  • 1. Data: 2022-04-09 17:41:55
    Temat: Odpowiedzialność kierowcy
    Od: cef <c...@i...pl>

    Czy świadomość swojego stanu zdrowia (wieku 85 lat, ograniczeń ruchowych,
    odbierania bodźców - tu głuchota, słaby refleks) rodzi jakieś
    konsekwencje ułatwiające regres z ubezpieczenia OC gdyby taka osoba
    zasiadła za kółkiem i spowodowała
    jakieś szkody?
    Ustawę przejrzałem ale jedynym zahaczeniem z art 43 jest ta umyślność,
    choć nie bardzo
    widzę, żeby to miało tu miejsce, bo kierowca jest pewny swych
    umiejętności i nie zdaje sobie sprawy ze swych ograniczeń, więc nie ma
    mowy o umyślności.
    Ale dobry prawnik nie takie rzeczy potrafi.

    A tak przy okazji pytanie dodatkowe - ewentualnie taką zasądzoną na
    czyjąś rzecz rentę
    czy inne świadczenie (gdyby OC nie zadziałało) się dziedziczy?

  • 2. Data: 2022-04-09 18:08:29
    Temat: Re: Odpowiedzialność kierowcy
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-04-09 o 17:41, cef pisze:
> [...]
    > czyjąś rzecz rentę
    > czy inne świadczenie (gdyby OC nie zadziałało) się dziedziczy?

    Trochę głupio napisałem, że niby jest świadomość stanu zdrowia
    czyli jakby jest umyslnie a potem, że to nieumyślnie.
    Tzn wszyscy mu mówią, że jest ułomny ale on uważa, że to bzdury
    i czuje się świetnie i może prowadzić.

  • 3. Data: 2022-04-09 18:52:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.04.2022 o 18:08, cef pisze:
    > Tzn wszyscy mu mówią, że jest ułomny ale on uważa, że to bzdury
    > i czuje się świetnie i może prowadzić.

    Jeżeli jest wątpliwość, to wniosek do starosty o badanie. Lekarz może
    stwierdzić ułomności, albo stwierdzi, że kierujący może prowadzić.
    Innego racjonalnego pomysłu nie mam.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2022-04-09 19:45:12
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a) :

    > Jeżeli jest wątpliwość, to wniosek do starosty o badanie. Lekarz może
    > stwierdzić ułomności, albo stwierdzi, że kierujący może prowadzić.
    > Innego racjonalnego pomysłu nie mam.

    Jeśli prawko wydano bezterminowo, to chyba nie ma siły, żeby kogoś
    zmusić do ponownego badania.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 5. Data: 2022-04-09 22:36:00
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-04-09 o 19:45, Zbynek Ltd. pisze:

    > Jeśli prawko wydano bezterminowo, to chyba nie ma siły, żeby kogoś
    > zmusić do ponownego badania.

    Prawo jazdy jest bezterminowe.
    Na jakiej podstawie wniosek do starosty?
    Poza tym pytanie było inne.

  • 6. Data: 2022-04-10 03:26:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-09, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Prawo jazdy jest bezterminowe.
    > Na jakiej podstawie wniosek do starosty?
    > Poza tym pytanie było inne.

    Jeśli z jakiegoś powodu taka osoba wie, że stwarza zagrożenie (niech ma
    np. częste omdlenia), a biegli stwierdzą, że była w stanie ocenić, że
    stwarza to zagrożenie, to co wtedy? Chyba nic. Czym się to będzie różnić
    od sytuacji gdzie np. zdrowy i sprawny 24-ro latek będzie posuwał po
    mieście 150km/h? OC chyba tylko nie zadziała (będzie regres) przy
    umyślnym spowodowaniu wypadku, a te sytuacje to nie jest umyślne
    spowodowanie wypadku.

    Co do ewentualnego dziedziczenia to nie wiem, ale skoro jest to
    zobowiązanie majątkowe (idzie to przez regres ze strony
    ubezpieczyciela), to spodziewałbym się, że się dziedziczy.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2022-04-10 12:48:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 10 kwietnia 2022 o 03:26:29 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > zobowiązanie majątkowe (idzie to przez regres ze strony
    > ubezpieczyciela), to spodziewałbym się, że się dziedziczy.

    Jeszcze kwestia, kto dziedziczy (to tak samo jak z tym, kto wynajmuje i wynajmuje -
    czynnie i biernie ;).
    Wg mnie taką rentę dziedziczy jako dług spadkobierca tego, który płaci.
    Ale raczej nie odziedziczy spadkobierca tego, któremu płacą, bo to prawo osobiste
    (tak samo jak np. renta z ZUS).