  • 1. Data: 2017-07-23 12:52:23
    Temat: Nieruchomosc obciazona hipoteka w spadku - zapisie - darowiznie
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Jak obliczyć wartość nieruchomości obciążonej hipoteką (pomińmy skrajny przypadek
    nieruchomości obciążonej hipoteką przewyższającą wartość nieruchomości) dla celów
    spadkowych (lub dla celów jeszcze za życia dokonanej darowizny zaliczanej na poczet
    spadku)?

    Przykładowo:
    Mamy dwoje dzieci (załóżmy dla uproszczenia brak małżonka, bo to komplikuje
    rozważania) i dwa bardzo podobne mieszkania o wartości po 500 kpln każde.
    Drugie z tych mieszkań (i tylko to) obciążone jest hipoteką 400 kpln, przy czym nie
    jest to hipoteka z tytułu kredytu na to konkretne mieszkanie (ale np. jakiegoś innego
    kredytu/pożyczki hipotecznej).
    Wartość to 500 kpln, czy 100 (500-400) kpln?
    Interesuje mnie wartość dla sądu (spadku), dla celów policzenia przez sąd
    "ułamkowych" udziałów w spadku (ustawowo w częściach równych, czyli w naszym
    przykładzie po 1/2).
    Jak spisać testament tak, aby każde z dwojga dzieci otrzymało po jednym mieszkaniu
    (gdzie tylko jedno jest obciążone hipoteką)?

  • 2. Data: 2017-07-23 23:16:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23-07-17 o 12:52, ąćęłńóśźż pisze:
    > Jak obliczyć wartość nieruchomości obciążonej hipoteką dla celów
    > spadkowych?

    Policzyć się nie da. Można wycenić. Wycena, to jakaś forma oszacowania.
    Ostatecznie wartość mieszkania zależy od tego, ile nabywca będzie chciał
    za niego zapłacić. Są to kwestie nie do obliczenia.

    > Przykładowo: Mamy dwoje dzieci (załóżmy dla uproszczenia brak
    > małżonka, bo to komplikuje rozważania)

    Ilość spadkobierców do wyceny mieszkania nic nie wnosi.

> [...]
    > dla celów policzenia przez sąd "ułamkowych" udziałów w spadku
    > (ustawowo w częściach równych, czyli w naszym przykładzie po 1/2).

    No to jedno mieszkanie ma po prostu mniejszą o hipotekę wartość.

    > Jak spisać testament tak, aby każde z dwojga dzieci otrzymało po
    > jednym mieszkaniu (gdzie tylko jedno jest obciążone hipoteką)?

    Tak, jak sobie życzysz. Nikt nie powiedział, że każde z dzieci ma dostać
    po równo, jeśli masz zamiar testament sporządzać. Można po prostu
    wskazać konkretne mieszkania dla konkretnych spadkobierców. Jeśli tego
    nie zrobisz, to każde z dzieci będzie miało połowę każdego z mieszkań.

    Pozostaje oczywiście kwestia zachowku. To dziecko, które będzie miało
    mieszkanie z hipoteką może dochodzić różnicy pomiędzy zachowkiem, a
    wartością mieszkania (tu coś koło 150 kpln od drugiego).

    Z tym, że jeszcze warto się zastanowić, co to za hipoteka. Bo jeśli to
    kaucja za jakiś dług spadkodawcy, to dzieci też go dziedziczą. Muszą
    spłacić, a hipoteka się zwolni.

  • 3. Data: 2017-07-24 08:07:30
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 23.07.2017 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > Ilość spadkobierców do wyceny mieszkania nic nie wnosi.

    Liczba. Spadkobierców liczymy na sztuki, nie na kilogramy :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 4. Data: 2017-07-24 08:24:24
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Słyszałem o bardzo różnej praktyce sądów w tej materii.

    -----

  • 5. Data: 2017-07-24 10:09:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >mieszkanie (ale np. jakiegoś >innego kredytu/pożyczki hipotecznej).
    >Wartość to 500 kpln, czy 100 (500-400) kpln?

    Drobne pytanie - a kto bedzie ten kredyt splacal ?
    Jak rozumiem - na razie obecny posiadacz, ktory ciagle zyje i umierac
    chwilowo nie zamierza ?

> [...]
    >Jak spisać testament tak, aby każde z dwojga dzieci otrzymało po
    >jednym mieszkaniu (gdzie tylko jedno jest obciążone hipoteką)?

    Zapisac im oba mieszkania do podzialu, i niech sie podziela
    mieszkaniami oraz dlugiem ?

    Albo obdarowac ich po jednym mieszkaniu, plus po polowie dlugu :-)
    Gorzej, jak jedno nie bedzie chcialo splacac swojej polowy.

    A moze maly kredycik konsolidacyjny pod zastaw pierwszego mieszkania ?

    Beda dwa mieszkania, dwa dlugi, dwie hipoteki :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-07-24 11:23:39
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Jak można obdarować (albo przekazać w spadku) połową długu?

    -----

  • 7. Data: 2017-07-24 16:53:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-07-17 o 08:07, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Liczba. Spadkobierców liczymy na sztuki, nie na kilogramy :-)

    A coś merytorycznego?

  • 8. Data: 2017-07-24 16:54:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-07-17 o 11:23, ąćęłńóśźż pisze:
    > Jak można obdarować (albo przekazać w spadku) połową długu?

    Ja bym w testamencie to ujął. Masz jakieś inne propozycje?

  • 9. Data: 2017-07-24 18:03:45
    Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Robert Tomasik w

    > A coś merytorycznego?

    https://youtu.be/5VQkIWSufRU?t=30

    MSPANC

    --
    'Tom N'

  • 10. Data: 2017-07-24 19:23:02
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Zastanawiam się, jak można uczynić zapisy, jednocześnie zobowiązując obdarowanego
    "czystym" do spłaty połowy hipoteki "obciążonego".
    Ale jak z wyegzekwowaniem?
    Generalnie to chyba nie można w testamencie stawiać warunków?

    -----