  • 1. Data: 2016-11-19 16:22:48
    Temat: Pozbawienie zachowku
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Czytam o zachowku i trochę zgłupiałem.

    "Wydziedziczenie dotyczy zawsze osoby ściśle określonej, co oznacza tyle,
    że uprawnionymi do zachowku nadal pozostaną zstępni wydziedziczonego."

    Czy można pozbawić zachowku zstępnych wydziedziczonego? Jeżeli jest
    biologiczny ojciec, który nie był nigdy pozbawiony praw rodzicielskich,
    nigdy nie interesował się dzieckiem, ale ma swoją nową rodzinę, to czy
    można w testamencie zapisać, że ani on, ani jego nowe dzieci, które są
    obcymi osobami, nie dostaną ani grosza z z masy spadkowej?

    Czy jeżeli istnieją zstępni wydziedziczonego, o których istnieniu
    spadkodawca nie wie (np. kolejne dzieci lub wnuki z nowej rodziny), to czy
    może także te osoby wydziedziczyć (pozbawić zachowku i jakichkolwiek praw
    do majątku)?

    Innymi słowy - czy można wskazać w testamencie konkretne osoby, które
    otrzymają spadek, i zagwarantować w jakiś sposób, że ani rodzic, który
    jest nim tylko z nazwy (i jest to do wykazania przed sądem), ani nikt
    inny, kto po nim dziedziczy, nie będzie miał praw do spadku?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-11-20 15:25:59
    Temat: Re: Pozbawienie zachowku
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dam Ci poradę: idź do notariusza.
    Wyspany.

    -----

  • 3. Data: 2016-11-21 09:41:20
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Sat, 19 Nov 2016 15:22:48 +0000 (UTC)
    g...@s...invalid (Adam Wysocki) wrote:

    Generalnie testament w Polsce to taka fikcja, mająca moc sprawczą tylko wtedy, kiedy
    wszyscy ustawowi spadkobiorcy się z nim zgadzają. Wydziedziczenie w takiej formie jak
    rozumie to przeciętny Kowalski jest bardzo trudno przeprowadzić.

    O ile wiem, to jedyną skuteczną formą pozbawienia kogoś spadku, jest w odpowiednim
    czasie przeprowadzenie darowizn na tych których chce się do tej schedy dopóścić, ale
    z zapisem wyjmującym darowiznę z masy spadkowej. Jakiś czas temu wprowadzono
    możliwość robienia takiego zapisu. Nie wiem jak dokłądnie się on nazywa, ale jest
    taka możliwość i notariusz powie co i jak.

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 4. Data: 2016-11-21 09:56:29
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Tylko po co.
    Mniej zaciętości, tej rodem z fredrowskiej "Zemsty" lub z "Pana Tadeusza", a więcej
    zgody.

    -----

  • 5. Data: 2016-11-21 10:13:07
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-11-21 09:41, szerszen pisze:
> [...]
    możliwość robienia takiego zapisu. Nie wiem jak dokłądnie się on nazywa, ale jest
    taka możliwość i notariusz powie co i jak.

    Powiem więcej, nawet jak się zgadzają, to więcej komplikuje niż ułatwia
    - testowane na rodzinie, w sumie w związku z upartym wyrzuceniem kogos
    ze spadku i tak proporcje zmieniły się minimalnie, a zawracania d....
    głowy było więcej. Biorąc pod uwagę, że wszyscy zainteresowani musieli
    się jeszcze stawic na rozprawie w zupełnie innej części Polski, bo się
    okazało niemożliwym przeniesienie rozprawy w inne miejsce, gdzie wszyscy
    mieliby bardziej po drodze, to takie zapisy bardziej utrudniają niż
    ułatwiają cokolwiek.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 6. Data: 2016-11-21 12:01:09
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Mon, 21 Nov 2016 09:56:29 +0100
    ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> wrote:

    > Tylko po co.
    > Mniej zaciętości, tej rodem z fredrowskiej "Zemsty" lub z "Pana Tadeusza", a więcej
    zgody.

    Tu nie chodzi o zaciętość.
    Jednak jeśli latami spadkobiorca zachowuje się w stosunku do spadkodawcy w sposób
    karygodny, to nie ma powodów do tego, aby cokolwiek ze spadku otrzymał.

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 7. Data: 2016-11-21 12:42:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.11.2016 o 12:01, szerszen pisze:

    > Tu nie chodzi o zaciętość.
    > Jednak jeśli latami spadkobiorca zachowuje się w stosunku do spadkodawcy w sposób
    karygodny, to nie ma powodów do tego, aby cokolwiek ze spadku otrzymał.

    Ponoć umowa dożywocia rozwiązuje problem.

    Shrek

  • 8. Data: 2016-11-21 13:22:47
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Może zacznijmy od tego, że dzieciom ojca zachowek nie przysługuje.

    MJ

  • 9. Data: 2016-11-21 13:44:38
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Mon, 21 Nov 2016 12:42:33 +0100
    Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Ponoć umowa dożywocia rozwiązuje problem.

    Dożywocie to raczej zapewnia bezpieczeńśtwo spadkodawcy przy darowiźnie, ale nie wiem
    czy jednocześnie wyłącza z masy spadkowej taką darowiznę.

    --
    pozdrawiam
    szerszeń

  • 10. Data: 2016-11-21 16:34:04
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    "Latami" jest bardzo subiektywne, czasem tatuś po 40 latach małżeństwa
    niespodziewanie się zakocha (oczywiście z miłości z wzajemnością ;)) i nagle chce
    wydziedziczyć wszystkich bliskich.
    A jak nie chce, to nowa pani przestaje dawać herbatę.
    W sumie to niejedną taką sytuację znałem i mogły to być "recydywistki".

    -----