  • 1. Data: 2014-10-18 17:14:41
    Temat: Odstąpienie od umowy a potwierdzenie odbioru
    Od: "Krzysztof" <C...@C...com.pl>

    Na grupie pl.comp.sieci trwa dyskusja na temat
    możliwości odstąpienia od umowy wynikającej
    z rozmowy telefonicznej.
    Jeden z dyskutantów radzi by w ciągu 10 dni
    odstąpić od takiej umowy wysyłając pismo pocztą
    za potwierdzeniem odbioru.
    Interesuje mnie sytuacja następująca:
    Co się stanie gdy firma nie odbierze pisma i nie
    potwierdzi odbioru? Polecony wróci do nadawcy
    i co dalej? Do tego momentu 10 dni już dawno minie.
    Czy dowód wysłania w sądzie wystarczy? Jeśli tak,
    to po co potwierdzenie odbioru?
    Jakie przepisy taką sytuację regulują?

    Pozdrowienia

    Krzysztof

  • 2. Data: 2014-10-18 17:32:40
    Temat: Re: Odstąpienie od umowy a potwierdzenie odbioru
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-10-18 17:14, Krzysztof pisze:
> [...]
    > i co dalej? Do tego momentu 10 dni już dawno minie.
    > Czy dowód wysłania w sądzie wystarczy? Jeśli tak,

    Do rozwiązania takiej umowy wystarczy samo wysłanie takiego oświadczenia
    w ciągu 10 dni.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2014-10-18 17:55:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <C...@C...com.pl> napisał w wiadomości

    > Jakie przepisy taką sytuację regulują?

    Jeśli chodzi o wysłanie pisma, to liczy się data nadania.Co do możliwości
    odstąpienia od umowy to już się nie wypowiadam, bo bez informacji co to za
    umowa, kto ją zawierał i czego dotyczy trudno powiedzieć, czy termin 10-cio
    dniowy ma do niej zastosowanie.

  • 4. Data: 2014-10-18 22:52:24
    Od: Konfabulator <k...@1...pl>

    Jeżeli firma pisma nie odbierze to zgodnie z Kodeksem Cywilnym przyjmuje się, że
    oświadczenie nabrało mocy wtedy, kiedy odbiorca po raz pierwszy miał możliwość się z
    nim zapoznać, a w praktyce jest to moment wystawienia pierwszego awizo. Potwierdzenie
    odbioru stosuje się, bo jak odbierze to masz w ręku dokument potwierdzający kto i
    kiedy. Bez potwierdzenia musiałbyś Ty lub Sąd wystąpić do poczty o taki dokument, bo
    sąd nie może oprzeć się na monitoringu listów z netu.

  • 5. Data: 2014-10-18 23:06:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-10-18 22:52, Konfabulator pisze:
> [...]
    kiedy. Bez potwierdzenia musiałbyś Ty lub Sąd wystąpić do poczty o taki dokument, bo
    sąd nie może oprzeć się na monitoringu listów z netu.

    Pieprzysz farmazony. Wiesz, że gdzieś dzwoni, ale nie wiesz gdzie.
    Odstąpienie jest skuteczne z dniem wysłania.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2014-10-19 08:23:52
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 18.10.2014 o 23:06, Liwiusz pisze:
> [...]
    >
    > Pieprzysz farmazony. Wiesz, że gdzieś dzwoni, ale nie wiesz gdzie.
    > Odstąpienie jest skuteczne z dniem wysłania.

    Zawsze minie zastanawiało jak w takich sytuacjach udowodnić, że wysłało
    się takie pismo z rozwiązaniem umowy. Przez notariusza czy jak?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2014-10-19 10:29:36
    Od: "Krzysztof" <C...@C...com.pl>

    > Zawsze minie zastanawiało jak w takich sytuacjach udowodnić, że wysłało
    > się takie pismo z rozwiązaniem umowy. Przez notariusza czy jak?

    Dla mnie też potwierdzenie wysłania listu poleconego
    jako dowód wysłania czegokolwiek jest co najmniej dziwne.
    A co jeśli wysłana zostanie pusta koperta lub czysta kartka?
    Potwierdzenie odbioru też niczego nie załatwia, bo adresat
    podpisuje odbiór przy listonoszu w momencie otrzymania listu,
    a otwierany jest on często dużo później, czasami dopiero
    przez szefa.

    Podobna sytuacja jest z domniemaniem doręczenia listu poleconego
    przez dwukrotne zostawienie przez listonosza awizo.
    Czy chociażby dwukrotna pomyłka listonosza albo nawet złośliwość
    nie jest możliwa?

    Inna sprawa, to obowiązek stawienia się do sądu na wezwanie,
    a w przypadku dłuższego wyjazdu zagranicę konieczność powiadomienia
    o tym przed wyjazdem. OK jeśli jakaś sprawa juz się toczy i o tym
    wiemy. Ale co jeśli jest to pierwsze wezwanie np. do sądu, a o sprawie
    nie mieliśmy pojęcia? Kogo powiadamiać? Wszystkie potencjalne organy
    w tym kraju?

    Tego rodzaju wypadki chyba nie zdarzają się rzadko. A najdziwniejsze
    jest to, że nikt nie występuje o precyzyjne opisanie ich w prawie.
    Wszystkim odpowiada łowienie ryb w mętnej wodzie?

    Pozdrowienia

    Krzysztof

  • 8. Data: 2014-10-19 21:50:32
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 października 2014 10:29:36 UTC+2 użytkownik Krzysztof napisał:

    > Wszystkim odpowiada łowienie ryb w mętnej wodzie?
    A jakie masz propozycje rozwiązania problemów o których piszesz?

  • 9. Data: 2014-10-20 09:28:09
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-10-19 10:29, Krzysztof pisze:

    > Dla mnie też potwierdzenie wysłania listu poleconego
    > jako dowód wysłania czegokolwiek jest co najmniej dziwne.
    > A co jeśli wysłana zostanie pusta koperta lub czysta kartka?

    W zasadzie wtedy powinna być próba kontaktu z wysyłającym, że coś jest
    nie tak, inaczej należy domniemywać, że zawartość była właściwa.

    > Podobna sytuacja jest z domniemaniem doręczenia listu poleconego
    > przez dwukrotne zostawienie przez listonosza awizo.
    > Czy chociażby dwukrotna pomyłka listonosza albo nawet złośliwość
    > nie jest możliwa?

    Tu jest chyba nie do końca tak, takie domniemanie chyba dotyczy tylko us
    i sądownictwa, ale mogę się mylić.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.cba.pl

  • 10. Data: 2014-10-20 09:59:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-10-20 09:28, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > nie tak, inaczej należy domniemywać, że zawartość była właściwa.

    > Tu jest chyba nie do końca tak, takie domniemanie chyba dotyczy tylko us

    Domniemanie dotyczy każdego oświadczenia woli (61kc).

    --
    Liwiusz