  • 1. Data: 2004-04-26 13:40:51
    Temat: Postawienie zarzutu i co dalej ?
    Od: "Slawek" <s...@i...pl>

    Witam

    Mam pytanie odnośnie faktu postawienia zarzutu,
    jeżeli ktoś nie zgadza się z nim i wnosi wyjaśnienia.
    Co wtedy się dzieje ?
    Czy o dalszej sprawie decyduje policja czy może
    Prokurator ?
    Postawiono mi zarzut pomocnictwa na podstawie
    pomówień oskarżonego, do którego się nie poczu-
    wam i wniosłem wyjaśnienia. Policjant powiedział
    "jeszcze się zastanowię co z panem zrobić" i na
    tym się skończyło przesłuchanie w charakterze
    podejrzanego. No i nie wiem co dalej ? Czy mam
    już szukać adwokata czy może taka sprawa zostać
    po moim wyjaśnieniu całkowicie anulowana ?

    Przepraszam za trywialne tematy ale nie mam
    doświadcznia z Prawem Karnym
    Dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam
    Sławek

  • 2. Data: 2004-04-26 17:20:22
    Temat: Re: Postawienie zarzutu i co dalej ?
    Od: "Marek Świtała" <j...@y...cy (ROT13)>

    > podejrzanego. No i nie wiem co dalej ? Czy mam
    > już szukać adwokata czy może taka sprawa zostać
    > po moim wyjaśnieniu całkowicie anulowana ?

    Czasem zdarza się tak, że po przedstawieniu zarzutu sprawa zostaje umorzona.
    Nalezy jednak mieć na uwadze, że przedstawienie zarzutu jest znaczącym
    momentem całego postepowania przygotowawczego i oznacza, ze organy
    prowadzące uznały, że zgromadzone dowody uzasadniają, iż czyn popełniła
    określona osoba.

    W praktyce dzieje sie tak, ze po przedstawieniu zarzutu zbiera sie już tylko
    dane osobopoznawcze (dane o karalnosci, info z wytrzexwiałki, dane o
    wykroczeniach, ewent. wywiad środowiskowy) i kieruje sprawę do sądu (co
    oznacza, ze czasu za wiele nie ma)

    Na tym etapie można juz szukac adwokata, bo zawsze istnieje możliwosć, że
    znajdzie w sprawie jakieś luki, które zaowocują umorzeniem. Oczywiscie te
    same luki mozna wykazać juz w sądzie, ale lepiej oszczędzać sobie stresu...

    Pytanie: oświadczyłeś, że chcesz zapoznac się z na koncu postepowania z
    aktami sprawy ?

  • 3. Data: 2004-04-27 14:16:32
    Od: "Slawek" <s...@i...pl>

    Witam i dziękuję

    Nic nie oświadczałem. Jestem pierwszy raz w takiej sytuacji i prawdę
    powiem sam się zdziwiłem. Policjant był bardzo stanowczy i raczej
    nic go nie interesowało, czekał aż powiem że biorę winę na siebie ale
    ja nie poczuwam się do takiego zarzutu jaki mi postawiono i dla tego
    wniosłem oświadczenia.

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Pozdrawiam Sławek