1. Data: 2004-04-19 09:18:38
Temat:Odpowiedzialnosc deliktowa a kontraktowa
Od:"GN" <t...@n...email.com> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Czy mozna jest wylaczyc odpowiedzialnosc deliktowa ustanawiajac
odpowiedzialnosc kontraktowa?

Kontraktowa odpowiedzialnosc jest umowna sankcja za nienalezyte wykonanie
umowy. Jednak czy dotyczy odpowiedzialnosci za czyny niedozwolone?

Dwie mozliwosci:
1. Odpowiedzialnosc kontraktowa obejmuje odpowiedzialnosc deliktowa nawet
jesli nie ma w umowie zapisu mówiacego o objeciu odpowiedzialnoscia
kontraktowa odpowiedzialnosci za czyny niedozwolone.
2. Umowa expressis verbis ustala odpowiedzialnosc kontraktowa za czyny
niedozwolone.

Czy pkt.2 (a moze i pkt 1) ma zastosowanie?

PZDR GN

2. Data: 2004-04-19 13:58:30
Temat:Re: Odpowiedzialnosc deliktowa a kontraktowa
Od:"seb" <s...@u...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "GN" <t...@n...email.com> napisał w wiadomości
com...
> [...]
> niedozwolone.
>
> Czy pkt.2 (a moze i pkt 1) ma zastosowanie?

Ani jednej ani drugiej odpowiedzialności nie można wyłączyć. Przepisy ius
cogens.
Twój punkt pierwszy i drugi sa błędne - mylisz pojęcia.
ad. 1 - opowiedzialność kontraktowa nie obejmuje odpowiedzialności
deliktowej (odpow.kontraktowa - odpow. wynikająca z zobowiązań umownych;
odpow. deliktowa - odpowiedzialność pozaumowna)
ad. 2 - umowa nie może ustalić odpow. kontraktowej za czyny niedozwolone.

Polecam: art. 415 kc (delikt) i 471 kc (kontrakt) - i wszystko jasne

seb