  • 11. Data: 2003-09-17 18:06:22
    Temat: Re: Kara za nielegalne prowadzenie działalnosci gospodarczej.
    Od: "Now24" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
    news:bka46j$ivt$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > sprzedarzy oprogramowania komputerowego (napisanego w pelni przezemnie+
    > troche moj brat). US jest mi w stanie udowodnic sprzedaz okolo 74 kopii.
    Co
    > wiaze sie z kosztem około 4000 w okresie 1 roku (od wrzesnia zeszłego roku
    > do wrzesnia tego roku). W zeszłym roku rozliczyłam sie z 1 umowy o dzielo
    > tylok z tego. A w tym roku sie jeszcze nie rozliczałam. I doszly mnie
    sluchy
    > ze jak bym zalozyla dzialalnosc gospodarcza to ze wzgledu na to ze jestem
    > uczennica bym placila 140PLN ZUS (tylko zdrowotne). Wic jak by sie ZUS
    > doczepil ile bym zaplacila zus (pelny czy tylok zdrowotne)??

    Przede wszystkim przeczytaj ten artykuł:
    http://bhp.xtd.pl/article.php?sid=10 - co prawda nie związany z tematem, ale
    zawiera w miarę jasny opis postępowania karnego przy przestępstwach
    skarbowych no i koniecznie kodeks karny skarbowy:
    http://prawo.interia.pl/kodeksy?aid=7583
    Nie wiem, czy przy karaniu za przestępstwa skarbowe (i ZUS) nie obowiązuje
    zasada najwyższej kary za jedno przewinienie. Więc nie będą Cię (chyba) za
    ten sam czyn karać dwa razy. Skoro napisałaś, że ktoś złożył donos więc
    uznanie "żalu czynnego" będzie zależało tylko od sędziego/urzędnika (zależy
    jak potraktują Twój czyn i czy to się kwalifikuje do sądu powszechnego czy
    jako wewnętrzna sprawa skarbówki. Ważne jest jak wiele Ci potrafią
    udowodnić - piszesz, że 74 programy - ale jak - wystawiałaś komuś rachunki?
    Dopadli Twoją dokumentację? Jak je sprzedawałaś - wysyłkowo? Udzielałaś
    licencji? Jak urząd skarbowy dotarł do tych transakcji? Może tak naprawdę
    nic nie wie i liczy na Twoją skruchę?

    Co do ZUS - jesteś zwolniona z opłacania wszystkich składek tylko przy
    umowie zleceniu. Nie wiem jak jest przy umowie o dzieło - ale chyba te
    programy można by było napisać na zlecenie - podpisując umowę z klientem i
    płacić zryczałtowany podatek 20%, który przy nie przekroczeniu kwoty wolnej
    i tak by Ci zwrócili. No ale to po fakcie już. Prowadziłaś z punktu widzenia
    przepisów jednososbową działalność gospodarczą (jeśli Twój brat był
    współautorem to lepiej żeby bez wynagrodzenia pisemnie zrzekł się praw
    majątkowych do tych programów na rzecz Ciebie - wtedy odpowiadasz tylko Ty -
    chyba, że o bracie nie wspominałaś w urzędzie) i powinnaś odprowadzać pełne
    składki ZUS za wyjątkiem dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego AFAIR.
    Jeżeli skierują sprawę do sądu - lepiej jest wziąć dobrego adwokata i z nim
    wszystko uzgodnić.

  • 12. Data: 2003-09-17 20:16:57
    Od: "Patrycja" <p...@n...poczta.wp.pl>

> [...]
    > Dopadli Twoją dokumentację? Jak je sprzedawałaś - wysyłkowo? Udzielałaś
    > licencji? Jak urząd skarbowy dotarł do tych transakcji? Może tak naprawdę

    To ile było sprzedanych wywnioskuja z wykazu mojego konta :( (zarzadali abym
    dostarczyła historie konta z banku). Wiem ze był to anonimowy donosiciel nie
    z mojej miejscowosci.Nikomu nie wystawiłam rachunku. I nie dopadli mojej
    dokumentacji (i raczej nie dopadna). Sprzedaz odbywala sie wysyłkowo za
    pomoca poczty polskiej.
    Cos mi nie pasuje z tym zusem. Gadałam dzisija z osoba zajmujaca sie
    prowadzeniem ksiegowosci dla firm i poinformowała mnie ze jesli bym zalozyła
    fimre uczac sie placiła bym jedynie Zdrowotne ZUSowi (cos około 140PLN).

