  • 1. Data: 2019-10-06 10:16:30
    Temat: Kryptowaluta jako przykład wyłudzenia i prania pieniędzy
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://www.sztucznainteligencja.org.pl/jamie-bartle
    tt-na-tropie-cyfrowych-pieniedzy/

    OneCoin miał chronić zwykłych ludzi przed chciwością banków i stać
    się pierwszą kryptowalutą świata
    Na świecie zainwestowano w niego ponad 4 miliardy, w Polsce 3
    miliony euro
    Dziś jego twórcom amerykańskie władze zarzucają wyłudzenia i pranie
    pieniędzy

    W 2014 roku dr Róża Ignatowa (Ruja Ignatova), podająca się za
    specjalistkę od rynków finansowych bizneswoman z Bułgarii, zapowiedziała
    światu nadejście ery OneCoina. Charyzmie finansistki i magicznej wizji
    szybkiego zarobku uległy tysiące ludzi na całym świecie.

    Trzy lata później słuch o niej zaginął. W marcu 2019 roku Departament
    Sprawiedliwości USA oskarżył Ignatową w trybie in absentia między innymi
    o oszustwo i pranie pieniędzy. W tym samym czasie jej brat Konstanty
    Ignatow, który kierował OneCoinem od chwili zniknięcia siostry, został
    aresztowany pod zarzutem porozumienia w celu popełnienia oszustwa
    (conspiracy to commit wire fraud).

    - Zgodnie z zarzutami, stworzona przez oskarżonych firma zajmująca się
    ,,kryptowalutami" i obracająca miliardami dolarów została oparta na
    kłamstwach i oszustwie - mówił 8 marca 2019 roku nowojorski prokurator
    Geoffrey S. Berman, jeden z autorów aktu oskarżenia.

    - Obiecywali duże zyski i minimalne ryzyko, jednak biznes był piramidą
    finansową wykorzystującą zasłonę dymną zamiast zer i jedynek. Inwestorzy
    zostali poszkodowani, podczas gdy podejrzani się bogacili.

    Konstanty Ignatow nie przyznał się do winy.

    Kiedy natykamy się na skomplikowaną technologię, której nie
    rozumiemy, oceniamy ją na podstawie rzeczy dla nas zrozumiałych

    Polski ślad

    Jamie Bartlett, brytyjski dziennikarz i autor książek na temat cyfrowych
    technologii, postanowił zbadać, co stało się z założycielką OneCoina i
    dlaczego ludzie nierozumiejący branży fintech byli gotowi zainwestować
    swoje pieniądze w nieznaną kryptowalutę. W przygotowanym dla BBC Sounds
    podcaście ,,The Missing Cryptoqueen" przedstawia koleje swojego
    dziennikarskiego śledztwa.

    Z danych, które wyciekły do zespołu pracującego nad audycją od jednego z
    byłych pracowników OneCoina, wynika, że użytkownicy ze 175 krajów świata
    w sumie zainwestowali w OneCoin od 4,2 do 4,5 mld euro. Bartlett ujawnił
    nam, że w ciągu zaledwie sześciu miesięcy w samym 2016 roku co najmniej
    2,92 mln euro pochodziło od inwestorów z Polski.

    https://youtu.be/3V-4svXcDUg
    Jamie Bartlett i jedna z poszkodowanych w aferze OneCoina opowiadają o
    przekręcie.
    Źródło: Crypto Xpose / YouTube

    Wśród inwestorów w OneCoin znalazło się wiele osób, które nie miały
    doświadczenia w branży nowych technologii. W audycji poznajemy
    pochodzącą z Glasgow kobietę, która nie tylko sama zainwestowała w
    OneCoin 10 tysięcy euro, ale także przekonała do ulokowania weń
    pieniędzy rodzinę i znajomych. W sumie w kryptowalutę stworzoną przez
    Różę Ignatową włożyli oni 250 tys. euro. Niektórzy nie mieli
    oszczędności, więc specjalnie na ten cel wzięli pożyczki.

    Jak to możliwe, że ludzie niemający pojęcia o technologii blockchain
    (patrz ramka), na której opierają się kryptowaluty, mogli podjąć takie
    ryzyko?
    - Kiedy natykamy się na skomplikowaną technologię, której nie rozumiemy,
    oceniamy ją na podstawie rzeczy dla nas zrozumiałych - wyjaśnia w
    audycji Bartlett. - Na przykład tego, że szefem przedsięwzięcia jest
    kobieta sukcesu, która nas inspiruje.

    Nowy wspaniały świat

    W jaki sposób Róża Ignatowa inspirowała tych, którzy zdecydowali się jej
    zaufać? Spektakularny show towarzyszący niektórym jej wystąpieniom na
    pewno nie wyjaśnia wszystkiego. Dużo ważniejsza wydaje się wizja, którą
    przekonująco roztaczała przed ludźmi.

