  • 1. Data: 2004-05-06 10:51:03
    Temat: Pozwolenie na uzytkowanie lokalu
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Problem dotyczy zmiany sposobu użytkowania lokalu lub budynku
    przeznaczonego pierwotnie na cele nieuciążliwe dla otoczenia.
    W jakich przypadkach konieczne są zezwolenia na zmianę sposobu
    użytkowania i kto je wydaje? Czy i w jakim trybie można interweniować u
    właściwych organów administracji w sytuacji, gdy sposób użytkowania stał
    się uciążliwy dla otoczenia?
    Jak na sytuację wpływa fakt wykonania zmian w konstrukcji budynku bez
    wymaganych zezwoleń?
    Z góry dziękuję za wyjaśnienia,
    Piotr

  • 2. Data: 2004-05-06 14:50:25
    Temat: Re: Pozwolenie na uzytkowanie lokalu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Zajmuje się tym Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego i tam szukaj
    odpowiedzi na swoje pytania.

  • 3. Data: 2004-05-06 21:38:42
    Od: Komodor <k...@p...fm>

    Piotr Fonon wrote:

> [...]
    > się uciążliwy dla otoczenia?
    > Jak na sytuację wpływa fakt wykonania zmian w konstrukcji budynku bez

    Pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania potrzebne jest "zawsze". No chyba,
    że sypialnię zamieniasz na jadalnię i odwrotnie. O taki kwit należy
    wystąpic do Wydziały Architektury i Budownicta Urzędu Miejskiego lub jego
    odpowiednika. Aby takie pozwolenie otrzymać należy przedstawić stosowną
    dokumentację projektową. Jest ono jednocześnie pozwoleniem na budowę.
    Następnie należy w Wydz. AiB zarejestrować dziennik budowy i mozna z tym
    grzać do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego aby zgłosić zamiar
    rozpoczęcia budowy. Dopiero po tym można legalnie adaptować lokal do nowych
    potrzeb. Po zakonczeniu robót należy zgłosić ten fakt do PINB i, jeśli tak
    jest pozwoleniu na budowę, wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na
    użytkowanie. Po uzyskaniu pozwolenia można działać.

    Zmiany w konstrukcji budynku bez pozwolenia na budowę (dec. Nr II) są
    samowolą budowlaną i wtedy jazda z art.51 PB bodajże.PINB przeprowadza
    postępowanie i wydaje decyzję nakazującą doprowadzenie do stanu zgodnego z
    prawem. Może to być nakaz rozbiórki z zagrożeniem mandatem 5000 PLN i
    wykonaniem zastępczym na koszt inwestora w razie niewykonania. Gdy jest to
    mozliwe legalizacja czyli inwentaryzacja , orzeczenie techniczne plus
    opłata legalizacyjna - to dużo kasy.

    Zakończenie rozbót do 1995 r. legalizacja praltycznie bezplatna, od 1995 do
    lipca 2003 zawsze rozbiórka a od 7 VII 2003 jak wyżej.

    Jeśli to Ty narozrabiałeś to może przyjdę do Ciebie na kontrolę:) Dawno już
    nie nakazałem żadnej rozbiórki...
    --
    Komodor

  • 4. Data: 2004-05-07 06:21:40
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Komodor" <k...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Zmiany w konstrukcji budynku bez pozwolenia na budowę (dec. Nr II) są
    > samowolą budowlaną i wtedy jazda z art.51 PB bodajże.

    Co to sa elementy konstrukcyjne budynku,
    rozumiane w sensie ustawy?

    WOJSAL

  • 5. Data: 2004-05-07 09:23:00
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Komodor wrote:
> [...]
    > samowolą budowlaną i wtedy jazda z art.51 PB bodajże.PINB przeprowadza
    > postępowanie i wydaje decyzję nakazującą doprowadzenie do stanu zgodnego z

    Tak się właśnie stało. Decyzja jest, ale lokal funkcjonuje nadal.
    Pytanie czy jest to działanie legalne, jeśli nie nastąpiło jeszcze
    "doprowadzenie do stanu", a czas jaki dał na to PINB nie minął? Jeśli
    nie jest legalne - kto jest władny zamknąć lokal?

    > Jeśli to Ty narozrabiałeś to może przyjdę do Ciebie na kontrolę:) Dawno już
    > nie nakazałem żadnej rozbiórki...
    Nie ja, wręcz przeciwnie.