  • 13. Data: 2003-09-17 21:37:48
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    zalozyła
    | fimre uczac sie placiła bym jedynie Zdrowotne ZUSowi (cos około 140PLN).

    Niech ta osoba zajmie się kopaniem rowów albo zostanie konserwatorem
    powierzchni płaskich zanim wpędzi kogoś w prawdziwe kłopoty.

    Andrzej K.

  • 14. Data: 2003-09-17 22:20:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Sep 2003, Now24 wrote:
    [...]
    >+ Co do ZUS - jesteś zwolniona z opłacania wszystkich składek tylko przy
    >+ umowie zleceniu. Nie wiem jak jest przy umowie o dzieło

    Przy UoD zwolnienie jest zawsze, niezależnie czy wykona
    jest uczeń, pracownik czy emeryt. Można zapłacić dobrowolnie.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2003-09-18 05:56:43
    Od: "Now24" <t...@w...pl>

    > To ile było sprzedanych wywnioskuja z wykazu mojego konta :( (zarzadali
    abym
    > dostarczyła historie konta z banku).

    Wiedza dokładnie na jakie konto wpływała kasa? Bo mozesz dostarczyc historie
    innego konta. Czy to bylo konto firmowe, czy prywatne? Jeśli prywatne to
    tylko z nakazu prokuratora lub sądu będą mogli je zablokować lub uzyskać
    dane o jej właścicielce. Nie wiem jak jest z historią konta - czy
    prokuratura też jej może żądać od banku. Poza tym wpłaty, które docierały na
    Twoje konto nie musiały być związane ze sprzedażą - możesz powiedzieć np, że
    te wpłaty to nie za programy, albo, że należność dostawałaś gotówką. No ale
    w tym wypadku tłumaczysz się, że nic nie wiedziałaś, myślałaś, że osoby
    uczące się nie muszą prowadzić DG. Ile masz lat dokładnie?

> [...]
    zalozyła
    > fimre uczac sie placiła bym jedynie Zdrowotne ZUSowi (cos około 140PLN).

    Zdecydowana nieprawda - nie ma takiej możliwości. Tak jest tylko AFAIR jeśli
    osoba już pracująca (a nie uczeń), za którą pracodawca odprowadza ZUS,
    prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek - nie musi dwa razy
    płacić ZUS - płaci z tytułu DG tylko zdrowotne.

  • 16. Data: 2003-09-18 13:44:45
    Od: "Dawid" <D...@p...nospam.onet.pl>

> [...]
    > w tym wypadku tłumaczysz się, że nic nie wiedziałaś, myślałaś, że osoby
    > uczące się nie muszą prowadzić DG. Ile masz lat dokładnie?

    19lat. . Naisiałam juz Zal czynny i mam zamiar go oddac im. Zeby nie
    pogaraszac spreawy mam zamiar oddac tez wykaz z banku (co o tym sadzicie??).
    Jak gadałam z osobami zajmujacymi sie ksiegowoscia to powiedizała mi ze
    zaplace kare (około 200PLN) i kaza mi odprowadzic podatek od sprzedarzy
    (bede msuial udowodnic jakie ponioslam koszty - na pierwszym spotakaniu z US
    powiedzialam ze udostepnialam program po kosztach gdyz sluzy to
    przetestowaniu programu).W zwiazku z czym mam kilka pytac: czy moge
    przedstaiwc im kilka rachunkow za paliwo z tego okresu (wkoncu tez musialam
    dojezdzac do szkoly w sprawach zwiazanych s sprzedarza oprogramowania)??
    Moge jako koszty pokazac rachunek za komurke?? Za czesci komputerowe?? Jakie
    jeszcze macie propozycje aby im cos udokumentowac ze mialam wieksze koszty??
    Za program pobieralam oplate 50PLN

  • 17. Data: 2003-09-18 14:35:02
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

> [...]
    > jeszcze macie propozycje aby im cos udokumentowac ze mialam wieksze koszty??

    Taaaaak, koszty??? No prosze - moze jeszcze zwrot naliczonego VAT-u dostaniesz ???
    Cos mi sie wydaje, ze za lekko te cala sprawe traktujesz, tymczasem prawda jest taka,
    ze wdepnelas w niezle bagno - tak naprawde...

