  • 1. Data: 2008-11-28 23:07:49
    Temat: Jak się bronić przed wspólnotą mieszkaniową?
    Od: Antoś <k...@i...pl>

    Witam.

    Mam kilka pytań dot. wspólnoty mieszkaniowej.
    Przede wszystkim:
    1. czy wspólnota mieszkaniowa może uchwalić, że jeden lokator ma de
    facto płacić rachunki innego? Sprawa wygląda tak: we wspólnocie ustalono
    (jeszcze zanim kupiłem tam mieszkanie), że opłaty za wspólne media,
    wywóz śmieci itp. będą naliczane od metrażu mieszkania. Oznacza to, że 1
    osoba mieszkająca na 100 mm ma płacić więcej, niż 10 osób mieszkających
    na 80 mm. To oczywisty absurd, bo przecież to osoby, a nie mm zużywają
    wspólny prąd, produkują śmieci itp. itd. Czy można samemu wyliczyć sobie
    rzeczywistą kwotę opłat w zależności od liczby osób i wyliczone przez
    siebie kwoty płacić?

    2. czy przynależność do wspólnoty jest obowiązkowa, a jeśli tak, to jak
    się to ma do konstytucyjnej wolności zrzeszania się?

    3. czy można wystąpić ze wspólnoty w ogóle lub ew. poprzez założenie
    własnej wspólnoty (jeśli przynależność do wspólnoty jest obowiązkowa, to
    występując z jednej i zakładając drugą wspólnotę jest się członkiem
    wspólnoty i spełnia się obowiązek)? Czy określono, ile osób może założyć
    wspólnotę?

    4. mam (nie tylko ja) podejrzenia, że wspólnota fałszuje wyniki
    głosowań. Nie mam jednak dowodów. Chciałem to sprawdzić, ale odmówiono
    mi wglądu do protokołów, motywując to ustawą o ochronie danych. Czy
    słusznie?

    Pozdrawiam,
    Antek

  • 2. Data: 2008-11-29 09:28:29
    Temat: Re: Jak się bronić przed wspólnotą mieszkaniową?
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > wspólny prąd, produkują śmieci itp. itd. Czy można samemu wyliczyć sobie
    > rzeczywistą kwotę opłat w zależności od liczby osób i wyliczone przez
    nie, sam wyliczyc nic nie mozesz. Za wspolnote wszelkie czynnosci podejmuje
    zarzad wybrany w formie glosowania czlonkow wspolnoty

> [...]
    > głosowań. Nie mam jednak dowodów. Chciałem to sprawdzić, ale odmówiono
    > mi wglądu do protokołów, motywując to ustawą o ochronie danych. Czy
    ile msz procent udzialu ?

    Majac 10% (lub grupe osob, ktorych udzialy sumuja sie na nie mniej niz 10%)
    mozesz wnioskowac o zebranie WM. A co mozesz zrobic na zebraniu ? Mozesz
    wnioskowac o zmiane zarzadu.

    Jak ktos cos falszuje to skladasz zawiadomienie do prokuratury. Wczesniej
    lepiej jednak abys mial cos na papierze. Protokol z glosowania nie powinien
    byc tajny. Zreszta jak byles na jakims zebraniu to chyba widziales kto byl i
    kto jak podpisal.

    Tak czy inaczej praktyka wyliczania smieci z metrow kwadratowych jest chyba
    pospolita praktyka.

    Icek

  • 3. Data: 2008-11-29 10:56:22
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ustawa o własności lokali
    Rozdział 3
    Prawa i obowiązki właścicieli lokali

    Art. 12. 1. Właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej
    zgodnie z jej przeznaczeniem.
    2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków
    związanych z jej utrzymaniem, a w części
    przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich
    udziałów.
    W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z
    utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie
    znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.
    3. Uchwała właścicieli może ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli
    lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób
    korzystania z tych lokali.

    Art. 13. 1. Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest
    obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie,
    przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z
    utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w
    sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z
    nimi w ochronie wspólnego dobra.
    2. Na żądanie zarządu właściciel lokalu jest obowiązany zezwalać na wstęp do lokalu,
    ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia
    konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu
    wyposażenia budynku, jego części lub innych
    lokali w dodatkowe instalacje.

    Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
    2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części
    dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę
    zbiorczą i windę,
    3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane
    bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

    Art. 15. 1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w
    formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10
    każdego miesiąca.
    2. Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu
    upominawczym, bez względu na ich wysokość.

    Art. 16. 1. Jeżeli właściciel lokalu zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego
    opłat lub wykracza w sposób rażący lub
    uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe
    zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub
    nieruchomości wspólnej uciążliwym, wspólnota mieszkaniowa może w trybie procesu żądać
    sprzedaży lokalu w drodze licytacji na
    podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.
    2. Właścicielowi, którego lokal został sprzedany, nie przysługuje prawo do lokalu
    zamiennego.

    Art. 17. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota
    mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel
    lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.

    -----

  • 4. Data: 2008-11-29 23:57:41
    Od: Antoś <k...@i...pl>

    Mam zatem pytanie do:

    Art. 13 pkt 2:
    Jakiś czas temu miałem taką sytuację. Udostępniłem swój lokal, bo coś
    się lało i panowie szukali źródła przecieku. W ramach poszukiwań wybili
    mi dziurę w ścianie, którą po dopominaniu się o to - załatali. Nie
    odmalowali mi jednak łazienki, a więc nie przywrócili jej do stanu
    pierwotnego. Wspólnota twierdzi teraz, że łazienka jest moja, więc ja
    mam ją wymalować na swój koszt. Jak to wg prawa wygląda?

    Art. 14 pkt 5:
    Widzę tam słowo "lub". Czy oznacza to, że jednocześnie nie można
    wynagradzać i członków zarządu i zarządcy?

  • 5. Data: 2008-11-30 08:08:20
    Od: "Jolanta Pers" <j...@g...pl>

    Antoś <k...@i...pl> napisał(a):

    > Sprawa wygląda tak: we wspólnocie ustalono
    > (jeszcze zanim kupiłem tam mieszkanie), że opłaty za wspólne media,
    > wywóz śmieci itp. będą naliczane od metrażu mieszkania.

    Śmieci można rozliczać na osobę, ale rozliczanie kosztów utrzymania
    nieruchomości wspólnej wg udziałów jest akurat dopuszczalne, ba, nawet jedyną
    prawidłową opcją.

    --
    JoP

  • 6. Data: 2008-12-01 22:13:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Nov 2008, Antoś wrote:

> [...]
    > teraz, że łazienka jest moja, więc ja mam ją wymalować na swój koszt. Jak to

    IMO:
    _117.html

    Art. 142

    § 1. Właœciciel nie może się sprzeciwić użyciu a nawet uszkodzeniu lub
    zniszczeniu rzeczy przez innš osobę, jeżeli to jest konieczne do
    odwrócenia niebezpieczeństwa grożšcego bezpoœrednio dobrom osobistym tej
    osoby lub osoby trzeciej.
    Może jednak żšdać naprawienia wynikłej stšd szkody.

    § 2. Przepis powyższy stosuje się także w razie niebezpieczeństwa
    grożšcego dobrom majštkowym, chyba że grożšca szkoda jest oczywiœcie
    i niewspółmiernie mniejsza aniżeli uszczerbek, który mógłby ponieœć
    właœciciel wskutek użycia, uszkodzenia lub zniszczenia rzeczy.

    pzdr, Gotfryd