  • 1. Data: 2021-04-08 04:30:47
    Temat: Kolega zamówił obudowę komputerową, a dostał obudowę z zasilaczem i innymi podzespołami
    Od: Człowiek Pająk <c...@g...com>

    Kolega, w jednym ze sklepów internetowych, zamówił obudowę komputerową. Obudowa różni
    się wyglądem od tej, którą zamówił, a w środku obudowy zainstalowany jest zasilacz
    oraz inne podzespoły komputerowe, których kolega nie zamawiał i za które kolega nie
    zapłacił. Kolega zapłacił tylko za obudowę. Na fakturze stoi jasno: ,,Obudowa
    komputerowa - bez zasilacza". Ale kolega dostał obudowę komputerową z zasilaczem i
    innymi podzespołami.

    I teraz, co kolega zrobił?

    Kolega skontaktował się ze sklepem. Napisał, że:

    1) obudowa różni się wyglądem od tej, którą zamówił, a
    2) w środku obudowy zainstalowany jest zasilacz oraz inne podzespoły komputerowe.

    Kolega napisał do sklepu i poprosił o wyjaśnienie sytuacji.

    Sklep zaproponował mu obniżenie ceny. Ale do kwestii podzespołów się nie odniósł. Nie
    napisał mu, co ma z tymi podzespołami zrobić: ani nie napisał, że ma je zwrócić, ani
    nie napisał, że ma je zatrzymać.

    Co to dla niego oznacza? Jak ma traktować te podzespoły? Co może, a czego nie może z
    tymi podzespołami robić? Czy może je np. wymontować? Czy może nimi swobodnie
    dysponować? Kto jest ich właścicielem? Do kogo one w tej chwili należą: do mojego
    kolegi czy do sklepu? A może podzespoły nie mają już w tej chwili żadnego
    właściciela?

    Co kolega ma zrobić? Wymontować te podzespoły i czekać, aż sklep się po nie zgłosi?
    Wymontować je i odesłać, mimo że sklep nie napisał mu, że ma je odsyłać?

    Co będzie zgodne, a co nie będzie zgodne z prawem?

    I jakie to wszystko może nieść ze sobą konsekwencje?

    Pozdrawiam,
    Człowiek Pająk

  • 2. Data: 2021-04-08 08:56:47
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Gdyby kolega ;-) był uczciwy odesłałby CAŁOŚĆ.

  • 3. Data: 2021-04-08 09:02:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 7 Apr 2021 19:30:47 -0700 (PDT), Człowiek
    Pająk<c...@g...com> wrote:
    > Co kolega ma zrobić? Wymontować te podzespoły i czekać,
    > aż sklep się po nie zgłosi? Wymontować je i odesł
    > ać, mimo że sklep nie napisał mu, że ma je odsyła
    > ć?

    Kolega nie napisał jaka jest orientacyjna wartość tych bebechów.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2021-04-08 10:46:13
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 7 Apr 2021 19:30:47 -0700 (PDT), Człowiek Pająk napisał(a):

    > Sklep zaproponował mu obniżenie ceny. Ale do kwestii podzespołów się nie odniósł.
    Nie napisał mu, co ma z tymi podzespołami zrobić: ani nie napisał, że ma je zwrócić,
    ani nie napisał, że ma je zatrzymać.

    Ciekawy przypadek. Dla świętego spokoju do 14 dni można zrezygnować z
    zakupu i odesłać całość, tyle że chyba przepadają koszty przesyłki.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 5. Data: 2021-04-08 11:24:27
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Dostał towar z gratisem, napisał do sprzedawcy co dostał i dostał w
    zamian znowu drugi gratis obniżenia ceny.

    Jak chce to nie odsyła całość , a jak mu pasuje i cena i to co dostał to
    ma to legalnie.

    Może co najwyżej jeszcze podziękować dodatkowo sprzedawcy za otrzymane
    gratisy.

    --
    Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

    Avast.

  • 6. Data: 2021-04-08 12:36:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2021 o 04:30, Człowiek Pająk pisze:

> [...]
    > kogo one w tej chwili należą: do mojego kolegi czy do sklepu? A może
    > podzespoły nie mają już w tej chwili żadnego właściciela?

