  • 11. Data: 2002-10-18 19:31:04
    Temat: Re: KRUS zamiast ZUS - odpowiedz szczegolowa
    Od: m...@p...onet.pl (Mati)

    Czesc
    Pisze po raz pierwszy, miedzy innymi dlatego ze nie moge czytac blednych
    odpowiedzi.

    Jezeli chodzi o KRUS to zeby do niego przystapic potrzeba zakupic 1 ha
    przeliczeniowy ziemi. Przeliczanie na ha przeliczeniowe w zaden sposob nie
    jest zwiazane z miejscem jej polozenia, ani od Gminy w ktorej jest polozona.
    I tak w szczegolnosci jest to:
    Grunty rolne
    1 klasa = 1,95 ha przeliczenioiwego
    2 klasa = 1,80 ha prze.
    3a klasa = 1,65 ha prze.
    3b klasa = 1,35 ha prze.
    4a klasa = 1,10 ha prze.
    4b klasa = 0,80 ha prze.
    5 klasa = 0,35 ha prze.
    Laki i pastwiska
    1 klasa = 1,75 ha prze.
    2 klasa = 1,45 ha prze.
    3 klasa = 1,25 ha prze.
    4 klasa = 0,75 ha prze.
    5 klasa = 0,20 ha prze.
    6 klasa = 0,15 ha prze.
    W momencie zakupu ziemi stajesz sie rolnikiem i zaczynasz oplacac skladki
    KRUS-owskie. W tej chwili wynosza one 213 zl kwatralnie.

    Jezeli chodzi o rozpoczecie dzialalnosci gospodarczej nie zwiazanej z
    gospodarowaniem wlasnej ziemi to mozna ja rozpoczac dopiero po roku od dnia
    zakupu ziemi. W innym przypadku automatycznie przechodzi sie na ZUS. W tym
    czasie (w pierwszym roku) nie mozna miec zadnej dzialalnosci (nawet
    zawieszonej) i nie mozna nigdzie pracowac - nawet na 1/10 etatu, ani na
    umowe "zlecenie" czy "o dzielo".

    Co do tego czy ziemie mozna dzierzawic - to nie wiem.

    Jezeli chodzi o zmiany ktore jakoby rzad planowal, to "chce" (a wiemy dobrze
    ze to za malo) zwiekszyc z roku na trzy lata okres w ktorym trzeba utrzymac
    sie wylacznie z zmiemi. I w przypadku gdy zalozymy dzialalnosc gospodarcza
    po owym okresie stawka KRUS mialaby wzrosnac dwukrotnie. Co i tak
    stanowiloby 1/4 skladek oplacanych do ZUS.

    Ale najlepiej dla wszystkich aby dowiedzieli sie wszystkich rzeczy
    bezposrednio w KRUS-ie.
    - Wroclaw, ul. Powstancow Slaskich 62
    (071)367-18-44; (071)367-45-71;
    pon-pt 8.00-14.00
    sroda 8.00-16.45
    - Legnica, ul. W. Reymonta 4
    852-53-96; 856-53-17

    Mam nadzieje, ze te informacje przydadza sie zainteresowanym.
    Mati

  • 12. Data: 2002-10-18 19:42:28
    Temat: Re: KRUS zamiast ZUS
    Od: andrzej <a...@w...pl>

    Mati wrote:

    > Co do tego czy ziemie mozna dzierzawic - to nie wiem.

    mozna bylo do lata zeszlego roku. (o ile wiem nie tyle "przepis" sie zmienil,
    co jego interpretacja i to nie KRUS robi problemy a "Geodezja"). Nadal mozna
    ale "na rente".
    pozdrawiam Andrzej (rolnik::))