  • 1. Data: 2002-05-07 09:15:03
    Temat: Podpis w dowodzie osobistym...
    Od: "BTR" <b...@p...onet.pl>

    Witam,

    Pisałem e-mail'e do MSWiA ale nie otrzymałem żadnej odpowiedzi, a na grupie
    pl.soc.inwalidzi niewiele mi pomogli, może tu znajdę więcej odpowiedzi? Pani
    w Urzędzie miasta, też miała się dowiedzieć ale jakoś nadal nic nie wiem?!

    Mam 28 lat i od września'90 jestem osobą niepełnosprawną (tetraplegia C3-5 -
    porażenie czterokończynowe po wypadku komunikacyjnym) i niedługo będę
    wyrabiał nowy dowód osobisty i paszport. Z racji paraliżu nie mogę
    własnoręcznie składać podpisu (mam prawnego pełnomocnika, który ma
    notarialne-pisemne pełnomocnictwo i reprezentuje mnie w bankach i innych
    urzędach, tylko że w dowodzie musi być mój podpis) mam następujące pytanie:
    czy zamiast podpisu w dowodzie czy paszporcie może być mój odcisk palca np.
    kciuka? Przecież niby jest w Kodeksie cywilnym napisane:

    "Art. 79. Osoba nie mogąca pisać, lecz mogąca czytać może złożyć
    oświadczenie woli w formie pisemnej bądź w ten sposób, że uczyni na
    dokumencie tuszowy odcisk palca, a obok tego odcisku inna osoba wypisze jej
    imię i nazwisko umieszczaj?c swój podpis, bądź też w ten sposób, że zamiast
    składającego oświadczenie podpisze się inna osoba, a jej podpis będzie
    poświadczony przez notariusza lub przewodniczącego zarządu gminy z
    zaznaczeniem, że został złożony na życzenie nie mogącego pisać, lecz
    mogącego czytać."

    Czyli według tego mój pełnomocnik ma się za mnie podpisać w dowodzie? Ale
    potem co, przeciesz nie zawsze akurat on będzie ze mną, żeby coś podpisać?!

    Przypomnialo mi się jeszcze coś. Przypuśćmy na razie czysto teoretycznie, że
    mam konto w jakimś tam banku i dostaje karte typu VISA i na odwrocie jest
    pasek gdzie trzeba się podpisać tak jak w dowodzie. Więc jeśli uda mi się
    wyrobić dowód z odciskiem, a potem na owej karcie podpiszę się odciskiem to
    czy potem w restałracji lub sklepie ekspedjętka czy kelnerka nie będą robić
    dziwnych oczu i zastanawiać się czy tak można?

    Proszę grupowiczów, o opinie w tej sprawie: czy mieli może z czymś takim do
    czynienia albo mają znajomych-niepełnosprawnych, którzy też mieli ten
    problem przy wyrabianiu np. dowodu i jak sobie poradzili, jakie mają
    doświadczenia w kwesti podpisywania dokumentów własnym podpisem-odciskiem,
    czy mieli jakieś problemy, a może ktoś już wpadł na podobny albo lpszy
    pomysł, etc.?

    Dziękuję i pozdrawiam,
    Bartosz T. Rudź
    <==================>

  • 2. Data: 2002-05-07 15:28:29
    Temat: Re: Podpis w dowodzie osobistym...
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Tue, 7 May 2002, BTR wrote:

    > kciuka? Przecież niby jest w Kodeksie cywilnym napisane:

    To się odnosi do składania oświadczeń woli, a podpis w dowodzie nie ma
    takiego charakteru.

    > Czyli według tego mój pełnomocnik ma się za mnie podpisać w dowodzie? Ale
    > potem co, przeciesz nie zawsze akurat on będzie ze mną, żeby coś podpisać?!

    Możliwe że w urzędzie pozwolą ci na taką samą kombinację (odcisk + podpis
    osoby trzeciej - urzędnika).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)