1. Data: 2004-09-20 16:02:34
Temat:(KC) - Ustawa uwłaszczenowa-Przepisy obowiązujące ???
Od:"Kacpi" <h...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam grupowiczów,

Czy istnieje jeszcze tzw. Ustawa uwłaszczeniowa?

Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw
rolnych.
(Dz.U. 1971 nr 27 poz. 250)
- Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o
uchyleniu ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych. (Dz.U. 1982
nr 11 poz. 81)
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. (tekst ujednolicony)
(Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)

Pytania i opis:
1. Czy ustawa z dnia 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności
gospodarstw rolnych.
(Dz.U. 1971 nr 27 poz. 250) obowiązuje nadal czy została uchylona ?
Na stronie ( http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html ) widnieje jako
uchylona.

2. Czy obowiązuje nadal Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. (Dz.U. 1982 nr 11
poz. 81)
o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o uchyleniu ustawy o uregulowaniu
własności gospodarstw rolnych.
Ustawa ta zmienia kodeks cywilny o m.in. artykuły 160, 161, 163, 164 i 165
Na stronie ( http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html ) widnieje jako
obowiązująca

natomiast i tutaj uwaga:

3. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. (tekst ujednolicony)
(Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93) ma wykreślone artykuły art.160-165
Na stronie ( http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html ) też widnieje jako
obowiązująca

4. Czy ustalając obecnie prawo własności gruntu władający musiał posiadać
uprawnienia rolnicze lub być rolnikiem ?

5. Czy najpierw powinno się przeprowadzić postępowanie uwłaszczeniowe (ew.
zasiedzenie)
czy najpierw powinno się złożyć wniosek o prawa nabycia spadku, a potem
uwłaszczenie?

Dzięki za ew. odpowiedzi !

Kacper D.

2. Data: 2004-09-20 18:08:25
Od:"Johnson" <j...@a...pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

użytkownik Kacpi napisał(a) w wiadomości
> [...]
> gospodarstw rolnych.
> (Dz.U. 1971 nr 27 poz. 250) obowiązuje nadal czy została uchylona ?

Art. 4. ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o
uchyleniu ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych. (Dz.U. 1982 nr
11 poz. 81):

Uchyla się ustawę z dnia 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności
gospodarstw rolnych (Dz. U. Nr 27, poz. 250 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), z tym
że pozostaje w mocy nabyta na jej podstawie własność nieruchomości oraz związane
z tym nabyciem skutki prawne określone w art. 5, 6 i 8-11 tej ustawy.
Rozpoznawanie spraw o stwierdzenie nabycia na podstawie tej ustawy własności
nieruchomości przez posiadacza samoistnego oraz o odroczenie terminu zapłaty
należności z tytułu nabycia własności tych nieruchomości przekazuje się sądom.

> 4. Czy ustalając obecnie prawo własności gruntu władający musiał posiadać
> uprawnienia rolnicze lub być rolnikiem ?

Postępowanie uwłaszczeniowe dotyczy stanu faktycznego z 4 listopada 1971 roku,
dlatego też bez znaczenia są obecne kwalifikacje wnioskodawcy.

> [...]
> zasiedzenie)
> czy najpierw powinno się złożyć wniosek o prawa nabycia spadku, a potem

Wszystko zależy o stanu faktycznego sprawy. Jeśli nastąpiło nabycie własności w
trybie ustawy "uwłaszczeniowej" może nie być potrzeby występowania o
zasiedzenie.
By być wnioskodawcą trzeba mieć postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po
posiadaczu samoistnym na dzień 4 listopada 1971 roku.

--
JOHNSON :)

3. Data: 2004-09-21 10:19:12
Temat:Re: (KC) - Ustawa uwłaszczeniowa
Od:"Kacpi" <h...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi,
jednak mając jeszcze kilka pytań uzupełniam
podane informacje:

Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

> Postępowanie uwłaszczeniowe dotyczy stanu faktycznego z 4 listopada 1971
roku,
> dlatego też bez znaczenia są obecne kwalifikacje wnioskodawcy.

