  • 1. Data: 2016-01-17 08:04:42
    Temat: Pozwanie przedsiebiorcy a wlasciwosc miejscowa.
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Powództwo przeciw przedsiębiorcy z aledrogo (J. Kowalski "ABC Import Export" Regon
    NIP).
    Faktura wystawiona przez w/w (jak w nawiasach)
    Złożone w SR wg właściwości miejscowej konsumenta.
    Nakaz zapłaty (jakieś parę stówek) przeciw przedsiębiorcy.
    Sprzeciw.
    Postanowienie SR
    "sprawy z powództwa A. Nowak przeciwko J. Kowalskiemu prowadzącemu działalność
    gospodarczą pod nazwą "ABC Import Export" z siedzibą w Yyy o zapłatę postanawia
    stwierdzić swą niewłaściwość i sprawę przekazać do rozpoznania SR w Yyy Wydziałowi
    Cywilnemu, jako właściwemu miejscowo i rzeczowo."
    Uzas.:
    "Zgodnie z art. 202 kpc niewłaściwość sądu dającą się usunąć za pomocą umowy stron
    sąd bierze pod rozwagę tylko na zarzut pozwanego, zgłoszony i należycie uzasadniony
    przed wdaniem się w spór co do istoty sprawy. Sąd nie bada z urzędu tej
    niewłaściwości również przed doręczeniem pozwu. W niniejszej sprawie powód skierował
    pozew do SR w Xxx. W dniu ..... 2015 r. został wydany nakaz zapłaty w postępowaniu
    upominawczym uwzględniający powództwo. W sprzeciwie od nakazu zapłaty pozwany
    podniósł zarzut niewłaściwości miejscowej wskazując, iż sądem właściwym do
    rozpoznania sprawy jest sąd, w okręgu którego znajduje się miejsce zamieszkania
    pozwanego. W związku z tym iż powód nie prowadzi działalności gospodarczej, zaś
    miejsce zamieszkania pozwanego znajduje się w Yyy, właściwym miejscowo jest SR w
    Yyy. Mając powyższe na względzie, Sąd na podstawie art. 200 § 1 k.p.c. w zw. z art.
    27 k.p.c. orzekł, jak w sentencji postanowienia."
    Ki diabeł??
    Sprzeciw jeszcze nie doręczony powodowi, więc szczegóły zarzutów nieznane.
    W EDG cały czas J. Kowalski "ABC Import Export" Regon NIP wystepuje, nawet ostatnio
    jakaś drobna zmiana była.
    Ciekawe, czy to postanowienie o stwierdzeniu niewłaściwości jest/będzie zaskarżalne
    (jeszcze nie jest doręczone)?
    Pomiędzy Xxx a Yyy kilkaset kilometrów i mówiąc brutalnie ten wygra, przed czyim
    sądem będzie się sprawa toczyła.

  • 2. Data: 2016-01-17 13:16:40
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-01-17, ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> wrote:

    [...]

> [...]

    > W EDG cały czas J. Kowalski "ABC Import Export" Regon NIP wystepuje, nawet ostatnio

    Ale masz informację, że *powód* nie prowadzi DG, a nie że *pozwany*.
    Przepisy również przytoczone, więc jakie jest Twoje pytanie?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2016-01-17 13:56:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Ale masz informację, że *powód* nie prowadzi DG, a nie że *pozwany*.
    > Przepisy również przytoczone, więc jakie jest Twoje pytanie?

    Wojciechu, dwie sprawy:

    - z opisu nie wynika, aby pozew był w sądzie gospodarczym, tylko w
    sądzie cywilnym

    - jedynie chodzi o to, że sąd cywilny jest niewłaściwy miejscowo. Ale że
    nie ma tu właściwości wyłączonej, to niewłaściwość swą sąd powinien
    badać wyłącznie na taki zarzut strony, a nie z urzędu. Jeśli zatem taki
    zarzut był, to decyzja jest prawidłowa, a jeśli takiego zarzutu nie
    było, to nieprawidłowa.

