  • 1. Data: 2003-11-07 21:05:22
    Temat: Odsetki umowne
    Od: "Konaszka" <k...@W...onet.pl>

    Czy napisanie na fakturze informacji o tym, że za nieterminowe płatności żąda
    się umownych odsetek (np. 30%) jest wiążącą umową i można potem w razie czego
    wykorzystać to dla potrzeb sądu? Tzn. , czy sąd uzna, że dłużnik ma mi zapłacić
    wyższe odsetki, tylko dlatego, że to podpisał na fakturze? Mam dość
    kredytowania nieuczciwych płatników!!!

  • 2. Data: 2003-11-07 21:36:38
    Temat: Re: Odsetki umowne
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 7 Nov 2003 22:05:22 +0100, "Konaszka"
    <k...@W...onet.pl> zakodował:

> [...]
    >wyższe odsetki, tylko dlatego, że to podpisał na fakturze? Mam dość

    Sąd może wszystko.
    Ale generalnie zapisy na fakturze inne, niż wymagane przez przepisy
    nie są wiążące. Podpisanie się pod fakturą nie jest traktowane jako
    akceptacja dodatkowych warunków umowy, które gdzieś tam w uwagach
    zostały wpisane.

    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 29 stycznia 1993 r. ACr 12/93
    OSP 1993/12 poz. 249 OSAiSN 1993/6 poz. 42 str. 39 Palestra 1994/11
    str. 173:
    "Jednostronne umieszczenie przez sprzedawcę na fakturze odcisku
    pieczęci o treści: ?Strony ustalają odsetki umowne w wysokości 1,5%
    dziennie? i wydanie tej faktury kupującemu przy biernej postawie tego
    ostatniego co do tych zastrzeżeń nie może oznaczać uzupełnienia umowy
    zawartej w następstwie uprzednio prowadzonych rokowań."

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-11-08 00:28:30
    Od: "kizzi" <k...@p...onet.pl>

    Mam dość kredytowania nieuczciwych płatników!!!

    nieuczciwy to jest taki zapis, który proponujesz (nie jest on również
    uważany za umowę, czy aneks do umowy); dłużnika obowiązują ustawowe odsetki,
    jak chcesz umownych to powiedz mu to wprost, na umowie, a nie drobnym
    maczkiem na fakturze, albo z nim nie handluj;
    ale jeśli dłużnik tego nie zauważy w nakazie zapłaty (bo się pisze, że
    kwota główna(tu liczba) z odsetkami umownymi np. 1% dziennie a dla laika
    cyfra 1% może nie okazać się podejrzana) i się nie owniesie zarzutów w
    terminie to wtedy sprawa wygrana. Dłużnik może sie zorientować dopiero jak
    mu przyjdzie pismo od komornika, gdzie będzie miał np. kwotowo naliczone
    odsetki, które np. po roku potroją kwotę główną, to się złapie za głowę

    > Sąd może wszystko.

    ...taaaaa zależy tylko na kiedy i ile ma być.

    kiz