  • 1. Data: 2023-05-23 21:50:14
    Temat: Merytoryczne uzasadnienie
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,29789593,jakub-z
    ulczyk-nazwal-andrzeja-dude-debilem-sad-najwyzszy.ht
    ml

    "Według tego sądu przepis dotyczący znieważenia głowy państwa nie
    powinien wykluczać prawa do formułowania krytycznych, nawet bardzo
    ostrych ocen, o ile służą one debacie publicznej."

    Ale ciekawsze jest to:
    "Sąd apelacyjny podkreślił, że użyte przez Żulczyka określenie pełniło
    funkcję marginalną, a przy rozpatrywaniu sprawy powinno się brać pod
    uwagę cały wpis i jego kontekst. Od tego wyroku skargę kasacyjną wniosła
    prokuratura okręgowa, którą oddalił we wtorek Sąd Najwyższy."

    Ja to rozumiem w ten sposób, że zwykłe obrzucanie inwektywami nie jest
    OK, ale jeżeli ktoś merytorycznie uzasadni (zgodnie z prawdą i
    faktami), to może nazwać kogoś debilem.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2023-05-24 01:08:33
    Temat: Re: Merytoryczne uzasadnienie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-23, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ja to rozumiem w ten sposób, że zwykłe obrzucanie inwektywami nie jest
    > OK, ale jeżeli ktoś merytorycznie uzasadni (zgodnie z prawdą i

    MZ nie. Jeśli wypowiedź ma charakter merytoryczny, a obelga jest
    elementem, który można uznać za przypadkowy czy incydentalny, związany
    np. z emocjami, to nie jest ona obrazą i nie powoduje, że cała wypowiedź
    ma na celu obrażenie kogoś. MZ chodzi głownie o intencje wypowiedzi.

    Odwróceniem byłaby sytuacja, gdy sama wypowiedź skupia się właśnie na
    wypunktowaniu jaki to ktos jest debil, czyli służy głownie pokazaniu, że
    ktos jest tym debilem z zamiarem obrażenia tej osoby.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-05-24 06:20:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.05.2023 o 21:50, Kviat pisze:
    > https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,29789593,jakub-z
    ulczyk-nazwal-andrzeja-dude-debilem-sad-najwyzszy.ht
    ml

    Dudeł to chyba musiał bardzo zeru podpaść, że tak go po sądach ciągają;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2023-05-24 06:54:22
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-23 o 21:50, Kviat pisze:

> [...]
    >
    > Ja to rozumiem w ten sposób, że zwykłe obrzucanie inwektywami nie jest
    > OK, ale jeżeli ktoś merytorycznie uzasadni (zgodnie z prawdą i faktami),

    W komentarzach pojawiło się podsumowanie, że jest trochę
    jakby odwrotnie. Tzn, że w Polsce głoszenie oczywistości nie jest karalne.
    A sprawę dowodzenia uznano za marginalną.
    Ale jak to z uzasadnieniem - każdy widzi co innego.

  • 5. Data: 2023-05-24 13:19:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 May 2023 21:50:14 +0200, Kviat wrote:
> [...]
    >
    > Ja to rozumiem w ten sposób, że zwykłe obrzucanie inwektywami nie jest
    > OK, ale jeżeli ktoś merytorycznie uzasadni (zgodnie z prawdą i

    Przepisy są ciekawsze.

    Obrzucanie inwektywami nawet prawdziwymi ... jakby zabronione.

    Art. 212. § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę
    prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o
    takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii
    publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego
    stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności,
    podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą
    środków masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku

    Ale czasem jednak prawda się liczy

    Art. 213. § 1. Nie ma przestępstwa określonego w art. 212 § 1, jeżeli
    zarzut uczyniony niepublicznie jest prawdziwy.

    § 2. Nie popełnia przestępstwa określonego w art. 212 § 1 lub 2, kto
    publicznie podnosi lub rozgłasza prawdziwy zarzut:
    1) dotyczący postępowania osoby pełniącej funkcję publiczną lub
    2) służący obronie społecznie uzasadnionego interesu.

    Jeżeli zarzut dotyczy życia prywatnego lub rodzinnego, dowód prawdy
    może być przeprowadzony tylko wtedy, gdy zarzut ma zapobiec
    niebezpieczeństwu dla życia lub zdrowia człowieka albo demoralizacji
    małoletniego

    Art. 214. Brak przestępstwa wynikający z przyczyn określonych
    w art. 213 nie wyłącza odpowiedzialności sprawcy za zniewagę ze
    względu na formę podniesienia lub rozgłoszenia zarzutu.

    Wiec z tym debilem to ostrożnie.

    Art. 216. § 1. Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod
    jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby
    tej dotarła,
    podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

    § 2. Kto znieważa inną osobę za pomocą środków masowego
    komunikowania,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.

    Prezydent jest pod specjalną ochroną (135 par 2).
    Ale inni funkcjonariusze publiczni tez (226)

    No i zagraniczni politycy i dyplomaci tez,
    wiec takie np pisanie "Putler" ...

    J.

  • 6. Data: 2023-05-24 18:28:56
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    ulczyk-nazwal-andrzeja-dude-debilem-sad-najwyzszy.ht
    ml

    > MZ nie.

    Chyba jednak tak, patrz wyżej, dokładnie tak stwierdził sąd.

> [...]
    > np. z emocjami, to nie jest ona obrazą i nie powoduje, że cała wypowiedź
    > ma na celu obrażenie kogoś. MZ chodzi głownie o intencje wypowiedzi.

