  • 1. Data: 2002-01-10 08:56:32
    Temat: Poreczyciel
    Od: "Tomasz A. Skorża" <t...@p...onet.pl>

    Hej
    Mam nastepujący problem: jakiś czas temu poręczyłem koledze kredyt, on
    niestety nie spłaca go niestety i przyszło do mnie wezwanie z banku
    natychmiastowego uregulowania całości kredytu. Czy muszę to robić? Sam
    spłacam swoje własne kredyty, mam rodzine (żona, jedno dziecko, drugie w
    drodze :) )na utrzymaniu, i już w chwili obecnej niewiele nam zostaje na tzw
    "życie". Czy istnieją jakieś przepisy regulujące tą kwestię?

    Z góry dziekuję za wszelką

  • 2. Data: 2002-01-10 09:20:04
    Temat: Re: Poreczyciel
    Od: stern <s...@f...id.pl>

    Tomasz A. Skorża przeczytał/a(?), pomyślał/a(?), napisał/a(!):

> [...]
    > niestety nie spłaca go niestety i przyszło do mnie wezwanie z banku
    > natychmiastowego uregulowania całości kredytu. Czy muszę to robić?

    tak

    > Czy istnieją jakieś przepisy regulujące tą kwestię?

    owszem, ale niestety wszystkie są dla Ciebie niekorzystne,
    na pocieszenie,
    jeśli spłacisz za kolegę kredyt, będziesz mógł domagać się
    od niego zwrotu zapłaconych za niego kwot.
    O ile będzie z czego ...

    Pozdrowienia
    Marcin
    --
    "Chodzi stabilniej niż win 2000
    (przynajmniej do teraz :-))) ), coś jak linux :-)))))."

    Mariusz Biernaczyk
    na ms-news.pl.windowsxp

  • 3. Data: 2002-01-10 10:40:28
    Od: <m...@p...com>

> [...]
    > drodze :) )na utrzymaniu, i już w chwili obecnej niewiele nam zostaje na tzw
    > "życie". Czy istnieją jakieś przepisy regulujące tą kwestię?

    Kodeks cywilny:

    Tytuł XXXII.
    PORĘCZENIE
    Art. 876. § 1. Przez umowę poręczenia poręczyciel zobowiązuje się względem
    wierzyciela wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik zobowiązania nie
    wykonał.
    § 2. Oświadczenie poręczyciela powinno być pod rygorem nieważności złożone na
    piśmie.
    Art. 877. W razie poręczenia za dług osoby, która nie mogła się zobowiązać z
    powodu braku zdolności do czynności prawnych, poręczyciel powinien spełnić
    świadczenie jako dłużnik główny, jeżeli w chwili poręczenia o braku zdolności
    tej osoby wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć.
    Art. 878. § 1. Można poręczyć za dług przyszły do wysokości z góry oznaczonej.
    § 2. Bezterminowe poręczenie za dług przyszły może być przed powstaniem długu
    odwołane w każdym czasie.
    Art. 879. § 1. O zakresie zobowiązania poręczyciela rozstrzyga każdoczesny
    zakres zobowiązania dłużnika.
    § 2. Jednakże czynność prawna dokonana przez dłużnika z wierzycielem po
    udzieleniu poręczenia nie może zwiększyć zobowiązania poręczyciela.
    Art. 880. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia, wierzyciel
    powinien zawiadomić o tym niezwłocznie poręczyciela.
    Art. 881. W braku odmiennego zastrzeżenia poręczyciel jest odpowiedzialny jak
    współdłużnik solidarny.
    Art. 882. Jeżeli termin płatności długu nie jest oznaczony albo jeżeli płatność
    długu zależy od wypowiedzenia, poręczyciel może po upływie sześciu miesięcy od
    daty poręczenia, a jeżeli poręczył za dług przyszły - od daty powstania długu
    żądać, aby wierzyciel wezwał dłużnika do zapłaty albo z najbliższym terminem
    dokonał wypowiedzenia. Jeżeli wierzyciel nie uczyni zadość powyższemu żądaniu,
    zobowiązanie poręczyciela wygasa.
    Art. 883. § 1. Poręczyciel może podnieść przeciwko wierzycielowi wszelkie
    zarzuty, które przysługują dłużnikowi; w szczególności poręczyciel może
    potrącić wierzytelność przysługującą dłużnikowi względem wierzyciela.
    § 2. Poręczyciel nie traci powyższych zarzutów, chociażby dłużnik zrzekł się
    ich albo uznał roszczenie wierzyciela.
    § 3. W razie śmierci dłużnika poręczyciel nie może powoływać się na
    ograniczenie odpowiedzialności spadkobiercy wynikające z przepisów prawa
    spadkowego.
    Art. 884. § 1. Poręczyciel, przeciwko któremu wierzyciel dochodzi roszczenia,
    powinien zawiadomić niezwłocznie dłużnika wzywając go do wzięcia udziału w
    sprawie.
    § 2. Jeżeli dłużnik nie weźmie udziału w sprawie, nie może on podnieść
    przeciwko poręczycielowi zarzutów, które mu przysługiwały przeciwko
    wierzycielowi, a których poręczyciel nie podniósł z tego powodu, że o nich nie
    wiedział.
    Art. 885. Poręczyciel powinien niezwłocznie zawiadomić dłużnika o dokonanej
    przez siebie zapłacie długu, za który poręczył. Gdyby tego nie uczynił, a
    dłużnik zobowiązanie wykonał, nie może żądać od dłużnika zwrotu tego, co sam
    wierzycielowi zapłacił, chyba że dłużnik działał w złej wierze.
    Art. 886. Jeżeli poręczenie udzielone zostało za wiedzą dłużnika, dłużnik
    powinien niezwłocznie zawiadomić poręczyciela o wykonaniu zobowiązania. Gdyby
    tego nie uczynił, poręczyciel, który zaspokoił wierzyciela, może żądać od
    dłużnika zwrotu tego, co wierzycielowi zapłacił, chyba że działał w złej wierze.
    Art. 887. Jeżeli wierzyciel wyzbył się zabezpieczenia wierzytelności albo
    środków dowodowych, ponosi on względem poręczyciela odpowiedzialność za wynikłą
    stąd szkodę.

