  • Data: 2010-04-16 14:54:02
    Temat: Nakaz zaplaty - z punktu widzenia powoda.
    Od: " 666" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tak też za tą radą napisaliśmy jako powodowie i właśnie sąd przysłał

    Postanowienie Referendarza Sądowego... oddalające wniosek.

    "Uzasadnienie:

    Powód wniósł o uzupełnienie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym
    poprzez nakazanie pozwanej zapłaty na rzecz powoda kwoty *** tytułem kosztów
    postępowania.

    Zgodnie z treścią przepisu art. 351 § 1 KPC, który to na podstawie art. 353
    (2) KPC znajduje zastosowanie także do wydanych przez referendarza sądowego
    nakazów zapłaty, strona może w ciągu dwóch tygodni od ogłoszenia wyroku, a
    gdy doręczenie wyroku następuje z urzędu - od jego doręczenia, zgłosić
    wniosek o uzupełnienie wyroku, jeżeli sąd nie orzekł o całości żądania, o
    natychmiastowej wykonalności albo nie zamieścił w wyroku dodatkowego
    orzeczenia, które według przepisów ustawy powinien był zamieścić z urzędu.

    Orzeczenie podlega uzupełnieniu co do kosztów postępowania, jeżeli sąd w
    ogóle nie zamieścił w nim rozstrzygnięcia w tym przedmiocie.
    Natomiast w sytuacji, gdy orzeczenie Sądu zawiera wprawdzie rozstrzygnięcie w
    om,awianym zakresie, ale nie uwzględnia w całości żądania strony, decyzja
    Sądu podlega kontroli instancyjnej w drodze zażalenia.
    Orzeczenie o kosztach procesu. które nei uwzględnia w całości wniosku
    zgłoszonego w tym zakresie zawiera bowiem w sobie domnimanie oddalenia
    nieuwzględnionej części (zob.: Uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 11 grudnia
    1972 r., III PZP 14/72, OSNCP 1972, nr 12, poz. 215).

    Wniosek powoda nie jest zasadny, albowiem w nakazie zapłaty, którego dotyczy,
    orzeczono, iż pozwana, oprócz kwoty roszczenia głównego wraz z odsetkami za
    zwłokę, ma zapłacić powodowi kwotę *** tytułem kosztów procesu.

    Wobec faktu, że w nakazie zapłaty z dnia *** 2010 r. orzeczono w przedmiocie
    kosztów postępowania, na mocy art. 351 § 1 K.P.C. a contrario należało
    wniosek powoda o uzupełnienie nakazu zapłaty oddalić".

    Tyle referendarz.

    Koszty procesu owszem zostały w nakazie zapłaty zasądzone.
    A CO Z KOSZTAMI WPISU (1/4, bo zwrot 3/4 powód otrzyma z sądu)?
    A CO Z KOSZAMI PEŁNOMOCNICTWA?

    Policzmy szybko na przkładzie liczbowym:
    Wpis wynosił 339 zł.
    Sąd zasądził na rzecz powoda
    od pozwanej 99 zł 39 gr tytułem kosztów procesu
    plus
    wypłacić powodowi od Skarbu Państwa 254 zł 25 gr tytułem zwrotu 3/4 opłaty od
    pozwu.

    Ale 1/4 tej opłaty od pozwu to byłoby 84 zł 75 gr.

    Skąd więc i jak sąd wyliczył 99 zł 39 gr ???

    THX

    -----

    > ad. 1. W przypadku braku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w nakazie zapłaty
    co do żądania kosztów, nakaz ten nie zawiera postanowienia podlegającego
    zaskarżeniu w drodze zażalenia

    > 8. Zażalenie takie na podstawie art. 370 kpc musiałoby zostać odrzucone w
    postępowaniu instrukcyjnym przez sąd I instancji, jako wniesione od
    orzeczenia nie istniejącego

    > 9. Powód powinien natomiast wystąpić do sądu, który wydał nakaz zapłaty o
    uzupełnienie orzeczenia zawartego w jego treści o rozstrzygnięcie o kosztach
    postępowania.
    > Żądanie powoda może być sformułowane następująco:
    > *** [wnoszę] o uzupełnienie nakazu zapłaty wydanego przez Sąd Rejonowy w
    dniu *** w sprawie sygn. akt *** poprzez nakazanie pozwanemu zapłacenia
    powodowi kwoty *** tytułem zwrotu kosztów postępowania, w tym kwotę ***
    tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego ***.
    > Wniosek taki powód powinien złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia
    nakazu zapłaty.
    > O uzupełnieniu nakazu o rozstrzygnięcie o kosztach sąd orzeknie
    postanowieniem, na które przysługuje zażalenie, jako na postanowienie
    rozstrzygające o zwrocie kosztów

    > 10 z zastrzeżeniem dalszych uwag.

    > ad. 2. Zażalenie powoda na postanowienie nie obciążające pozwanego
    kosztami postępowania może być sformułowane następująco:
    > *** [wnoszę] zażalenie na postanowienie Sądu Rejonowego zawarte w treści
    nakazu zapłaty z dnia ***, wydanego w sprawie sygn. akt ***, o nie obciążeniu
    pozwanego kosztami postępowania i wnoszę o zmianę zaskarżonego postanowienia
    i nakazanie pozwanemu zapłacenia powodowi kwoty *** tytułem zwrotu kosztów
    postępowania, w tym kwotę *** tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego ***.