    Ale to był tekst pisany. Z tekstu trudno odczytać emocje.
    Może Obelga nie była związana z emocjami, lecz z merytoryczną
    wypowiedzią (wpisem), czyli przemyślana na "zimno"?
    Tym bardziej, że sąd nie stwierdził, że oblega była była przypadkowa (no
    bo jak, skoro była, to sama się nie dodała...), lecz pełniła "funkcję
    marginalną".

    > Odwróceniem byłaby sytuacja, gdy sama wypowiedź skupia się właśnie na
    > wypunktowaniu jaki to ktos jest debil, czyli służy głownie pokazaniu, że
    > ktos jest tym debilem z zamiarem obrażenia tej osoby.

    No przecież ten cały wpis był wypunktowaniem, czyli pokazaniem :)
    Określenie "debil" było tylko nazwaniem (posumowaniem) tego wprost,
    czyli dotyczyło tego wpisu i jego kontekstu.

    Czy gdyby tego określenia nie było, to takie wypunktowanie byłoby
    obrażaniem?
    W ten sposób można dojść do wniosku, że samo wypunktowanie czyjejś
    głupoty jest obrażaniem, skoro ważne są intencje.

    Jeżeli skupisz się merytorycznie na wypunktowaniu idiotyzmów jakiegoś
    płaskoziemcy (i z tego jasno będzie wynikać, że to idiota), to zapewne
    taki płaskoziemca poczuje się urażony i będzie przekonywał, że zrobiłeś
    to żeby pokazać, że jest idiotą i to z zamiarem obrażenia, nawet jeżeli
    na końcu nie dodasz adekwatnego określenia.

    Czyli Ty możesz mieć intencje merytorycznego wypunktowania, ale w jego
    odczuciu miałeś intencje obrażenia :)
    Wydaje mi się, że dowodzenie czyichś intencji (w takim przypadku) przed
    sądem byłoby trudne. Słowo przeciwko słowu.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2023-05-25 01:49:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-24, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    ulczyk-nazwal-andrzeja-dude-debilem-sad-najwyzszy.ht
    ml

    > Chyba jednak tak, patrz wyżej, dokładnie tak stwierdził sąd.

    No na tej podstawie uważam, że właśnie nie. Inaczej rozumiemy uzasadnienie.

    > Ale to był tekst pisany. Z tekstu trudno odczytać emocje.

    Oj oj. Jakbym nie był juz choć na tyle dojrzały emocjonalnie, że
    odpisuje na wkurwiajace mnie mejle zwykle po kilkunastu godzinach, to
    bym pewnie juz dawno wyleciał z roboty.

> [...]
    > Tym bardziej, że sąd nie stwierdził, że oblega była była przypadkowa (no
    > bo jak, skoro była, to sama się nie dodała...), lecz pełniła "funkcję

    Tak tez mozna to widziec, ale MZ istotą sprawy jest brak intencji
    obrażenia. Jesli kierując samochodem, powiem do współpasażerów, patrzcie
    co za debil, lub, ktos kto tak jeździ jest skończonym debilem, to
    zasadaniczo nie staram się tej osoby obrazić.

> [...]
    > czyli dotyczyło tego wpisu i jego kontekstu.
    >
    > Czy gdyby tego określenia nie było, to takie wypunktowanie byłoby

    Byłoby trudniej stwierdzić intencje.

    > W ten sposób można dojść do wniosku, że samo wypunktowanie czyjejś
    > głupoty jest obrażaniem, skoro ważne są intencje.

    MZ nie. To byłaby krytyka, pokazanie błędów.

> [...]
    > to żeby pokazać, że jest idiotą i to z zamiarem obrażenia, nawet jeżeli
    > na końcu nie dodasz adekwatnego określenia.

    No ale tu chodzi właśnie o to obraźliwe określenie, i własnie MZ wynika
    to z tego, że są te dwie podstawowe mozliwości: (1) cel sam w sobie,
    żeby obrazić, (2) niejako przypadkowe uzycie obraźliwego słowa bez
    takiego celu. Oczywiście można tak ułozyć wypowiedź, że ktoś sie debilem
    poczuje, ale o ile się poczuje, to raz, nie jest to nic prawnie
    zabronionego (taka wypowiedź), dwa, będzie to paradoksalnie dowód, że
    nie jest aż takim debilem.

    > Czyli Ty możesz mieć intencje merytorycznego wypunktowania, ale w jego
    > odczuciu miałeś intencje obrażenia :)

    Puki nie uzyje słów obraxliwych to myślę, że wolno :)

    > Wydaje mi się, że dowodzenie czyichś intencji (w takim przypadku) przed
    > sądem byłoby trudne. Słowo przeciwko słowu.

    Owszem.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2023-05-28 14:53:06
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 23.05.2023 o 21:50, Kviat pisze:

    > Od tego wyroku skargę kasacyjną wniosła
    > prokuratura okręgowa, którą oddalił we wtorek Sąd Najwyższy."

    Prokurator dupa.
    Powinien domagać się ukarania z innego paragrafu, za zdradę tajemnicy
    państwowej.

    --
    -
    Akarm

  • 9. Data: 2023-05-29 00:12:25
    Od: PD <p...@g...pl>

> [...]

    > Ja to rozumiem w ten sposób, że zwykłe obrzucanie inwektywami nie jest
    > OK, ale jeżeli ktoś merytorycznie uzasadni (zgodnie z prawdą i faktami),

    Nie kogoś tylko siebie - reszta ok.

    PD