    - Tym, co nas wyróżnia, jest nasza wizja - mówiła Ignatowa w 2016 roku
    podczas spotkania z inwestorami w londyńskiej Wembley Arena. - Jesteśmy
    czymś więcej niż tylko OneCoinem. Budujemy wokół niego świat. Temu
    właśnie służy sieć, którą stanowimy. Nie chodzi wyłącznie o walutę, ale
    o cały ekosystem.

    https://youtu.be/638_Jpp2Rq8
    Występ Róży Ignatowej na londyńskiej imprezie ,,Gorączka monety" (Coin
    Rush), SSE Arena, Wembley, 11 czerwca 2016.
    Źródło: OneCoin / YouTube

    Wśród ludzi, do których kierowała swój przekaz, byli tacy, których
    zmarginalizował współczesny system finansowy. Chodzi o tzw. underbanked,
    czyli osoby, których nie stać na konto czy kredyt w banku. Dla nich
    wizja systemu gwarantującego niezależność od mainstreamowych instytucji
    finansowych, a zarazem obiecującego szansę szybkiego wzbogacenia się,
    była bardzo kusząca. Co więcej, pozwalała im też ,,odzyskać godność".
    Pionierscy inwestorzy mieli bowiem nie tylko dobrze zarobić, ale też
    stać się awangardą innowacyjnego systemu handlowego.

    Założycielka OneCoina podkreślała znaczenie kompetencji w prowadzeniu
    ryzykownych inwestycji finansowych. Kierowana przez nią firma uruchomiła
    stronę OneAcademy, gdzie oferowano kursy związane z inwestycjami - od
    darmowych dla osób początkujących, po bardzo kosztowne dla zaawansowanych.

    - Dlaczego edukacja jest dla nas tak istotna? Bo kopanie kryptowaluty i
    handel nią jest jednym z najbardziej ryzykownych działań i trzeba
    wiedzieć, jak to robić - tłumaczyła Ignatowa podczas londyńskiego spotkania.

    To właśnie sprzedaż ,,pakietów edukacyjnych" stała się przyczyną
    postępowania wszczętego przez polską prokuraturę.

    OneCoin nad Wisłą

    OneCoin wzbudzał w Polsce podejrzenia przynajmniej od 2016 roku. W
    interpelacji z 18 maja 2016 roku poseł Mirosław Suchoń z Nowoczesnej
    informował ministra sprawiedliwości, że OneCoin ,,rości sobie określenie
    kryptowaluty w celu zmylenia potencjalnych inwestorów do zbudowania
    czegoś, co przypomina tradycyjną piramidę finansową, organizowanie
    której jest w Polsce nielegalne". W lipcu tego samego roku pismo do
    ministra sprawiedliwości skierowało w tej sprawie również Polskie
    Stowarzyszenie Bitcoin.

    Na stworzony przez OneLife Network system zwrócił też uwagę Urząd
    Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który 12 września 2017 roku wydał
    ostrzeżenie: ten system może być piramidą finansową.

    Coś, co zaczęło się jako poszukiwanie zaginionej kobiety,
    przerodziło się w historię chciwości, oszustwa i zbiorowego szaleństwa

    19 kwietnia 2019 roku Prokuratura Okręgowa w Szczecinie poinformowała,
    że prowadzi postępowanie przygotowawcze w sprawie wprowadzenia w błąd
    szeregu osób w Polsce i Europie przez firmę Nicuma ze Szczecina. Od
    marca do 25 października 2017 roku spółka ta obiecywała klientom
    korzyści finansowe za zakup ,,pakietu edukacyjnego", podczas gdy w
    rzeczywistości chodziło o wprowadzenie kolejnych osób do piramidy
    finansowej związanej z projektami OneLife, OneAcademy oraz kryptowalutą
    OneCoin, prowadzonymi przez OneLife Network Limited z siedzibą w Belize.
    W ten sposób doszło do ,,niekorzystnego rozporządzenia mieniem" o
    wartości co najmniej 1,1 mln euro (4,8 mln zł). Prokuratura
    poinformowała o możliwości zgłaszania się osób, które zostały
    pokrzywdzone w związku z projektami.

    Imperium kontratakuje

    Mimo aresztowania Konstantego Ignatowa i wniesienia aktu oskarżenia
    przeciwko twórczyni OneCoina przez władze USA, firma wciąż działa. Jej
    przedstawiciele zaprzeczają też oskarżeniom o wyłudzenie.

    Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez Bartletta firma
    odpowiedziała na zarzuty twórców audycji w oświadczeniu przesłanym BBC,
    w którym stwierdza między innymi, że ,,OneCoin w sposób możliwy do
    zweryfikowania spełnia wszystkie kryteria definicji kryptowaluty".
    Ponadto zaznacza, że podcast BBC ,,nie będzie przedstawiał żadnych
    prawdziwych informacji i nie może być uznany za obiektywny ani
    pozbawiony uprzedzeń". Firma twierdzi także, że oskarżeniom wysuwanym
    przeciw niej na całym świecie ,,przeciwstawiają się z powodzeniem jej
    partnerzy, klienci oraz prawnicy". Jest też pewna, że jej ,,wizja nowego
    systemu stworzonego na podstawie 'finansowej rewolucji' zostanie
    zrealizowana".

