpospolitej toczyła się długa dyskusja.

    > Podaj jakiekolwiek konkrety (wyroki, interpretacje, choćby wypowiedzi
    > autorytetów czy urzędników takich jak GIODO). Na następny pusty post nie
    > odpowiem, Panie Interpretatorze.

    Bo brakuje argumentów?
    EOT

    KG

  • 10. Data: 2005-02-06 14:51:40
    Od: "MK" <u...@p...pl>

    > Jakie konkrety?

    Heh, odporny jesteś na rzeczową dyskusję.

> [...]
    > przekazana powiększonemu składowi NSA.
    > Na łamach Rzeczpospolitej toczyła się długa dyskusja.

    Poprosiłem o zacytowanie wyroku przeczącemu dotychczas przedstawianemu i
    praktykowanemu stanowisku.
    I co? I nic. Jeśli za kontrargument uważasz jednostkową kasację i odesłanie
    sprawy do ponownego rozpatrzenia to ja się poddaję. Jesteś
    argumento-odporny. Po prostu windykator. ;-)

    > Bo brakuje argumentów?

    ROTFL. Chyba szanownemu oponentowi brakuje argumentów. Przedstawiłem ich
    szereg, otrzymałem kontrargumenty w stylu "poszukaj", "zajrzyj", "tak jest".
    Niniejszym kończę.

    MK