  • 1. Data: 2018-11-14 21:15:53
    Temat: Notariusz zabiera oryginały dokumentów
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    Podczas wykonywania aktu notarialnego dotyczącego spraw spadkowych
    notariusz zażyczył sobie aktów urodzenia, aktów ślubów i aktów zgonów
    osób uczestniczących w postępowaniu spadkowym i innych osób. To rozumiem
    bo na ich podstawie musi ustalić pokrewieństwo. Przybił mnie jednak tym,
    że oświadczył iż zabiera oryginały tych aktów do swojej dokumentacji.
    Zdziwiłem się i zapytałem czy nie może uwierzytelnić kopii na podstawie
    oryginałów. Dostałem odpowiedź, że nie. Poprosiłem o podstawę prawną i
    otrzymałem odpowiedź, że to wynika z ustawy o księgach wieczystych i z
    orzeczenia Sądu Najwyższego.
    Jako niewierny ... zadaję pytanie:
    Czy słusznie postąpił notariusz zabierając mi oryginały aktów urodzenia,
    ślubów, urodzenia i zgonów?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2018-11-15 07:38:24
    Temat: Re: Notariusz zabiera oryginały dokumentów
    Od: "n" <...@...e>

    Nie odpowiem na pytanie, czy słusznie zrobił "zabierając", lecz co do poświadczania
    przez notariuszy aktów stanu jest podwójna praktyka, jedni notariusze poświadczają
    (uprzedzając, iż jakiś sąd/urząd może nie uznać - nieuznanie nie zdarzyło mi się),
    inni nie bo nie.
    Przy czym poświadczenie jest płatne wg taksy i przy kilku aktach sporo wychodzi.

    -----

  • 3. Data: 2018-11-15 11:30:46
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 14 listopada 2018 21:15:56 UTC+1 użytkownik kapitalikk napisał:

    > Zdziwiłem się i zapytałem czy nie może uwierzytelnić kopii na podstawie
    > oryginałów.
    Ale to by ciebie drożej wyszło jak pobranie oryginałów z USC

  • 4. Data: 2018-11-15 11:38:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-11-15 o 11:30, Kris pisze:

    > Ale to by ciebie drożej wyszło jak pobranie oryginałów z USC

    6zł netto za stronę to drożej?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2018-11-15 13:38:49
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    W dniu 15.11.2018 o 11:30, Kris pisze:

    > Ale to by ciebie drożej wyszło jak pobranie oryginałów z USC

    W USC za jeden akt płacę 22 zł

  • 6. Data: 2018-11-15 13:46:54
    Od: "n" <...@...e>

    Trzeba wnioskować "do wydania paszportu", wówczas jest bezpłatnie ;-)

    -----

  • 7. Data: 2018-11-15 13:55:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-11-15 o 13:46, n pisze:
    > Trzeba wnioskować "do wydania paszportu", wówczas jest bezpłatnie ;-)

    ˙lop???d ??u źn? ź??

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2018-11-15 14:40:29
    Od: Kviat

    W dniu 2018-11-14 o 21:15, kapitalikk pisze:
> [...]
    > że oświadczył iż zabiera oryginały tych aktów do swojej dokumentacji.
    > Zdziwiłem się i zapytałem czy nie może uwierzytelnić kopii na podstawie

    Całkiem niedawno załatwiałem u notariusza odrzucenie spadku i potrzebny
    był akt zgonu.
    Spytałem czy może być w postaci elektronicznej. Po chwili konsultacji
    otrzymałem odpowiedź, że tak.
    Akt zgonu pobrałem przez epuap, 3 pliki (*.pdf, *.xades.xml,
    *.xades.xml.xades). Wysłałem do notariusza mailem. Umówiłem termin
    spotkania.
    Na spotkaniu notariusz miał już przygotowane dokumenty, łącznie z
    wydrukowanym pdfem z aktem zgonu. Żadnych papierów nie musiałem
    przynosić (oprócz dowodu osobistego do okazania rzecz jasna). Wszystko
    trwało jedną wizytę u notariusza i zero biegania po urzędach.
    Podpisałem, zapłaciłem, podziękowałem i wyszedłem.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2018-11-15 22:02:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-15 o 13:55, Liwiusz pisze:

    > ˙lop???d ??u źn? ź??

    Powyżej, to na piechotę, czy jest jakiś programik?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2018-11-15 22:37:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-11-15 o 22:02, Adam pisze:

    > Powyżej, to na piechotę, czy jest jakiś programik?

    Jest w googlarce po frazie odwróć tekst itp.

    --
    Liwiusz