    Postanowienie w tym przedmiocie jest oczywiście zaskarżalne.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2016-01-17 14:12:21
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dziękuję za zwrócenie uwagi, przeoczyłem w uzas. "powód nie prowadzi" i z rozpędu
    przeczytałem "pozwany nie prowadzi", mea culpa.
    To sprawa konsumenta przeciw przedsiębiorcy, który to przedsiębiorca odmówił
    przyjęcia zwrotu towaru argumentując, że przecież... wystawił powodowi fakturę vat i
    wobec tego zdaniem pozwanego nie obowiązują przepisy o zakupach konsumenckich na
    odległość.
    Do tej pory uważałem, że sądem właściwym miejscowo w sprawach z powództwa konsumenta
    przeciw przedsiębiorcy jest sąd właściwy miejscowo dla konsumenta.

    -----

  • 5. Data: 2016-01-20 13:43:09
    Od: Michał <n...@n...pl>

    > On 2016-01-17, ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> wrote:
    >
    > [...]

    A propos - to wystarczyło jako JEDYNY zarzut, czy oprócz tego zarzutu
    musiał się jakoś odnieść do meritum? Tzn. niewłaściwość miejscowa
    unieważnia cały wyrok sądu niewłaściwego i właściwy sąd musi od
    nowa wszystko rozpatrywać, czy też w tym wypadku nowy sąd będzie tylko
    musiał rozpatrywać sprzeciw?

    A czy gdyby powód prowadził DG, to wtedy właściwy byłby
    sąd w Xxx (czyli sąd powoda)?

  • 6. Data: 2016-08-30 12:31:58
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Uzas.:

    "SO na skutek zażalenia Powoda postanawia uchylić zaskarżone postanowienie.

    W ocenie SO, SR w Xxx niezasadnie uznał się niewłaściwym miejscowo i przekazał
    niniejszą sprawę do rozpoznania SR w Yyy.

    W niniejszej sprawie Powód wniósł pozew o zapłatę kwoty 500 zł. Z uzasadnienia pozwu
    wynika, że Powód dochodzi od pozwanego zwrotu ceny towaru, który nabył za pomocą
    portalu aledrogo.pl. Z kolei w piśmie z dnia dd.mm.rrrr Powód rozszerzył powództwo o
    wniosek o nieprawidłowe wykonanie, rozwiązanie lub unieważnienie z powodu
    niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy sprzedaży towaru zakupionego za
    pomocą portalu internetowego.

    Wskazać należy, że zgodnie z art. 34 kpc powództwo o ustalenie istnienia umowy, o jej
    wykonanie, rozwiązanie lub unieważnienie, jak też o odszkodowanie z powodu
    niewykonania lub nienależytego wykonania umowy wytoczyć można przed sąd miejsca jej
    wykonania. Z kolei zgodnie z art. 454 §1 KC świadczenie pieniężne powinno być
    spełnione w miejscu zamieszkania lub siedzibie wierzyciela w chwili spełnienia
    świadczenia.

    Zdaniem SO z okoliczności wskazanych zarówno w pozwie, jak i z faktu rozszerzenia
    powództwa, wynika właściwość przemienna SR w Xxx. W uzasadnieniu pozwu Powód wskazał
    bowiem, że dochodzone roszczenie jest świadczeniem pieniężnym, którego Pozwany
    dobrowolnie nie wykonał. Zaznaczyć należy, iż z treści pozwu wynika, że Powód uważa,
    iż skutecznie odstąpił od umowy zawartej poprzez portal aledrogo.pl i domaga się od
    strony pozwanej zwrotu zapłaconej za dostarczony towar ceny.

    Tym samym zobowiązanie Pozwanego ma charakter oddawczy, zatem stosowanie do treści
    art. 454 KC winno być spełnione w miejscu zamieszkania wierzyciela (tj. Powoda). Jak
    wynika z akt sprawy miejscem zamieszkania Powoda jest Xxx.

    W tej sytuacji niezasadnym było przekazywanie niniejszej sprawy do rozpoznania SR w
    Yyy.

    Mając na uwadze powyższe SO na podstawie art. 386 §1 KPC. w zw. z art. 397 §2 KPC
    postanowił jak na wstępie."

    :-))

    -----