  • 1. Data: 2017-12-11 10:09:01
    Temat: Polskie Normy - jak to z nimi jest?
    Od: marsel <marcin@pl>

    Muszę zakupić normę PN-HD 60364-6:2008, na stornie KPN gdzie mogę to
    zrobić jest informacja, że norma została wycofana i jest nowa, w wersji
    angielskiej(nieprzetłumaczona) PN-HD 60364-6:2016-07
    Oto link do sklepu
    http://sklep.pkn.pl/pn-hd-60364-6-2008p.html

    Niby proste, obwiązuje nowsza norma i ją należy stosować, ale w ustawie
    o normalizacji Art.5 pkt 4. mówi, że
    "Polskie Normy mogą być powoływane w przepisach prawnych po ich
    opublikowaniu w języku polskim"
    Wcześniej natomiast w tejże ustawie stoi;
    pkt 2.Polska Norma może być wprowadzeniem normy europejskiej lub
    międzynarodowej. Wprowadzenie to może nastąpić w języku oryginału.
    pkt 3. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne.

    To w końcu, która norma na dzień dzisiejszy jest obowiązująca?
    Ta stara przetłumaczona czy nowa nieprzetłumaczona?

  • 2. Data: 2017-12-11 11:59:36
    Temat: Re: Polskie Normy - jak to z nimi jest?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marsel" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >To w końcu, która norma na dzień dzisiejszy jest obowiązująca?
    >Ta stara przetłumaczona czy nowa nieprzetłumaczona?

    Mysle, ze jeszcze pare innych przepisow pominales :-)

    To unijna norma zharmonizowana ?
    To na moj gust obowiazuje. Obowiazuje wersja aktualna.
    Czyli angielska (niemiecka/francuska/...) .

    No chyba, ze ta norma akurat ma jakis termin wejscia w zycie, i
    jeszcze nie obowiazuje.
    I datego jeszcze nieprzetlumaczona.

    J.

  • 3. Data: 2017-12-11 15:48:22
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

> [...]
    > Czyli angielska (niemiecka/francuska/...) .
    >
    > No chyba, ze ta norma akurat ma jakis termin wejscia w zycie, i jeszcze

    Skoro stosowanie norm w języku obcym jest dobrowolne, to obowiązuje stara
    norma w języku polskim, bo tylko taka może być uzyta w pszepisie prawnym.
    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 4. Data: 2017-12-11 16:56:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-12-17 o 10:09, marsel pisze:

    > To w końcu, która norma na dzień dzisiejszy jest obowiązująca?
    > Ta stara przetłumaczona czy nowa nieprzetłumaczona?

    Moim zdaniem żadna z przywołanych norm nie jest obowiązująca. tara
    normalnie obowiązuje, bo została uchylona. Nowa norma nie obowiązuje, bo
    nie została opublikowana w sposób prawem przewidziany. Moim zdaniem
    należy stosować "sztukę inżynierską". Gdybym ja miał coś takiego robić,
    to niezobowiązująco stosował bym się do starej w zakresie, w jakim się da.

  • 5. Data: 2017-12-11 17:13:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stokrotka" napisał w wiadomości grup

    >Skoro stosowanie norm w języku obcym jest dobrowolne, to obowiązuje
    >stara norma w języku polskim, bo tylko taka może być uzyta w
    >pszepisie prawnym.

    Jesli to jest jedna z norm zharmonizowanych, to na ile sie orientuje
    na unijnym rynku jest obowiazek ich stosowania.

    Ta natomiast ... o jest wymieniona np w rozporzadzeniu w sprawie
    warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20020750690

    I trudno powiedziec - unijny to przepis czy bardziej polski :-)

    Jesli dobrze widze, to ciagle jest tam wymieniona wersja z 2008, i
    nalezaloby takową stosowac ... ale moze trzeba doniesc na ministra, ze
    obowiazkow nie wypelnia :-)
    Albo doczytac sie terminu wejscia w zycie nowej normy.

    J.

  • 6. Data: 2017-12-11 18:08:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 11.12.2017 o 10:09, marsel pisze:

> [...]
    >
    > To w końcu, która norma na dzień dzisiejszy jest obowiązująca?
    > Ta stara przetłumaczona czy nowa nieprzetłumaczona?

    IMHO żadna - dobrowolne to dobrowolne. Natomiast jak już jakaś ma być
    obowiązująca to IMHO tan nowa - tytuł jest po polsku i wystarczy.
    Przynajmniej według ustawodawcy, co leci sobie w chuja.

    Shrek

  • 7. Data: 2017-12-12 11:27:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >IMHO żadna - dobrowolne to dobrowolne.

    To jest przepis ogolny.
    Natomiast w szczegolowych moze sie pojawic ze costam musi byc zgodne z
    norma.

    I pozostaje spor konstytucyjny, czy taka norma nie powinna byc
    opublikowana w DU, albo wyjeta spod prawa autorskiego.
    Na razie PKN ma sie jednak dobrze.

    J.

  • 8. Data: 2017-12-12 13:29:41
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-12-11 o 17:13, J.F. pisze:

    > Jesli dobrze widze, to ciagle jest tam wymieniona wersja z 2008, i
    > nalezaloby takową stosowac ... ale moze trzeba doniesc na ministra, ze
    > obowiazkow nie wypelnia :-)

    Albo ja ślepy jestem albo inne rozporządzenia oglądamy, bo ja tam widzę
    tylko zwrot(y) Polska Norma, bez podania żadnych dodatkowych oznaczeń
    czy roku.
    No chyba, że to działa na zasadzie - znowelizowaliśmy rozporządzenie w
    tym roku, to obowiązują najświeższe normy sprzed tej daty?

  • 9. Data: 2017-12-12 16:46:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Albo ja ślepy jestem albo inne rozporządzenia oglądamy, bo ja tam
    >widzę tylko zwrot(y) Polska Norma, bez podania żadnych dodatkowych
    >oznaczeń czy roku.

    Mozliwe ze inne, ja patrze na tekst jednolity z 2015 oraz ostatnia
    poprawke z 2017 :-)

    >No chyba, że to działa na zasadzie - znowelizowaliśmy rozporządzenie
    >w tym roku, to obowiązują najświeższe normy sprzed tej daty?

    W tejze poprawce jest w zalaczniku
    "WYKAZ POLSKICH NORM POWOŁANYCH W ROZPORZĄDZENIU"
    i tam jawnie wymieniona
    "PN-HD 60364-6:2008 Instalacje elektryczne niskiego napięcia - Część
    6: Sprawdzanie "

    Pozostaje pytanie czy jednak nie kupic tej wersji angielskiej, bo
    wkrotce moze byc potrzebna.
    Czy liczymy, ze zanim przetlumacza, zanim ministrowi podsuna, to
    jeszcze pare lat bedzie stara obowiazywac.

    J.

  • 10. Data: 2017-12-12 18:09:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12-12-17 o 16:46, J.F. pisze:

> [...]
    > wkrotce moze byc potrzebna.
    > Czy liczymy, ze zanim przetlumacza, zanim ministrowi podsuna, to jeszcze

    Wykaz zawsze jest robiony na dzień publikacji. Teoretycznie, jak
    powstaje nowelizacja normy, to w jej treści jest napisane, ze uchyla
    starą. Tyle, że z tego co piszecie, to treść tej normy jest "tajemnicą".
    Nawet,jeśli w wersji angielskojęzycznej napisano coś, to nie jest to
    wiążące.

    Podejrzewam, że dopiero jak dojdzie do nieszczęścia jakiegoś i się
    okaże, że było to wynikiem "burdelu", to dopiero uporządkują.