    Niestety, musisz płacić. na tym polega poręczenie. Twój stan rodzinny, ani inne
    kredyty ni mają zasadniczego znaczenia.

    pzdr

    marek

  • 4. Data: 2002-01-10 10:54:29
    Temat: Odp: Poreczyciel
    Od: "Tomasz A. Skorża" <t...@p...onet.pl>

    Hej

    No to żeście mnie pocieszyli :(

    Dzięki za pomoc

    A może "Iwan" lub inny "Wania" pomoże w spłaceniu długu ;-)

  • 5. Data: 2002-01-10 11:32:36
    Od: <m...@p...com>

    > Hej
    >
    > No to żeście mnie pocieszyli :(
    >
    > Dzięki za pomoc
    >
    > A może "Iwan" lub inny "Wania" pomoże w spłaceniu długu ;-)

    Wyśłij go do niesolidnego kolegi :-),
    natomiast poważnie, poręczajac koledze mogłeś od niego wziąć weksel na
    zabezpieczenie swoich wobec niego roszczeń.
    Pozostaje jednak kwestaia egzekucji z jego majątku

    pzdr

    marek

  • 6. Data: 2002-01-10 12:49:15
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 10 Jan 2002 m...@p...com wrote:

    <snip>

    Było marnować bandwidth? Wystarczyło odesłać do KC.

    > Niestety, musisz płacić. na tym polega poręczenie.

    On nic nie musi. Poręczenie jest zobowiązaniem warunkowym (jeśli dłużnik
    główny nie spełni świadczenia). To czy ma obowiązek zapłaty, zależy od
    widzimisię wierzyciela. Ponadto poręczyciel winien wezwać dłużnika do
    udziału w sprawie, a więc teoretycznie pomóc sobie. Wreszcie, jeśli
    dłużnika zawiadomiono i poręczyciel świadczenie spełnił, należy mu się
    regres.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 7. Data: 2002-01-10 12:51:55
    Od: "Tomasz A. Skorża" <t...@p...onet.pl>

    > Wreszcie, jeśli dłużnika zawiadomiono i poręczyciel świadczenie spełnił,
    należy mu się
    > regres.

    Regres???
    A cóż to za cholera?

    Skorek

  • 8. Data: 2002-01-10 12:56:11
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > On nic nie musi. Poręczenie jest zobowiązaniem warunkowym (jeśli dłużnik
    > główny nie spełni świadczenia). To czy ma obowiązek zapłaty, zależy od
    > widzimisię wierzyciela.

    No i wierzyciel własnie to zrobił.

    >Ponadto poręczyciel winien wezwać dłużnika do
    > udziału w sprawie, a więc teoretycznie pomóc sobie.

    To dopiero w przypadku sporu.

    > Wreszcie, jeśli
    > dłużnika zawiadomiono i poręczyciel świadczenie spełnił, należy mu się
    > regres.

    Ale zapłacić tak czy inaczej musi.

    Marcin.

  • 9. Data: 2002-01-10 12:58:38
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Regres???
    > A cóż to za cholera?

    To nie jest choroba tylko sytuacja, w której gdy spełniłeś za kogoś
    świadczenie - wtedy masz prawo (roszczenie regresowe) do tego, za którego je
    spełniłeś o wyrównanie Ci tego co sam świadczyłeś.

    Marcin.

  • 10. Data: 2002-01-10 13:10:00
    Od: "Tomasz A. Skorża" <t...@p...onet.pl>

    eeeee .. jak on nie zapłaci kredytu to jak ja mu jeszcze odbiore to co ja
    ewentualnie zapłace :(
    Chyba jednak trzeba z nim porozmawiac żeby cos w tym kierunku zrobil (tzn
    zapłacenia długu)
    I naprawde banku to nie bedzie obchodziło że zostanie mi koło 300 zł na cały
    miesiac (czynsz, woda itd) i utzrymanie 3 osobowej rodziny - gdzie tu
    sprawiedliwość?
    Wiem że on ma troche ziemi i sprzetu rolniczego, czemu bank tego nie
    zabierze tylko czepia sie biedaków (czyli mnie :) )

    Skorek

    Użytkownik KRZEM <m...@s...pl000> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a1k35u$hvr$...@n...tpi.pl...