  • 1. Data: 2021-07-21 10:43:24
    Temat: Oddziaływanie na działkę sąsiada
    Od: Swieża <S...@...wp.pl>

    Sa dwie sąsiadujące działki (obie zabudowane).
    Na jednej z nich, w latach 80 został wybudowany dom znajdujacy sie
    około metra od granicy działki, parter plus pietro, z 5 oknami
    wystawionymi w strone sasiadujacej działki na której w tej czesci jest
    ogród ze strefą relaksacyjna.

    Jakie prawa ma własciciel tegoż ogrodu w kontekscie ewidentnie
    nieprawidłow wybudowanego domu?
    Gdzie mozna sprawdzić czy dom jest samowola budowlaną, czy moze został
    juz zalegalizowany?
    Czy sasiad ma prawo żądac zamurowania okien?
    Czy moze zadac odszkodowania?
    Czy znaczenie ma fakt, kiedy własciciel działki z ogrodem stał się jej
    włascicielem?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jak dostać się zdalnie na komputer podłączony do sieci Windows ?

  • 2. Data: 2021-07-21 10:47:38
    Temat: Re: Oddziaływanie na działkę sąsiada
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 21.07.2021 o 10:43, Swieża napisała:
> [...]
    > Czy moze zadac odszkodowania?
    > Czy znaczenie ma fakt, kiedy własciciel działki z ogrodem stał się jej

    Zacząłbym od sprawdzenia, czy w czasie gdy dom był budowany, przepisy
    pozwalały na tak usytuowane okna, jeśli tak, to nic z tym nie zrobisz.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 3. Data: 2021-07-21 22:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Kaczanowski kaczus@_wiadomo_.onet.pl ...

    > Zacząłbym od sprawdzenia, czy w czasie gdy dom był budowany,
    > przepisy pozwalały na tak usytuowane okna, jeśli tak, to nic z tym
    > nie zrobisz.

    Alez oczywiście ze nie pozwalały.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Akt urodzenia kobiety jest zawsze starszy od niej

  • 4. Data: 2021-07-22 07:41:10
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 21.07.2021 o 22:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Tomasz Kaczanowski kaczus@_wiadomo_.onet.pl ...

    > Alez oczywiście ze nie pozwalały.

    Otóż przepisy się zmieniały, takie szybkie googlowanie (bo to nie moja
    działka, ale pamiętam, że coś co mogło być w jednym roku w innym już
    nie) i znajduje się np taki zapis:

    § 12. 1. Budynki mieszkalne i gospodarcze na działkach zagrodowych w
    indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz wolno stojące
    jednorodzinne domy mieszkalne o ścianach z materiałów niepalnych i o
    pokryciu z materiałów niepalnych lub trudno zapalnych powinny
    być sytuowane w odległości co najmniej 4 m od granicy działki. Odległość
    ta może być zmniejszona do 3 m, jeSeli ściana budynku od strony
    sąsiedniej działki nie ma otworów okiennych lub drzwiowych.

    2. Przy istniejącej zabudowie na sąsiedniej działce w odległości
    większej niż 4 m od granicy działki, odległości określone w ust. 1
    mogą ulec zmniejszeniu, z tym że odległość między budynkiem istniejącym
    a projektowanym powinna wynosić co najmniej 8 m.

    A nie wiemy jeszcze czy np granice działek się nie zmieniały itd.
    Więc bez zbadania sprawy dogłębniej, skoro budynek stoi od
    kilkudziesięciu lat tak bez niczego trudno stwierdzić, czy legalnie
    zbudowano. Aż do tego, że ta działka rekreacyjna mogła też należeć do
    tamtego właściciela w trakcie budowy. Bez szczegółów ja bym był ostrożny
    w wyrokowaniu.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 5. Data: 2021-07-22 15:51:05
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A jak wysoki płot można sobie postawić bez dodatkowego pozwolenia?
    Bo ZTCW działkę wolno ogrodzić i nie trzeba się o to nikogo pytać.
    Ale czy taki płot wysoki na dwie kondygnacje nie będzie już obiektem budowlanym i nie
    będzie wymagał pozwolenia na budowę?
    Oczywiście wypowiedzenie wojny sąsiadowi należy najpierw dobrze przemyśleć.