    - To najdziwniejsza i najbardziej ekscytująca historia, nad jaką
    dotychczas pracowałem - mówi Bartlett - a w swoim życiu prowadziłem już
    śledztwa w niezwykłych sprawach. Coś, co zaczęło się jako poszukiwanie
    zaginionej kobiety, przerodziło się w historię chciwości, oszustwa i
    zbiorowego szaleństwa.

    Podcastu ,,The Missing Cryptoqueen" można wysłuchać na stronie BBC Sounds.

    Blockchain

    Technologia umożliwiająca bezpieczne przesyłanie i przechowywanie danych
    w internecie dzięki zdecentralizowanej architekturze i wykorzystaniu
    kryptografii. Jest używana do prowadzenia zbiorowego rejestru transakcji
    bez pośrednictwa komputerów centralnych. Zamiast nich do przesyłania i
    weryfikowania transakcji służy sieć komputerów. Takie rozproszenie oraz
    zastosowanie nowoczesnych metod szyfrowania danych zapewnia
    bezpieczeństwo przechowywanym informacjom. Technologia blockchain jest
    podstawą wielu kryptowalut takich jak np. bitcoin czy ethereum.

    BBC
    blockchain
    finanse
    fintech
    Jamie Bartlett
    Konstanty Ignatow
    kryptowaluta
    OneCoin
    Róża Ignatowa
    Ruja Ignatova
    USA

    --
    I love love

  • 2. Data: 2019-10-06 10:50:57
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-10-06 o 10:16, u2 pisze:

    Pozwolę sobie przypominać ze jesteś tym palantem od niechcianej
    prasówki i kretynem który nie potrafi się zastosować do swojej rady
    czyli do ustawienia filtra na oponenta. :-)

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2019-10-06 14:08:14
    Od: Runt <r...@a...org>

    W dniu 2019-10-06 o 10:16, PIJACZYNA i ĆPUN u2 pisze:
    > https://www.sztucznainteligencja.org.pl/jamie-bartle
    tt-na-tropie-cyfrowych-pieniedzy/

    Te, mongolska "yntelygencja"!

    Tu POkombinuj "prawiczku" ;-)))

    http://wyborcza.pl/7,155287,25267189,morawiecki-zlap
    al-we-frankowa-siec-tysiace-polakow.html?disableRedi
    rects=true

    --
    Runt

  • 4. Data: 2019-10-06 14:31:34
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 06.10.2019 o 14:08, Runt pisze:
> [...]
    >
    > Tu POkombinuj "prawiczku"  ;-)))
    >
    > http://wyborcza.pl/7,155287,25267189,morawiecki-zlap
    al-we-frankowa-siec-tysiace-polakow.html?disableRedi

    znowu piździak naiwniaków szukasz, nie będę płacił na GieWu:)))))))))))

    --
    I love love

  • 5. Data: 2019-10-07 09:00:16
    Od: Runt <r...@a...org>

    W dniu 2019-10-06 o 14:31, PIJACZYNA i ĆPUN u2-KUPA pisze:
    tt-na-tropie-cyfrowych-pieniedzy/
    al-we-frankowa-siec-tysiace-polakow.html?disableRedi
    rects=true
    > znowu piździak
    Szukasz za darmochę pijaczyno?
    >naiwniaków szukasz,
    ty jesteś nie tylko naiwniak ale i ćpun KUPO!
    >nie będę płacił na GieWu:)))))))))))
    Nie ma za darmochę nierobie!
    --
    Runt

  • 6. Data: 2019-10-07 11:01:32
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 07.10.2019 o 09:00, dureń Runt pisze:
> [...]
    rects=true

    > Szukasz za darmochę pijaczyno?
    > ty jesteś nie tylko naiwniak ale i ćpun KUPO!

    piździak się pieni, piękny dzień:)

  • 7. Data: 2019-10-08 14:36:02
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2019-10-06 10:16, u2 wrote:
    > https://www.sztucznainteligencja.org.pl/jamie-bartle
    tt-na-tropie-cyfrowych-pieniedzy/

    chwytliwy tytuł, ale powinien brzmieć "podróbka kryptowaluty..." lub
    jakoś podobnie

    to że ja nagram sobie swoje wycie 'sto lat' z urodzin na cd i będzie to
    bardzo kiepska płyta to raczej nie będzie oznaczało że polskie wytwórnie
    muzyczne znajdują się w stanie zapaści :D

    niestety jak to w czasach dotcomów bywało - inwestorzy słyszą
    'kryptowaluta' i dostają małpiego rozumu