  • 18. Data: 2003-09-18 16:00:50
    Od: "Patrycja" <p...@p...nospam.onet.pl>

> [...]
    > Cos mi sie wydaje, ze za lekko te cala sprawe traktujesz, tymczasem prawda
    jest taka, ze wdepnelas w niezle bagno - tak naprawde...

    to co bys poradził. Jak to mowia z kazdego bagna idzie jakos wyjsc. Jako
    tako nie widzialam zadnej konkretnej rady co mam zrobic aby zapłacic jak
    najmniejsza kare.

  • 19. Data: 2003-09-18 16:44:21
    Od: "Now24" <t...@w...pl>

    > 19lat.

    No to sąd dla nieletnich odpada, gdybyś miała 18 lat mogliby jeszcze uznać
    Cię jako nieletnią.

    > Naisiałam juz Zal czynny i mam zamiar go oddac im. Zeby nie
    > pogaraszac spreawy mam zamiar oddac tez wykaz z banku (co o tym
    sadzicie??).

    Nie chcę zaszkodzić więc nie poradzę Ci - ja pewnie będąc w Twojej sytuacji
    tak bym postąpił - choć zdecydowanie jestem za tym, abyś jednak poradziła
    się nawet za kasę kompetentnej osoby - adwokata spec. się w przestępstwach
    gospodarczych.

    > Jak gadałam z osobami zajmujacymi sie ksiegowoscia to powiedizała mi ze
    > zaplace kare (około 200PLN) i kaza mi odprowadzic podatek od sprzedarzy

    Podatek na pewno - wraz z odsetkami. Dobrze, że zarobiłaś tylko ok. 4 000
    PLN (nie wiem, czy uwzględnią Ci te koszty) to będzie z tego 20% + odsetki.
    Kara, która Ci grozi to 720 stawek dziennych + ew. kara pozbawienia wolności
    do lat 3 - która w takim wymiarze dorobku nie będzie z pewnością nawet brana
    pod uwagę.Ustalając stawkę dzienną, sąd bierze pod uwagę: dochody sprawcy,
    jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe oraz jego możliwości
    zarobkowe. Zgodnie z art. 23 kodeksu karnego skarbowego, najniższa liczba
    stawek wynosi 10, a jedna stawka dzienna nie może być niższa niż 25,33 zł
    (jedna trzydziesta najniższego miesięcznego wynagrodzenia). Zatem najniższa
    grzywna to 253,30 zł zł (10 x 25,33 zł). Stawka dzienna nie może też
    przekraczać 304 tys. zł (czterystukrotność najniższego miesięcznego
    wynagrodzenia), a maksymalna liczba stawek to 720. Oznacza to, że najwyższa
    grzywna wynosi obecnie 218 mln 880 tys. zł (720 x 304 tys. zł). Sąd bierze
    pod uwagę wysokość najniższego miesięcznego wynagrodzenia obowiązującą w
    czasie orzekania w pierwszej instancji.

    Kary orzeka się w dwóch trybach: - w postępowaniu mandatowym, prowadzonym
    przez urząd skarbowy (w przypadku mniejszych wykroczeń), - w postępowaniu
    przed sądem powszechnym. Mam nadzieję, że załapiesz się na postępowanie
    mandatowe i o to się ubiegaj w US. Nie mam pojęcia jakie są wysokości tych
    mandatów w US. Być może tak jak piszesz.

> [...]
    Jakie
    > jeszcze macie propozycje aby im cos udokumentowac ze mialam wieksze

    Gdybyś prowadziła DG wszystko to o czym piszesz mogłabyś wrzucić w koszty -
    jak to będzie w postępowaniu mandatowym - nie mam pojęcia.

  • 20. Data: 2003-09-18 16:48:45
    Od: "Now24" <t...@w...pl>

> [...]
    > Cos mi sie wydaje, ze za lekko te cala sprawe traktujesz, tymczasem prawda
    jest taka, ze wdepnelas w niezle bagno - tak naprawde...

    Każdy popełnia błędy. Zresztą po części występek ten jest usprawiedliwiony -
    czasem niewiedzą - czasem skomplikowanym systemem podatkowym i prawem
    handlowym. Założenie działalności gosp. od podstaw legalnie jest niezmiernie
    trudne - gdyby nie szara strefa wiele ludzi byłoby na skraju ubóstwa. Więc
    zamiast straszyć i się oburzać napisz coś konstruktywnego - albo wyraź
    przynajmniej swoją opinię...