  • 1. Data: 2002-03-21 13:51:10
    Temat: Po ilu dniach uprawomacnia sie wyrok sadu karnego?
    Od: Andrzej Garapich <garapich@_WYWAL_TO_palac.pl>

    Po ilu dniach, 7 czy 14? I co musi byc spelnione, zeby wyrok byl
    prawomocny? Czy wyrok z uzasadnieniem musi byc skutecznie
    doreczony?
    Wygralem wlasnie sprawe karna. Na pierwszej rozprawie byl
    oskarzony, jego adwokat i ja - oskarzyciel posilkowy,
    (no i prokurator naturalnie), a na wczorajszej, drugiej
    swiadkowie, ale ani adwookata, ani oskarzonego nie bylo.
    Z tego co wiem, to balwan-oskarzony cofnal pelnomocnictwo
    adwokatowi, ale nie znalazl sobie nowego, nie przyslal zadnego
    zawiadomienia i nie pojawil sie w sadzie. No a sad uznal (i bardzo
    dobrze!), ze nie ma przeszkod w rozpoznawaniu sprawy (termin
    posiedzenia byl z nim uzgadniany na poprzednim).
    Przesluchal swiadkow, wydal wyrok (skazujacy), 18 miesiecy
    w zawiasach na 4 lata, grzywna, koszty sadowe, przeprosiny.
    Tak sie sklada, ze jestem niemal pewien, ze skazany sadzi,
    ze rozprawa sie nie odbyla i czeka na wezwanie na kolejna
    rozprawe. Mam juz dwie sprawy z tym bandyta (obie zakonczone
    tak samo), ale w zadnej wyrok sie nie uprawomocnil jeszcze,
    bo czekam na rozprawy apelacyjne. No i jest szansa, ze ta
    bedzie pierwsza, ktora sie zakonczy prawomocnym wyrokiem!
    Tylko chce wiedziec kiedy...
    Sad w sentencji nakazal mu przeproszenie mnie. Jak to wyegzekwowac?
    Czy jak mnie nie przeprosi, to moge wnioskowac o wykonanie
    wyroku wiezienia? Po jakim okresie?
    Bede baaaaardzo wdzieczny za oswiecenie mnie.

    pozdrawiem serdecznie

    Andrzej Garapich
    garapich@_WYWAL_TO_palac.pl

    gdzies przeczytane (nie moje)
    - znudziło mnie pisanie idiotyzmów,
    więc dla odmiany napisałem głupotę.

  • 2. Data: 2002-03-24 18:24:24
    Od: "Mc Gayver" <m...@p...onet.pl>

    Witam!
    Moje gratulacje!
    A teraz do rzeczy:
    Nie wiem czy chodzi o postępowanie zwyczaj czy uproszczone (lub z oskarżenia
    prywatnego - ale wtedy bardzo rzadko bierze udział prokurator)

    Jeżeli było to postępowanie uproszczone to wydany wyrok był zaoczny i
    oskarżonemu służy prawo sprzeciwu w terminie 7 dni od dnia doręczenia.
    W przypadku uwzględnienia sprzeciwu sprawa podlega ponownemu rozpoznaniu.

    Jeżeli postępowanie zwyczajne to przypuszczam iż oskarżony wcześniej złożył
    wyjaśnienia. W takim wypadku mamy doczynienia ze zwyczajnym nieprawomocnym
    wyrokiem.

    W każdym wypadku oskarżony ma 7 dni od dnia doreczenia na złożenie wniosku o
    sporządzenie uzasadnienia. Jeżeli tego żadna ze stron nie uczyni wyrok się
    uprawomocnia. Jeżeli jednak to uczyni to ma 14 dni od momentu doręczenia
    wyroku z uzasadnieniem na wniesienie apelacji.
    Wtedy sobie nieźle poczekasz!

    -----
    Jack

    Użytkownik Andrzej Garapich <garapich@_WYWAL_TO_palac.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:c...@4...com..
    .

  • 3. Data: 2002-03-25 08:10:29
    Od: Andrzej Garapich <garapich@_WYWAL_TO_palac.pl>

    Sun, 24 Mar 2002 19:24:24 +0100, "Mc Gayver"
    <m...@p...onet.pl> pisze:
    >Moje gratulacje!
    Dziekuje bardzo!