Faktycznie 4 listopada 1971 roku władający nie posiadał uprawnień rolniczych
lecz istnieje zaświadczenie w Urzędzie Miasta i Gminy, że grunty
których sprawa dotyczy 4 listopada 1971 położone były w terenach upraw
polowych.
Czy obecnie ma znaczenie, że władający na dzień 4 listopada 1971 nie
posiadał
uprawnień rolniczych ?

> Wszystko zależy o stanu faktycznego sprawy. Jeśli nastąpiło nabycie
własności w
> trybie ustawy "uwłaszczeniowej" może nie być potrzeby występowania o
> zasiedzenie.

Stan faktyczny sprawy jest następujący:
W przedmiotowej sprawie (chyba w latach 80-tych) "(...) było prowadzone
postępowanie uwłaszczeniowe i w wyniku kompleksowych prac uwłaszczeniowych
został spisany protokół z przesłuchania stron, do postępowania dołączona
jest
umowa darowizny sporządzona w 1966 r." i tyle w papierach...

Jednak wobec w/w prac (nie wiadomo czemu?) nie wydano aktu własności
i posiadacz gruntu widnieje obecnie w dokumentacji jako władający.
Błąd UMiG ?

Obecnie darczyńca (darowizna bez aku notarialnego) i obdarowany
(władający) nie żyją.

--
Czy ustalając adresy sąsiadów (do wniosku sądowego o ew. uwłaszczenie)
można wystąpić do UMiG o udostępnienie danych teleadresowych i powołać się

Pozdrawiam,
Kacper D.

4. Data: 2004-09-21 10:46:55
Od:"Johnson" <j...@a...pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> polowych.
> Czy obecnie ma znaczenie, że władający na dzień 4 listopada 1971 nie

Ustawa uwłaszczeniowa dotyczyła nabycia własności przez posiadacza samoistnego
będącego rolnikiem. Tym pojęciem posługują się art. 1 i następne. Kwestia co
oznacza pojęcie "rolnik" może być dyskusyjna. Ja posłużyłbym się odpowiednio
analogicznymi kwalifikacjami jak do dziedziczenia gospodarstw rolnych w
ówczesnym czasie. lub do zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego. Nie
spełnienie tych przesłanek na dzień 4 listopada 1971 roku oznacza nie
spełnieniem przesłanek ustawy, a co za tym idzie własność nie została nabyta.

> [...]
>
> Jednak wobec w/w prac (nie wiadomo czemu?) nie wydano aktu własności
> i posiadacz gruntu widnieje obecnie w dokumentacji jako władający.

Nie ma aktu uwłaszczeniowego - wtedy właśnie możliwe jest wszczęcie postępowania
cywilnego. Czemu nie ma? Nie wiem. Może właśnie dlatego że osoba ta nie była
rolnikiem ?

Myślę że w takiej sprawie o ile zamierzasz ja kierować do sądu i nie jesteś w
miarę inteligentnym prawnikiem lepiej skorzystać z pomocy fachowego pełnomocnika
(w miarę inteligentnego :).
Będzie to trudna i droga sprawa, choćby dlatego że krąg zainteresowanych będzie
duży - wnioskodawca, poprzedni właściciele, lub ich spadkobiercy.
Myślę, że rozsądniej byłoby zastanowić się nad zasiedzeniem.

--
JOHNSON :)

5. Data: 2005-06-11 15:49:18
Od:Jolanta<y...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy samoistny posiadacz w tym przypadku przedsiebiorstwo panstwowe -
wladajacy nieruchomoscia od roku 1960 mogl nabyc prawo do nieruchomosci w
mysl ustawy uwlaszczeniowej z 1971 roku?
W roku 1971 z mocy ustawy uwlaszczeniowej nadano nieruchomosc rolnikom
pomimo tego iz byl na tej nieruchomosci samoistny posiadacz-"nie rolnik".
Czy jest mozliwe odzyskanie nieruchomosci?-

-> http://usenet.pomocprawna.info