  • 1. Data: 2022-06-23 06:51:37
    Temat: Prawo dobre tylko kierowcy niedobrzy :)
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    ONET:

    "Po zmianie prawa w czerwcu 2021 r. dobry efekt na pasach utrzymał się
    tylko przez chwilę. Zajrzeliśmy w szczegółowe dane Komendy Głównej
    Policji. Od stycznia do czerwca tego roku na przejściach dla pieszych w
    Polsce zginęło więcej osób niż w tym samym czasie rok wcześniej. Czyli
    po zmianie prawa ginie na pasach więcej osób niż przed zmianą.
    Wiadomo jednak, kto za to odpowiada: kierowcy. To oni odpowiadają za 56
    zabitych ludzi na "zebrach" od stycznia. "

    Kierowcy odpowiadają?!
    Trochę bym się zdziwił, gdyby na skutek kolizji pieszego z samochodem,
    to pieszy zabiłby kierowcę :)

    Może jednak to z tym prawem coś nie tak?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 2. Data: 2022-06-23 11:25:23
    Temat: Re: Prawo dobre tylko kierowcy niedobrzy :)
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 23.06.2022 o 06:51, Wiesiaczek pisze:

    > "Po zmianie prawa w czerwcu 2021 r.

    > Może jednak to z tym prawem coś nie tak?

    Jedyna zmiana dotycząca pieszych, to nakaz obserwowania drogi podczas
    przechodzenia przez przejście.
    Co może być nie tak w takim przepisie?

    --
    -
    Akarm

  • 3. Data: 2022-06-23 11:35:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 23 czerwca 2022 o 11:25:26 UTC+2 Akarm napisał(a):

    > Jedyna zmiana dotycząca pieszych, to nakaz obserwowania drogi podczas
    > przechodzenia przez przejście.
    > Co może być nie tak w takim przepisie?

    Właściwie skoro prawo o ruchu drogowym obejmuje też zasady ruchu pieszych
    to obok "prawa jazdy" powinno być też "prawo chodzenia".
    Póki co jest to do góry nogami, bo podobno temat pierwszych zajęć na kursie
    na prawo jazdy to "zasady ruchu pieszych".

    Bo właściwie skąd pieszy ma wiedzieć, że ma "nakaz obserwowania drogi podczas
    przechodzenia przez przejście"?
    Niby "nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem" no ale takie łabuszku zakładać?

  • 4. Data: 2022-06-23 11:52:12
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 23.06.2022 o 11:25, Akarm pisze:

    > Jedyna zmiana dotycząca pieszych, to nakaz obserwowania drogi podczas
    > przechodzenia przez przejście.
    > Co może być nie tak w takim przepisie?

    Są w naszym kodeksie drogowym problemy, ale na pewno nie należy do nich
    nakaz obserwowania drogi przez pieszych.
    Niebezpieczeństwo stwarza przepis nakazujący jazdę z włączonymi
    światłami przez cała dobę, nawet w dzień w czasie dobrej widoczności.
    Przez to kierowca często nie zauważy np. rowerzysty, albo w którym
    kierowca zapomniał włączyć światła. Fizjologia: jeśli oko nie widzi
    światła, to nie wysyła do mózgu informacji o przeszkodzie. Z tego powodu
    motocykliści zaczęli jeździć na długich.
    Drugą sprawą jest istnienie skrzyżowań, które nie są skrzyżowaniami, bo
    dotyczą np. strefy zamieszkania czy drogi gruntowej, która ma
    nawierzchnię asfaltową na kilku ostatnich metrach. Jedziesz, widzisz
    samochód zbliżający się po prawej stronie takiego "nieskrzyżowania" i
    wciskasz pedał hamulca. W tym momencie dostajesz strzał w bagażnik, bo
    miejscowi znają to "nieskrzyżowanie" i wiedzą, że tu się nie hamuje. W
    najlepszym przypadku zostajesz obtrąbiony przez kierowców tkwiących w
    korku, który stworzyłeś.
    Marek Dworak, czyli Sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady
    Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, teraz gmera przy zmianach w prawie o
    ruchu drogowym, może trzeba byłoby mu wysłać kilka uwag do
    wykorzystania? Ja już do niego napisałem.

    --
    -
    Akarm

  • 5. Data: 2022-06-23 12:07:48
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Bo właściwie skąd pieszy ma wiedzieć, że ma "nakaz obserwowania drogi podczas
    > przechodzenia przez przejście"?

    Od początku ubiegłego roku wszystkie media o tym trąbią.

    > Niby "nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem" no ale takie łabuszku
    zakładać?

    A może ławuszku (od "???????")?

    Prawie wszyscy dorośli Polacy mają prawo jazdy, zatem chyba powinni co
    nieco o przepisach wiedzieć. Tak, zdaję sobie sprawę z tępoty znacznej
    części kierowców. :(
    Poza tym, w szkołach uczą przepisów ruchu drogowego, czyli dzieci
    samodzielnie poruszające się po drogach, też raczej znają przepisy.