    To oznacza - najprawdopodobniej - że jakiś inny klient tego sklepu
    dostał jego obudowę bez podzespołów. Pracownik sklepu się pomylił.

    > Co kolega ma zrobić? Wymontować te podzespoły i czekać, aż sklep się
    > po nie zgłosi? Wymontować je i odesłać, mimo że sklep nie napisał mu,
    > że ma je odsyłać?

    Wymontowywać bym nic nie wymontowywał - chwilowo.

    > Co będzie zgodne, a co nie będzie zgodne z prawem?

    Albo kolega przyjmuje ofertę sklepu i całość paczki jest jego, albo nie
    przyjmuje oferty i całość odsyła. Jeśli chodzi o wymontowywanie i
    odsyłanie, to bym tego bez uzgodnienia ze sklepem nie robił. Bo to
    choćby kwestia pokrycia kosztów.

    > I jakie to wszystko może nieść ze sobą konsekwencje?

    W praktyce pewnie dla kolegi żadne. To raczej kwestia uczciwości. Bo
    wartość tej obudowy, o różnicy wartości pomiędzy obudowami jest pewnie
    niewielka dla sklepu. Równie dobrze może zamówić jeszcze raz właściwą
    obudowę (jeśli mu zależy), a tę sprzedać.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-04-08 13:11:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Człowiek Pająk <c...@g...com> wrote:

    > Sklep zaproponował mu obniżenie ceny. Ale do kwestii podzespołów się nie
    > odniósł. Nie napisał mu, co ma z tymi podzespołami zrobić: ani nie
    > napisał, że ma je zwrócić, ani nie napisał, że ma je zatrzymać.

    Jeśli sklep ma problem z odpowiedzią na pytanie zadane w mailu (może im
    umknęło a może nie ogarniają słowa pisanego), to ja bym dla świętego
    spokoju zadzwonił i spytał o te podzespoły (i nagrał rozmowę). To
    oczywiście nie jest porada prawna tylko życiowa.

    Miałem kilka takich sytuacji, czasem były to drobiazgi i sprzedający nie
    chciał zwrotu a raz nie był drobiazg i sprzedający wysłał do mnie kuriera
    na swój koszt -- ale zawsze dawałem znać sprzedającemu, żeby mieć czyste
    sumienie i święty spokój.

    Jak to wygląda od strony prawnej niestety nie wiem i chętnie się dowiem
    (szczególnie co w sytuacji, gdyby sklep jednak chciał te podzespoły, ale
    klient uznał je za otrzymany gratis). Strzelałbym w okolice 286 kk ("Kto
    (...) doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub
    cudzym mieniem za pomocą (...) wyzyskania błędu (...) podlega karze
    pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.").

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.

  • 8. Data: 2021-04-08 13:27:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > cudzym mieniem za pomocą (...) wyzyskania błędu (...) podlega karze
    > pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.").

    No przecież kupujący do niczego nie doprowadza sklepu. Zapłacił za
    obudowę i sam został oszukany, bo dostał inną :-)

    Jeśli już upieracie się przy szukaniu przepisu, to potraktować to należy
    jako niezamówione świadczenie
    (https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-niezamowione-swi
    adczenie-wyslane-przez-pomylke)
    i czekać na przysłanie zamówionej obudowy.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2021-04-08 16:04:07
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu czwartek-08-kwietnia-2021 o 13:27, Robert Tomasik pisze:
    > No przecież kupujący do niczego nie doprowadza sklepu. Zapłacił za
    > obudowę i sam został oszukany, bo dostał inną:-)

    Jakbym prawnika słuchał ;-)

  • 10. Data: 2021-04-08 19:14:57
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-04-08 16:04, _Master_ wrote:

    > Jakbym prawnika słuchał ;-)

    Ale ma rację, 286 kk tu nijak nie pasuje, już prędzej kc od 405 w górę.

    Sam fakt poinformowania sklepu wyklucza odpowiedzialność z 286 kk.