  • 1. Data: 2019-08-13 14:31:28
    Temat: Posłowie chcą zniesienia obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami
    Od: u2 <u...@o...pl>

    ano, w Bolanda najwięcej statystycznie ofiar śmiertelnych na drogach w
    całej UE (obok Rumunii), ale osłowie od Cookiesa nie widzą potrzeby
    jazdy z włączonymi światłami:)

    https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/pos
    łowie-chcą-zniesienia-obowiązku-jazdy-w-dzień-z-włąc
    zonymi-światłami-czy-taki-wymóg-ma-w-zasadzie-jakiko
    lwiek-sens/ar-AAFA4s7

    Posłowie stowarzyszenia Kukiz'15 wystosowali do Ministra Infrastruktury
    interpelację poselską, w której treści zażądali zmiany przepisów tak,
    aby zniesiony został obowiązek włączania świateł w dzień. Czy to jest
    rozsądne?

    Obowiązek włączania świateł w dzień

    W Polsce istnieje prawny przymus stosowania świateł mijania lub do jazdy
    w dzień. Zgodnie z art. 51 ust. 1 i ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym
    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas
    jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
    2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości
    powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać
    świateł do jazdy dziennej.

    Niezastosowanie się do tego obowiązku jest wykroczeniem, penalizowanym
    poprzez art. 88 Kodeksu wykroczeń

    Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu
    prowadzi pojazd bez wymaganych przepisami świateł lub pozostawia pojazd
    bez wymaganego przepisami oświetlenia, podlega karze grzywny.
    Według taryfikatora mandatów jazda bez wymaganych świateł w dzień karana
    jest mandatem w wysokości 100 złotych. Jazda bez świateł w nocy jest
    karana surowiej, bo mandatem w wysokości 200 złotych. W wypadku, gdy
    sprawę rozpatrywałby sąd (na przykład po odmowie przyjęcia mandatu),
    kara może wynieść aż 5000 złotych.

    Zniesienie obowiązku jazdy z włączonymi światłami

    Posłowie Kukiz'15 wnoszą o zmianę przepisów i likwidację obowiązku
    włączania świateł w dzień. Taki pomysł argumentują tym samym faktem,
    który przyczynił się do wprowadzenia takiego przymusu w przeszłości -- od
    owego obowiązku na świecie generalnie się odchodzi.

    Badania ponadto wykazują, że wprowadzenie obowiązku jazdy w dzień z
    włączonymi światłami mijania lub do jazdy w dzień, nie ma absolutnie
    żadnego wpływu na liczbę wypadków. Dodatkowo obecnie niektóre,
    niefabrycznie montowane światła do jazdy w dzień, są czasem tak
    ulokowane i tak słabo widoczne, że równie dobrze mogłoby ich nie być.

    Trudno się jednak nie zgodzić z argumentem, iż w niektórych przypadkach
    taki obowiązek ma jednak pewien sens. Chodzi o sytuacje, w których
    przejrzystość powietrza jest zaburzona, na przykład z powodu lekkiego
    zamglenia, niewielkich opadów deszczu, śniegu, czy upałów powodujących
    falowanie powietrza tuż nad asfaltem.

    Resort jeszcze nie odpowiedział na interpelację -- ma na to trochę czasu.
    Miejmy jednak nadzieję, że działania resortu będą przede wszystkim miały
    na celu spowodowanie, by polskie drogi stawały się coraz bezpieczniejsze.

    --
    I love love

  • 2. Data: 2019-08-13 14:37:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.08.2019 o 14:31, u2 pisze:
    > ano, w Bolanda najwięcej statystycznie ofiar śmiertelnych na drogach w
    > całej UE (obok Rumunii), ale osłowie od Cookiesa nie widzą potrzeby
    > jazdy z włączonymi światłami:)

    Artykuł nie zawiera istotnych informacji. Prezede wszystkim, jazda z
    włączonymi światłami przez wszystkich uczestników powoduje, że mniej
    widoczni są Ci niechronieni (pieszy, rower) a i mniej wyróżniają się
    motocykliści.

  • 3. Data: 2019-08-13 14:41:11
    Od: u2 <u...@o...pl>

> [...]
    > włączonymi światłami przez wszystkich uczestników powoduje, że mniej
    > widoczni są Ci niechronieni (pieszy, rower) a i mniej wyróżniają się

    co do pieszych i, cyklistów i żyda Piotra N. wprowadziłbym obowiązkowe
    odblaski, ale nie tyci tyci, tylko całe kamizelki odblaskowe, a w
    przypadku cyklistów i żyda Piotra N. obowiązkowe kaski i inne elementy
    zabezpieczające typu nakolanniki i nałokietniki:)

    btw piesi odblaski obowiązkowo tylko poza terenem zabudowanym, cykliści
    i żyd Piotr N. zawsze:)

    --
    I love love

  • 4. Data: 2019-08-13 16:41:44
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Motocykliści już wcześniej mieli obowiązek jazdy na światłach, i słusznie.
    IMHO powinien być obowiązek jazdy oświetlonym rowerem także w dzień, i piszę to jako
    rowerzysta.