    --
    -
    Akarm

  • 6. Data: 2022-06-23 20:42:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Wiadomo jednak, kto za to odpowiada: kierowcy. To oni odpowiadają za 56
    > zabitych ludzi na "zebrach" od stycznia. "

    Onet nie rozumie podstawowych zasad statystyki. Jeśli wprowadzono
    przepis, że pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo na pasach, no to
    wiadomo, że z prawnej strony winny może być zasadniczo tylko kierujący.

    > Kierowcy odpowiadają?!
    > Trochę bym się zdziwił, gdyby na skutek kolizji pieszego z samochodem,
    > to pieszy zabiłby kierowcę :)

    Też jest to możliwe, ale wówczas nie ma tego w statystyce.

    > Może jednak to z tym prawem coś nie tak?

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-06-24 09:07:42
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Wiesiaczek pisze:
> [...]
    > Polsce zginęło więcej osób niż w tym samym czasie rok wcześniej. Czyli
    > po zmianie prawa ginie na pasach więcej osób niż przed zmianą."

    Pomijając nietypowe warunki zewnętrzne zaburzające prostą statystykę
    (pandemia, praca zdalna) to co *może* być przyczynkiem wzrostu liczby
    zabitych pieszych: nowy przepis spowodował to, że np. 10% kierowców
    którzy wcześnie nie zwracali specjalnej uwagi na przejścia dla pieszych
    zaczęło to robić i to jest pozytyw. Ale dzięki trąbieniu we wszystkich
    mediach o prawach należnym pieszym np. 20% z nich (pieszych) przestało
    uważać na przejściach tak, jak dotychczas uważnie to robili. Bo mają
    pierwszeństwo.

    Są kraje, które po wprowadzeniu nowych przepisów drogowych potrafią
    badać ich długotrwały wpływ na bezpieczeństwo i nie boją się wycofać
    tych przepisów, jeżeli to bezpieczeństwo zmalało. Vide Austria, która
    zrezygnowała z obowiązkowych świateł zapalanych w dzień. A co ciekawe to
    po wprowadzeniu obowiązkowych kasków dla rowerzystów poruszających się
    po drogach wzrosła im liczba kolizji z rowerzystami.

  • 8. Data: 2022-06-24 11:06:15
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 24.06.2022 o 09:07, Andrzej Kłos pisze:

> [...]
    > mediach o prawach należnym pieszym np. 20% z nich (pieszych) przestało
    > uważać na przejściach tak, jak dotychczas uważnie to robili. Bo mają

    Piesi zawsze uważali i uważają. Były robione badania.
    Nie uważa jakieś 1-3% pieszych, czyli ok.97% uważa.
    Czyli proporcje są odwrotne do kierowców.

    Efekt utrzymał się przez chwilę tylko dlatego, bo kierowcy zauważyli, że
    mogą olewać pierwszeństwo pieszych tak, jak olewali przed wprowadzeniem
    zmian w przepisach.
    Co ciekawe, efekt utrzymuje się dłużej, jak tylko polski kierowca
    przekroczy granicę.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2022-06-24 11:55:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]

    > mediach o prawach należnym pieszym np. 20% z nich (pieszych) przestało
    > uważać na przejściach tak, jak dotychczas uważnie to robili. Bo mają

    Z moich obserwacji na drodze wynika, że przede wszystkim należało
    infrastrukturę do tego przygotować. Polikwidować przejścia w "szczerym
    polu", bo ludzie się oduczają zwracania na nei uwagi.

    W miastach polikwidować niektóre przejścia, te położone jedno obok
    drugiego. Tam, gdzie ruch pieszych jest "ciągły" zastosować co najmniej
    sygnalizację świetlną, albo kładki / tunele.

    Osobna sprawa, to przejścia dla pieszych przyległe bezpośrednio do
    ruchliwych chodników. Bo pieszy idzie wzdłuż chodnika i nagle robi krok
    pod koła.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2022-06-24 13:17:07
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Wiesiaczek napisał(a):
> [...]
    > Polsce zginęło więcej osób niż w tym samym czasie rok wcześniej. Czyli
    > po zmianie prawa ginie na pasach więcej osób niż przed zmianą.

    Onet dla głęboko wierzących :) Podobnie jak ruskie media dla Wiesiaczka.
    Daj pan spokój.

    Statystyki z 10 lat dla PL 200-300.
    Na pół roku wychodzi 100-150 osób.

    Tu masz 56 w 2022.
    Jaki % stanowi 56 ze 100-150 sam se wyliczysz.

    Ok. jakie było minimum? 40 osób na pół roku w 2021.
    Dlaczego? Bo wtedy uczniowie siedzieli na zdalnym.

    Zamknij wszystkich w domach, wtedy statystyki wyniosą 0.