  • 6. Data: 2021-07-22 18:45:59
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Tomasz Kaczanowski napisał(a):
    > Aż do tego, że ta działka rekreacyjna mogła też należeć do
    > tamtego właściciela w trakcie budowy.

    Póżniej albo część odsprzedana, albo jakie spadki etc.

    cyt.
    Projekty domów możemy wybudować bezpośrednio przy granicy działki, jeżeli wynika
    to z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jest zgodne
    z wydanymi warunkami zabudowy, wydanymi przez gminę.

    W l.80 często budowano "na styk" z granicą działki.

  • 7. Data: 2021-07-22 19:03:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.07.2021 o 18:45, Astralny Rębajło pisze:
> [...]
    > z wydanymi warunkami zabudowy, wydanymi przez gminę.
    > W l.80 często budowano "na styk" z granicą działki.

    Nadal w miastach tak bywa to robione. Natomiast znam przypadek z
    sąsiedztwa, gdy nowy właściciel nieruchomości doprowadził do tego, że
    właściciel musiał okna zamurować. U mnie akurat budynek był dokładnie w
    linii granicy działki. Właściciel okien kiedyś miał obydwie działki, a
    później odsprzedał tę działkę, na którą okna wychodziły.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-07-22 22:35:51
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-07-22 15:51, Dawid Rutkowski wrote:
    > A jak wysoki płot można sobie postawić bez dodatkowego pozwolenia?

    2,2m bez pozwolenia, chyba że plan mówi inaczej

    > Bo ZTCW działkę wolno ogrodzić i nie trzeba się o to nikogo pytać.

    na działce tak, w granicy trzeba się dogadać

    > Ale czy taki płot wysoki na dwie kondygnacje nie będzie już obiektem budowlanym i
    nie będzie wymagał pozwolenia na budowę?

    będzie

    > Oczywiście wypowiedzenie wojny sąsiadowi należy najpierw dobrze przemyśleć.

    Bo sąsiad np. założy sobie kamery, które nawet ustawione tak że będą
    tylko rejestrowały jego działkę i tak nie dadzą się zrelaksować, chyba
    nawet bardziej niż okna. Albo będzie dach naprawiał codziennie. ;)

  • 10. Data: 2021-07-23 11:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > też należeć do tamtego właściciela w trakcie budowy. Bez
    > szczegółów ja bym był ostrożny w wyrokowaniu.

    Włascicielem sasiedniej działki sasiad nigdy nie był.
    Tyle wiem.

    Najchetniej sprawdziłbym czy dom jest zalegalizowany ale nie wiem czy
    jako sasiad moge to zrobic majac tylko adres?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jesteś tak dumny ze swej inteligencji jak skazaniec, dumny,

  • 9. Data: 2021-07-23 11:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik m4rkiz m...@m...od.wujka.na.g.com ...

    > 2,2m bez pozwolenia, chyba że plan mówi inaczej

    Dokładnie przy czym plan w tym miejscu nie mowi nic o płotach.

> [...]
    > będą tylko rejestrowały jego działkę i tak nie dadzą się
    > zrelaksować, chyba nawet bardziej niż okna. Albo będzie dach

    Ja tam wojny z sasiadem toczyc nie chce.
    Ale lubie byc przygotowany na rozne ewentualnosci, nawet zeby tylko
    miec argumenty w rozmowie :)
    Co do zagladania - sasiad i tak ma okna na ogród wiec z tym sie trzeba
    po prostu pogodzic.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nigdy nie rozcinaj tego co można rozwiązać"