    -----

  • 5. Data: 2019-08-13 17:28:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >Infrastruktury interpelację poselską, w której treści zażądali zmiany
    >przepisów tak, aby zniesiony został obowiązek włączania świateł w

    Zdecydowanie nie, bo przeciez to poslowie musza zmienic ustawe, po co
    tu interpelowac ministra ? !

    A tak po prawdzie:
    - jak wprowadzali obowiazek, to nie widzialem wielkiego sensu, i nie
    przewidywalem pozytywnych skutkow,
    -statystyki pokazaly, ze tych skutkow istotnie trudno dostrzec,

    -PO wprowadzila przepis z naruszeniem Konstytucji !

    -mniej wiecej w tym samym czasie wprowadzila obowiazek Austria.
    I nastapila ciekawostka - wczesniej mieli przez wiele lat w miare
    systematyczny spadek ilosci wypadkow.
    w rok po wprowadzeniu - byl spadek, ale mniejszy niz w poprzednich
    latach.
    I przepis wycofali.
    O ile pamietam, to problemem bylo wlasnie wzrost wypadkow wsrod
    pieszych i rowerzystow,

    -posłów wyreczyla UE, i wprowadzila obowiazkowe swiatla dzienne w
    nowych samochodach,
    -te swiatla maja jakby wiecej sensu technicznego, bo sprawdzaja sie w
    nich LED malej mocy,

    -ale tak prawde mowiac ... w niektorą pogode wcale ich nie widac,
    rownie dobrze mogloby ich nie byc.
    ale moze przydaja sie w inna pogode, szczegolnie jak np w szary
    dzien kierowca zapomni wlaczyc swiatla mijania ...

> [...]
    >który przyczynił się do wprowadzenia takiego przymusu w przeszłości --
    >od owego obowiązku na świecie generalnie się odchodzi.

    No wlasnie - skoro to nic nie daje, a moze nawet szkodzi, to po co to
    ciagnac.

> [...]
    >powodu lekkiego zamglenia, niewielkich opadów deszczu, śniegu, czy
    >upałów powodujących falowanie powietrza tuż nad asfaltem.

    To wtedy i obecnie jest obowiazek wlaczenia swiatel mijania ... ale
    trzeba przyznac, ze dosc uznaniowy.

    J.

  • 6. Data: 2019-08-14 07:22:49
    Od: p...@g...com

    ---ale tak prawde mowiac ... w niektorą pogode wcale ich nie widac,
    rownie dobrze mogloby ich nie byc.

    pitolicie Hipolicie jak beda zapisy do okulisty to wez dwa numerki :-)
    LED-y widac dobrze ale gowniane zolte zaroweczki juz niekoniecznie to samo przy
    rowerach stare dynama z zaroweczkami wymiekaja przy np diadach Cree

  • 7. Data: 2019-08-14 07:42:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-08-14, p...@g...com <p...@g...com> wrote:
> [...]
    rowerach stare dynama z zaroweczkami wymiekaja przy np diadach Cree

    Póki miałem w motorze gówniane, standardowe żarówki, nie było dosłownie
    tygodnia, aby ktoś się na mnie nie próbował władowywać, mimo, że nie był
    to wcale az taki mały berbeć a kasetony sięgały tez na boki. Po zmianie
    na HIDy problem zniknał.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2019-08-14 07:52:48
    Od: z <...@...pl>

> [...]
    > włączonymi światłami przez wszystkich uczestników powoduje, że mniej
    > widoczni są Ci niechronieni (pieszy, rower) a i mniej wyróżniają się

    Dlatego powinni świecić WSZYSCY. Albo nikt.
    Ciekawa co statystyki mówią o zabitych z powodu przyzwyczajenie się do
    tego że jak coś nie śmieci to nie istnieje.

  • 9. Data: 2019-08-14 08:07:17
    Od: p...@g...com

    ciastko fiftin to nie jest raczej formacja ktora mozna brac na powaznie :-) argumenty
    raczej slabe:

    --Badania ponadto wykazują, że wprowadzenie obowiązku jazdy w dzień z
    włączonymi światłami mijania lub do jazdy w dzień, nie ma absolutnie
    żadnego wpływu na liczbę wypadków.

    dawac zrodlo chetnie sie zapoznam :-)

    --Dodatkowo obecnie niektóre, niefabrycznie montowane światła do jazdy w dzień, są
    czasem tak ulokowane i tak słabo widoczne, że równie dobrze mogłoby ich nie być.

    i z tego powodu ze Seba w swoim pelnoletnim golfie tdi nie potrafi poprawnie zalozyc
    dwoch diod a diagnosta to przepuscil chcecie zmieniac prawo ? wypad leszcze :-)

  • 10. Data: 2019-08-14 09:45:54

    W dniu 2019-08-14 o 08:07, p...@g...com pisze:

    Zapomniałeś że świecenie bez sensu (bo plusów dodatnich nie ma oprócz
    zadowolenia kilku biurw) jest nieekologiczne i niszczy matkę Ziemię ;-)