    Bardzo dziekuję za rzeczową odpowiedź i pozdrawiam!
    Piotr

  • 6. Data: 2004-05-07 09:24:21
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    WOJSAL wrote:
    > Co to sa elementy konstrukcyjne budynku,
    > rozumiane w sensie ustawy?

    W moim przypadku - m.in. ściana nośna.
    Piotr

  • 7. Data: 2004-05-07 09:54:47
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    WOJSAL wrote:
    > Co to sa elementy konstrukcyjne budynku,
    > rozumiane w sensie ustawy?

    W moim przypadku - m.in. ściana nośna.

    OK, ale ja sie pytam jaka jest definicja
    pojecia "element konstrukcyjny" w tej ustawie.
    Ustawa zawiera slownik pojec (np. co
    to jest budowa, co to jest budowla, co
    to jest remont) natomiast
    nie zauwazylem definicji pojecia "element
    konstrukcyjny".

    Nie chodzi wiec o definicje potoczne, lecz to
    jak rozumiec to pojecie w ustawie.

    WOJSAL

  • 8. Data: 2004-05-07 10:48:57
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    WOJSAL wrote:

> [...]
    > nie zauwazylem definicji pojecia "element
    > konstrukcyjny".
    >
    > Nie chodzi wiec o definicje potoczne, lecz to

    W utawie definicji tego pojęcia nie znalazłem, ale Art. 5.1.1 odwołuje
    się do pojęcia "bezpieczeństwo konstrukcji", Art. 12.1.3 mówi o
    wytwarzaniu konstrukcyjnych elementów budowlanych, a Art. 29.2.1
    odwołuje się wprost do pojęcia elementu konstrukcyjnego obiektu.
    Moim zdaniem element konstrukcyjny, to taki którego naruszenie zagraża
    bezpieczeństwu konstrukcji lub może spowodować katastrofę budowlaną.
    Może definicja znajduje się w innym akcie prawnym?
    Piotr

  • 9. Data: 2004-05-07 20:01:34
    Od: Komodor <k...@p...fm>

    Piotr Fonon wrote:

> [...]
    > "doprowadzenie do stanu", a czas jaki dał na to PINB nie minął? Jeśli
    > nie jest legalne - kto jest władny zamknąć lokal?

    Nie jest to działanie legalne. Użytkowanie lokalu bez pozwolenia na
    użytkowanie jest naruszeniem Prawa Budowlanego. Piszę to w domu więc nie
    mam pod ręką ustawy i mogę mieszać numery artykułów. Ale ad rem. Można za
    to dostać działkę z art. 93 ust. 7 bodajże czyli po prostu mandat. W razie
    potrzeby przychodzi się z mandatem codziennie. Zamknięcie nakazuje właściwy
    terytorialnie Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego ew. (w niektórych
    wypadkach) Wojewódzki. Delikwent może się, oczywiście, odwołać do WINB a
    nawet GUNB, ale i tak nie może korzystać z lokalu. Upór w łamaniu prawa
    może utrudnić albo i uniemozliwić ostateczne, pozytywne załatwienie sprawy.
    No chyba, że ma dobre plecy to taki "przedsiębiorca" może jednym ruchem
    zdjąć ze stanowiska inspektora. I tak np. kilka dni temu w Olsztynie
    "jakiś" Wisniewski zdjął ze stanowiska Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
    za to, że ten zabronił mu rozbierać zabytek. W takich sytuacjach prawo ma
    mniejsze znaczenie...

    > Nie ja, wręcz przeciwnie.

    To się cieszę:)

    Komodor

  • 10. Data: 2004-05-07 20:10:35
    Od: Komodor <k...@p...fm>

    WOJSAL wrote:

    > Co to sa elementy konstrukcyjne budynku,
    > rozumiane w sensie ustawy?

    Nie ma definicji ustawowej. Jest to pojęcie z zakresu ogólnej i oczywistej
    wiedzy budowlanej zrozumiałe dla każdego fachowca. Ogólnie rzecz biorąc są
    to takie elementy budynku usunięcie których może spowodować awarię bądź też
    zmienia statykę budynku. I tak np. mur jest konstrukcją a tynk na murze nie
    jest. Więźba dachowa jest a papa na dachu nie itd. Wątpliwości najprościej
    roztrzygnąć w Wydz. Architektury i Budownictwa. Ich interpretacja jest
    jedyną słuszną bo to oni wydają pozwolenia na budowę lub potwierdzają
    przyjęcie zgłoszenia. Nadzór budowlany zajmuje się zgodnością procesu
    budowlanego z ich decyzją i Prawem Budowlanym.

    --
    Komodor