  • 1. Data: 2017-12-02 00:40:59
    Temat: Niższe, groszowe ceny prądu dla odbiorców, czy się mylę?
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/budze
    t-domowy/oplata-za-oze-w-2018-roku-jest-decyzja/tkm4
    tmp?utm_source=swpromo_viasg&utm_medium=synergy&utm_
    campaign=allonet_swonetsg_n_24_infobiz&srcc=ucs&utm_
    v=2

    W 2018 roku opłata za OZE doliczana do rachunków za prąd wyniesie zero
    złotych, co oznacza, że odbiorcy energii nie poniosą tym razem żadnych
    kosztów z tego tytułu. Taka opłata doliczana jest do rachunków od 1
    lipca 2016 r.

    Wpływy z niej *mają pokryć dopłaty do źródeł odnawialnych, które
    znalazły się w nowym, aukcyjnym systemie wsparcia. *

    Wysokość opłaty OZE (odnawialne źródła energii) ustala prezes Urzędu
    Regulacji Energetyki. W 2016 r. wyniosła ona 2,51 zł/MWh, a w 2017 r.
    wzrosła do 3,70 zł/MWh.

    Opłata OZE - jak działa nowy system

    Pierwsze aukcje dla OZE w nowym systemie odbyły się pod koniec 2016 r.,
    a rozliczenia zaczęły się w marcu 2017 r. Liczba instalacji, które się w
    nim znalazły, na razie jest niewielka, zatem i wypłaty wsparcia nie są
    duże. Wpływy są znacząco większe.

    *Zobacz też: *Impact '17: Blockchain ma sprawić, że z rynku energii
    znikną pośrednicy
    <https://businessinsider.com.pl/strategie/impact-17/
    grid-singularity-jak-dane-zmienia-rynek-energii/7f7h
    m86>

    Od 1 lipca 2016 r. do 20 listopada 2017 r. z opłaty OZE wpłynęło 491 mln
    363 tys. 342 zł. A od początku rozliczeń - *od 1 marca 2017 r. do 20
    listopada wypłacono 22 mln 121 tys. 774,72 zł.* Oznacza to, że nadwyżka
    na rachunku wynosi prawie 470 mln zł. *To właśnie ona będzie źródłem
    wypłaty *wsparcia dla OZE w nowym systemie.

    --
    animka

  • 2. Data: 2017-12-02 16:01:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Dec 2017 00:40:59 +0100, Animka napisał(a):
> [...]
    > Wysokość opłaty OZE (odnawialne źródła energii) ustala prezes Urzędu
    > Regulacji Energetyki. W 2016 r. wyniosła ona 2,51 zł/MWh, a w 2017 r.

    Ty placisz za kWh, wiec cena sie obnizy o 0.37 grosza ... dobrze ze
    podaja wieksza ilosc cyfr po przecinku.
    Swoja droga - wolno tak ? Wydaje mi sie, ze dawniej byl z tym problem.

> [...]
    > na rachunku wynosi prawie 470 mln zł. *To właśnie ona będzie źródłem
    > wypłaty *wsparcia dla OZE w nowym systemie.

    No i tak to napisali, ze nic nie wiem.
    Bo jak rozumiem - sieci musza nadal kupowac odpowiednia ilosc
    "zielonej" energii, albo cena gieldowa wzrosla tak, ze nie trzeba
    doplacac, czy moze kupuja jakies tanie niemiecke certyfikaty ... a
    moze elektrownie drewnem pala ?

    Bo cel unijny coraz blizej i bedziemy musieli iles tam % pradu ze
    zrodel odnawialnych za pare lat produkowac.
    Czy sie przygotowuja na ten rok - teraz nie pobiora oplaty, pozwola ja
    pobrac PO, gdyby przegrali wybory :-)

    J.

  • 3. Data: 2017-12-02 22:37:09
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 2 grudnia 2017 16:01:12 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ty placisz za kWh, wiec cena sie obnizy o 0.37 grosza ... dobrze ze
    > podaja wieksza ilosc cyfr po przecinku.

    Czyli dla przeciętnej rodziny ok 1 zł miesięcznie;)