    >Nie wiem czy chodzi o postępowanie zwyczaj czy uproszczone (lub z oskarżenia
    >prywatnego - ale wtedy bardzo rzadko bierze udział prokurator)
    Nie, z postepowanie zwyczajne, z oskarzenia prokuratorskiego.

    >Jeżeli postępowanie zwyczajne to przypuszczam iż oskarżony wcześniej złożył
    >wyjaśnienia. W takim wypadku mamy doczynienia ze zwyczajnym nieprawomocnym
    >wyrokiem.
    Oskarzony kilka razy nie stawial sie na pierwsza rozprawe. Przychodzil
    obronca, ktory przynosil rozne papiery (np. bilet lotniczy
    oskazonego). Kiedy wreszcie sedzia zagrozila, ze zarzadzi
    doprowadzenie, to oskarzony sie stawil. Sad go przesluchal, potem
    przesluchal mnie - poszkodowanego. Przy oskarzonym sad ustalil termin
    nastepnej rozprawy, na ktora wezwal moja zone i sasiadow. I to byla ta
    rozprawa pare dni temu - oskarzony sie nie stawil, nie przyszed takze
    obronca z wyboru, ktoremu oskarzony cofnal pelnomocnictwo procesowe
    (stosowne pismo w aktach).

> [...]
    >uprawomocnia. Jeżeli jednak to uczyni to ma 14 dni od momentu doręczenia
    >wyroku z uzasadnieniem na wniesienie apelacji.
    Wiem. Mam z gosciem juz dwie wygrane sprawy (z podobnych paragrafow
    zreszta - takie tam pobicia, grozby karalne, kradziez...), oba wyroki
    mam wlasnie nieprawomocne, bo czekam na rozprawy
    apelacyjna... Czy ja dobrze rozumiem: istnieje wymog skutecznego
    doreczenia wyroku? Bo gosc permanentnie nie odbiera poczty poleconej
    od nikogo... I co w takim wypadku? Poki nie odbierze, poty wyrok sie
    nie uprawomocni?

    A co z tymi przeprosinami? Jak to wyegzekwowac? Gosc jest wariatem
    (ale bez "zoltych papierow"). Rzucil sie na moja zone, gdy byla w
    ciazy, straszyl mi dzieci, ze je zabije (o to wlasnie byla ta ostatnia
    sprawa) itp. Czy, jesli mnie nie przeprosi mam szanse na zasadzenie
    wykonania wyroku bez zawiesznia? Mialbym parenascie miesiecy
    spokoju...

    Dzieki wielkie za odpowiedz!

  • 4. Data: 2002-03-26 20:33:28
    Od: "Jack" <m...@p...onet.pl>

    Służę pomocą!
    A oto odpowiedzi na Twoje pytania:

    > Nie, z postepowanie zwyczajne, z oskarzenia prokuratorskiego.

    Obowiązują moje odpowiedzi z zakresu postępowania zwyczajnego.

> [...]
    > doreczenia wyroku? Bo gosc permanentnie nie odbiera poczty poleconej
    > od nikogo... I co w takim wypadku? Poki nie odbierze, poty wyrok sie

    Tutaj mamy doczynienia z kilkoma wariantami:

    1. Jeśli odmówi przyjęcia poczty lub pokwitowania odbioru - listonosz dokona
    odpowiedniej wzmianki i będzie funkcjonować fikcja prawna iż adresat odebrał
    wyrok. Od tej chwili będą biegnąć odpowiednie terminy do uprawomocnienia się
    wyroku.

    2. Jeżeli okaże się, że bez uprzedzenia sądu zmieni miejsce zamieszkania to
    pismo wysłane pod stary adres uznane zostanie za doręczone - skutki jak w
    pkt 1.
> [...]
    > sprawa) itp. Czy, jesli mnie nie przeprosi mam szanse na zasadzenie
    > wykonania wyroku bez zawiesznia? Mialbym parenascie miesiecy

    Szczerze mówiąc nie bardzo wiem co ci poradzić.
    Z cała pewnością na podst. art. 75 par.2 sąd może POWTARZAM! MOŻE
    zarządzić wykonanie kary w razie nie dokonania przeprosin. Ale nie bardzo
    wiem kto może wystąpić z tym wnioskiem: Ty czy prokurator?
    W każdym razie nie bardzo wierzę w odwieszenie wyroku jedynie z braku
    przeprosin, no chyba że trafisz na bardzo przychylnego Sobie sędziego.

    Życzę powodzenia!

    Przepraszam za zamieszanie z pseudonimami!

    -----
    Jack