  • 1. Data: 2003-11-26 13:55:58
    Temat: Odsetki... pytanie o płacenie.
    Od: "Dahlin" <d...@k...lublin.pl>

    Witam.

    Znajomy polecił mi tą grupę aby zapytać się "jak to jest z tymi odsetkami".
    Już tłumaczę jaką mam sytuację: Mam podpisaną umowę z uczelnią której
    regulamin w punkcie którymś tam mówi że "za każdy dzień zwłoki w opłatach
    czesnego" będą mnie kroić na "30% sumy zaległości w skali roku". Z drugiej
    strony nie ma nic na temat tego czy ja mam je płacić :)

    Obecnie stało się tak, że mnie za zaległości zawiesili. I teraz: czy zapis
    "reaktywacja po uregulowaniu wszystkich należności względem uczelni" można
    traktować w ten sposób że wlicza się w to odsetki? Bo z tego co mi wiadomo
    to z odsetkami to jest tak, że w Kodeksie Cywilnym jest to ujęte tak, że
    niekoniecznie trzeba je płacić :)

    Podsumowając: muszę im zapłacić odsetki czy niekoniecznie?

    Z góry dziekuję za odpowiedź.

    --
    pozdrawiam
    Marcin -Dahlin- Słowiński

  • 2. Data: 2003-11-26 15:55:16
    Temat: Re: Odsetki... pytanie o płacenie.
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik "Dahlin" <d...@k...lublin.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czesnego" będą mnie kroić na "30% sumy zaległości w skali roku". Z drugiej
    > strony nie ma nic na temat tego czy ja mam je płacić :)

    To chyba jest oczywiste... chyba ze "kroic" oznacza cos innego...

    > Obecnie stało się tak, że mnie za zaległości zawiesili. I teraz: czy zapis
    > "reaktywacja po uregulowaniu wszystkich należności względem uczelni" można
    > traktować w ten sposób że wlicza się w to odsetki?

    A jak rozumiesz sformulowanie "wszystkie naleznosci" ?
    ~~~~~~
    > Bo z tego co mi wiadomo to z odsetkami to jest tak, że w Kodeksie Cywilnym
    > jest to ujęte tak, że niekoniecznie trzeba je płacić :)

    Hmmm... A gdzie konkretnie?

    > Podsumowając: muszę im zapłacić odsetki czy niekoniecznie?

    Zaplac naleznosc glowna- o odsetkach porozmawiaj. Moze umorza a moze rozloza
    na raty.

  • 3. Data: 2003-11-27 14:42:00
    Od: "Dahlin" <d...@r...kuratorium.lublin.pl>

    Użytkownik "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl> napisał w wiadomości

    > ~~~~~~
    Cywilnym

    > Hmmm... A gdzie konkretnie?

    Jakbym wiedział gdzie to bym nie pisał na grupę :)

    pozdr.
    Dahlin

  • 4. Data: 2003-11-27 15:06:46
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2003-11-27 15:42, Dahlin wrote:
    > Użytkownik "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl> napisał w wiadomości

    > Jakbym wiedział gdzie to bym nie pisał na grupę :)

    Odpowiedź nie wymaga odwołania się do regulacji kodeksowych - odpowiedz
    sobie na pytanie, jaki byłby sens umieszczania odsetek w umowie i ich
    naliczania, gdyby nie trzeba było ich płacić?
    Jeżeli nie mozna dowieść, że zostały umieszczone w umowie nieprawnie lub
    naliczono je bezpodstawnie - wtedy co innego.

    Praktyka płacenia odsetek jest taka, że w umowach równoprawnych ich
    wyegzekwowanie jest b.trudne - w umowach w których jedna strona ma
    przewagę - np. moze zaprzestać świadczenia bez znaczącej szkody dla
    siebie idą z automatu i mało prawdopodobne, by ich nie wyegzekwowano.
    Vide operatorzy telekomów, dostawcy mediów, etc. - chociaz niektórzy
    tego nie robią.

    Pzdr: Catbert

  • 5. Data: 2003-11-28 09:00:48
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2003-11-27 15:42, Dahlin wrote:
> [...]

    sobie na pytanie, jaki byłby sens umieszczania odsetek w umowie i ich
    naliczania, gdyby nie trzeba było ich płacić?
    Jeżeli można dowieść, że zostały umieszczone w umowie nieprawnie lub

  • 6. Data: 2003-11-28 17:17:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Generalnie jest tak, że uczelnia ma prawo w pierwszej kolejności wpłacone
    przez Ciebie pieniążki zaliczyć na odsetki, a dopiero resztę na kwotę
    główną. Jeśli wydali Ci pokwitowanie, z którego wynika, że zapłaciłeś
    czesne, i wydali je nie przyjmując odsetek, to teraz już nie mają w
    stosunku do Ciebie roszczenia, albowiem pokwitowanie kwoty głównej stanowi
    pokwitowanie odsetek. Gorzej, jeśli Ty i "gołą" kwotę wpłaciłeś na konto.
    Wówczas zawsze mogą zaliczyć jej część na odsetki.