  • 1. Data: 2003-01-11 13:24:48
    Temat: PRACA na 1/2 etatu a emerytura
    Od: "Sławek" <w...@p...multinet.pl>

    Witam,

    mam pytanie do grupy, czy zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy (1/2
    etatu) ma jakiś wpływ na przyszłą emeryturę? lub czy będą jakieś inne
    negatywne skutki w dłuższym okresie czasu trwania takiego stanu.

    Sławek

  • 2. Data: 2003-01-13 10:44:46
    Temat: Re: PRACA na 1/2 etatu a emerytura
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Wiesia" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > niestety, ma. Składka odprowadzana do ZUSu (i II filaru, jeżeli objęła
    Pana
    > reforma emerytalna) jest niższa o połowę, zatem stan konta emerytalnego
    > wolniej rośnie, jego wartość po zakończeniu pracy będzie niższa- i
    emerytura
    > wyliczona też.
    > Taki stan można poprawić na dwa sposoby
    > 1. zatrudnić się na pełen etat
    > 2. odkładać prywatnie na emeryturę (tzw. III filar, jego zastosowanie jest
    > właśnie głownie do osób niezatrudnionych, zatrunionych w niższym wymiarze,
    > prowadzących działalność lub pracujących na kontaktach)

    a nie jest przypadkiem tak, ze pracujac na 1/2 etatu skladki do II filaru
    sa odprowadzane
    (niewielkie, ale zawze), jednak sam okres pracy "nie wlicza sie do
    przepracowanych lat"?
    tym samym kapital sie podnosi, jednak "lata" nie narastaja. Kiedys i tak
    zeby dostac
    emeryture trzeba bedzie "wypracowac" swoje, wiec skladki beda odprowadzane w
    calosci,
    + uzupelnione kilka groszy z pracy "na 1/2" etaty -> da w sumie wiecej niz
    gdyby go nie bylo!

  • 3. Data: 2003-01-13 11:30:55
    Od: "Wiesia" <w...@p...onet.pl>

    Witam
[...]

    ---------Wiesława Zaleska---------------------------------------
    *** w...@s...pl * www.ePolisa.republika.pl ***
    ubezpieczenia, kredyty, doradztwo- fachowo, rzetelnie, konkretnie
    ------------

    Użytkownik Sławek <w...@p...multinet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:avpold$ah1$...@n...tpi.pl...

  • 4. Data: 2003-01-13 19:02:07
    Od: "Sławek" <w...@p...multinet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > calosci,
    > + uzupelnione kilka groszy z pracy "na 1/2" etaty -> da w sumie wiecej niz

    w mojej sytuacji zarobki nie są problemem, mam niezłe wynagrodzenie i są
    odprowadzane składki do I i do II filaru, zastanawiałem się właśnie nad
    problemem okresu zatrudnienia.

    Sławek

  • 5. Data: 2003-01-14 15:28:15
    Od: "Wiesia" <w...@p...onet.pl>

    Tak mi się kojarzy że włąsnie o tym mówiła reforma- ZUS również liczy nie
    lata, a kwotę odłożonych składek... zresztą i tak gros emerytury to drugi
    filar, a tam juz nikt nie liczy etatów tylko pieniądze. W kazdym razie
    składki za pół etatu są odprowadzane i do ZUS i do OFE.
    <cyt>
    Emeryturę z I filaru stanowić będzie kwota otrzymana przez podzielenie sumy
    zaewidencjonowanych składek na koncie w ZUS przez statystyczną średnią
    oczekiwaną długość dalszego trwania życia (wyrażoną w miesiącach) dla osób w
    wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę. O wysokości emerytury z filaru
    I (repartycyjnego) decydować będzie zaewidencjonowany na koncie
    ubezpieczonego "kapitał", uzależniony od stopy składki na ubezpieczenie
    emerytalne, zarobków, objętych ubezpieczeniem oraz sposobu waloryzacji. O
    jej wysokości decydować będzie także wiek przejścia na emeryturę oraz
    średnia statystyczna długość trwania życia dla danego wieku w momencie
    przejścia na emeryturę.
    </cyt> ani słowa o etatach, to bodajże w systemie ZUS-only było czynnikiem
    decydujacym
    Zresztą, nie jestem pewna, czy przypadkiem pracy na pól etatu nie wlicza się
    jakoś do stażu pracy przy wyliczaniu np. kapitau początkowego? (przy
    urlopach się wlicza, w UP też).

    // wskazówki nt odczytywania kalkulacji www.ePolisa.republika.pl/pdf.htm

    Użytkownik Sławek <w...@p...multinet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:avv2f1$8s$...@n...tpi.pl...