  • 11. Data: 2018-09-12 20:41:31
    Temat: Re: Obowiązek pochówku
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11-09-18 o 23:20, Michal Jankowski pisze:

    > A gdzie i jak można tymczasowo przechować urnę pomiędzy kremacją a
    > pogrzebem i czy jest na to jakiś limit czasowy?

    Nie ma limitu czasowego, tym nie mniej są to szczątki ludzkie mogą
    oczekiwać na pochówek w miejscach przeznaczonych do ich przechowania.
    Urn na kominku raczej nie wchodzi w rachubę, zaś rozsypanie prochów
    będzie ich zbezczeszczeniem. Natomiast msza zdecydowanie obowiązkowa nie
    jest.

  • 12. Data: 2018-09-12 20:43:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12-09-18 o 11:14, J.F. pisze:
    > W jakim sensie sie nie da - nie wolno, czy krematorium urny nie wyda ?

    Krematorium prochy może wydać tylko firmie uprawnionej do przewozu
    zwłok. Ta z kolei nie może ich dostarczyć na kominek, a jedynie do
    jakiegoś miejsca uprawnionego o przechowania zwłok. Oczywiście
    teoretycznie po drodze gdzieś te zwłoki (prochy) mogą zaginąć, ale
    będzie postępowanie itp.

  • 13. Data: 2018-09-12 22:21:03
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > Urn na kominku raczej nie wchodzi w rachubę, zaś rozsypanie prochów
    > będzie ich zbezczeszczeniem. Natomiast msza zdecydowanie obowiązkowa nie

    Przepis poproszę. Mogę przewozić urnę na pogrzeb (i nie widzę
    konieczności podania terminu pogrzebu przy załatwianiu pozwolenia
    przewozu, jeśli już ktoś taki skrupulatny) i gdzieś ją muszę postawić w
    oczekiwaniu na pogrzeb. W ostateczności będę wozić w bagażniku przez dwa
    lata - z pogrzebem czekamy na przyjazd wujka z Nowej Zelandii, a wujkowi
    się nie spieszy...

    MJ

  • 14. Data: 2018-09-12 22:22:31
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Krematorium prochy może wydać tylko firmie uprawnionej do przewozu
    > zwłok.

    Przepis poproszę.

    Explicite jest powiedziane, że prochy mogę przewozić czymkolwiek.

    MJ

  • 15. Data: 2018-09-12 22:52:50
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-09-12 o 22:21, Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > oczekiwaniu na pogrzeb. W ostateczności będę wozić w bagażniku przez dwa
    > lata - z pogrzebem czekamy na przyjazd wujka z Nowej Zelandii, a wujkowi

    Mnie tez ciekawi, jak to jest. Moja siostra urnę z prochami męża kilka
    (od spopielenia do pogrzebu) dni trzymała na komodzie. Wydaje mi się, że
    w takim razie to nie jest zabronione.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 16. Data: 2018-09-15 21:55:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Sep 2018 11:20:43 +0200, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Prochy/zwłoki mogą być przechowywane tylko w określonych ustawowo
    > miejscach (ustawa z 1959r.) i odsyła do rozporządzenia z 2011,
    > które
    > określa możliwy sposób i warunki przechowywania szczątków.

    Przecież zdaje się była nowelizacja kilka lat temu (2?) by umożliwić
    właśnie przez z przechowywanie prochów ma przysłowiowym kominku...

    --
    Marek

  • 17. Data: 2018-09-22 20:19:47
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2018-09-12 o 13:24, Michał Jankowski pisze:

    > "Przewóz szczątków powstałych ze spopielenia zwłok, umieszczonych w
    > szczelnym, odpornym na uszkodzenia pojemniku może odbywać się dowolnym
    > środkiem transportu, w sposób zapewniający ich poszanowanie."

    No to mamy sprzeczność w ustawach.

    Prawo przewozowe, art. 23:
    1. Podróżny może zabrać ze sobą do środka transportowego rzeczy, jak
    również oddać je do przewozu jako przesyłkę bagażową.
    2. Z przewozu określonego w ust. 1 są wyłączone:
    [...]
    3) zwłoki i szczątki zwłok ludzkich.

    --
    P.

  • 18. Data: 2018-09-22 21:19:08
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-09-22 o 20:19, PiotRek pisze:

> [...]
    > również oddać je do przewozu jako przesyłkę bagażową.
    > 2. Z przewozu określonego w ust. 1 są wyłączone:

    Popioły to nie zwłoki ani ich szczątki.
    No chyba że zacytujesz ustawę która tak twierdzi. :-)

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2018-09-22 23:18:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22-09-18 o 21:19, RadoslawF pisze:

    > Popioły to nie zwłoki ani ich szczątki.
    > No chyba że zacytujesz ustawę która tak twierdzi. :-)

    To, że popiół powstały z kremacji człowieka nie jest "szczątkami
    ludzkimi" jest dość oczywiste, tym nie mniej stsuje sie do niego te same
    przepisy, co wynika z art. 7.3, 12.1 oraz 20a USTAWY z dnia 31 stycznia
    1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych. WYdane do ustawy
    ROZPORZEDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 7 grudnia 2001 r.w sprawie
    postępowania ze zw?okami i szczątkami ludzkimi w § 8 ddatkowo to
    doprecyzowuje.

    Natomiast nie m zadnej sprzeczności ustawach. Po prostu zwłoki może
    przewozić przewonik, ale nie jest to bagaż podróżnego.

  • 20. Data: 2018-09-22 23:21:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Natomiast nie m zadnej sprzeczności ustawach. Po prostu zwłoki może
    > przewozić przewonik, ale nie jest to bagaż podróżnego.

    Ooo;)

    Shrek