  • 1. Data: 2003-10-12 12:16:46
    Temat: Okazywanie dowodu osobistego
    Od: "Piotr" <b...@p...onet.pl>

    Witam,

    nurtuje mnie postępowanie prawne osób, które rządają pozostawienia dokumentu
    osobistego do swojej dyspozycji. Wystarczy sprawdzić w portierni przy każdym
    akademiku studenckim, ile leży dowodów osobistych, paszportów w zamian za
    umożliwienie wejścia. Na moje pytanie o przetrzymywanie dokumentów w
    portierni, pani odpowiedziała, że taka jest decyzja władz uczelni czy mi się
    to podoba czy nie, jak chcę wejść do akademika to muszę zostawić swój dowód
    osobisty. A przecież jak spotkam pana policjanta np. na II piętrze w tym
    akademiku i poprosi mnie o dowód osobisty, a ja mu powiem że go dałem takiej
    jednej pani z dołu, to mi wlepi mandat. Więc jak to jest, czyżby uczelnia
    łamała prawo?

    pzdr.

  • 2. Data: 2003-10-12 14:07:55
    Temat: Re: Okazywanie dowodu osobistego
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    "Piotr" <b...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    takiej
    > jednej pani z dołu, to mi wlepi mandat. Więc jak to jest, czyżby uczelnia

    a) nie masz obowiązku noszenia dowodu ze sobą
    b) pan policjant na pewno nie wejdzie do akademika, bo nie ma takiego prawa

  • 3. Data: 2003-10-12 14:11:15
    Od: "MaciejG" <v...@i...pl>

    > b) pan policjant na pewno nie wejdzie do akademika, bo nie ma takiego
    prawa

    jak to nie ma prawa? nie rozumiem.

    MaciejG
    gg 521505

  • 4. Data: 2003-10-12 14:39:14
    Od: "pietia" <p...@o...pl>

    > jak to nie ma prawa? nie rozumiem.

    Uczelnie są terenem na którym policja może interweniować tylko w
    uzasadnionych przypadkach. Choć jakiś czas temu trochę poluzowano, niemniej
    jednak policja nie może wejśc sobie do akademika i węszyć. Jak np. klient
    weźmie siekierę i zatłucze parę osób, to mogą wejśc. Oznacza to, że jak były
    juwenalia pod tekami we wrocku, to mimo że łamano tam prawo (handel
    alkoholem bez zezwolenia oraz nielegalnymi subst. odurzającymi) to policja
    nie mogła wejść na teren akademików (na nieogrodzone podwórko między
    wieżowcami) bo nie mieli prawa.

    Pozdr

  • 5. Data: 2003-10-12 15:29:58
    Od: "Piotr" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "poilkj" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > >
    > a) nie masz obowiązku noszenia dowodu ze sobą
    > b) pan policjant na pewno nie wejdzie do akademika, bo nie ma takiego

    No może nie mam obowiązku noszenia dowodu, ale nie mogę go dawać innej
    osobie. Policjant nie wlepia mandatu za brak dowodu, tylko za oddanie go
    innej osobie. Z tego co wiem ten kto bierze dowód osobisty to też łamie
    prawo.

  • 6. Data: 2003-10-12 18:09:27
    Temat: Odp: Okazywanie dowodu osobistego
    Od: "try" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Uczelnie są terenem na którym policja może interweniować tylko w
    > uzasadnionych przypadkach. Choć jakiś czas temu trochę poluzowano,

    Tak jest. Dokładniej: może wejść tylko za zgodą rektora, lub w sytuacji
    bezpośredniego zagrożenia
    życia.

  • 7. Data: 2003-10-12 19:04:13
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr" <b...@p...onet.pl> napisał:

    >rządają pozostawienia dokumentu osobistego do swojej dyspozycji.
    Żądać zawsze można ;-)
    Nikt cię przecież nie zmusi. Winno być tak, że okazujesz dokument
    tożsamości (niekoniecznie DO), a portierka wpisuje do ewidencji kto,
    kiedy i do kogo wszedł. Oczywiście ułatwiaja sobie pracę 'żądając....'
    Natomiast karalne jest zatrzymywanie dowod np. jako zastaw
    (Art. 55 ustawy o dowodach... " kto [..] zatrzymuje cudzy dowód
    osobisty [..] podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo
    karze grzywny")

    Artur Golański

  • 8. Data: 2003-10-12 19:12:06
    Od: "pietia" <p...@o...pl>

> [...]
    > (Art. 55 ustawy o dowodach... " kto [..] zatrzymuje cudzy dowód
    > osobisty [..] podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo

    Nie tak dawno zaproponowałem obsłudze galeri dominikańskiej we wrocku że
    wylegitymuję się, byle tylko wydali mi zawartość szafki depozytowej. Pani z
    informacji zrozumiała to jako danie dowodu w zastaw i tak negocjowała z
    kierownikiem ochrony - ale kiedy już się zgodził, to zostawiłem tylko leg.
    stud.
    Żeby było śmieszniej, ochroniarz który otwierał mi szafkę, zapytał się którą
    ma otworzyć i nie sprawdził co było w pakunku który zabrałem ;)
    Czyli lepiej nie zostawiać tam nic wartościowego :P
    Na drugi dzień oddałem kluczyk i leg mi zwrócili.

    Pozdr

  • 9. Data: 2003-10-12 19:54:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Generalnie możesz zostawić wszystko, z wyjątkiem dowodu osobistego.
    Faktycznie policja ni ma prawa wchodzenia do akademika i szukania. Ale jak
    wyjdzie przez przypadek, to ktoś zaliczy wniosek do sądu grodzkiego albo
    pouczenie.

  • 10. Data: 2003-10-12 21:10:38
    Od: "Piotr Drewnik" <h...@X...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > (Art. 55 ustawy o dowodach... " kto [..] zatrzymuje cudzy dowód
    > osobisty [..] podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo
    > karze grzywny")

    Czy przestepstwo to jest scigane z urzedu ?

    --
    pozdrawiam
    piotr.drewnik