  • 1. Data: 2017-11-19 18:20:57
    Temat: Emerytura a działalność gospodarcza
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Czy emeryt może bez utraty praw do emerytury założyć jakąś działalność
    gospodarczą, np. założyc firmę czy zarejestrować spółkę? Są jakieś haki?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2017-11-20 08:58:10
    Temat: Re: Emerytura a działalność gospodarcza
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy emeryt może bez utraty praw do emerytury założyć jakąś działalność
    > gospodarczą, np. założyc firmę czy zarejestrować spółkę? Są jakieś haki?
    > --
    Jeżeli jesteś zwykłym emerytem (nie mundurowym), masz ponad 65 lat to nie ma
    żadnych ograniczeń.
    Haki są: np. jeżeli Twoja firma nie płaci podatków, lub była słupem musisz
    liczyć się prawnymi konsekwencjami w postaci zmniejszenia, ściągania
    należności itp.

  • 3. Data: 2017-11-20 10:50:37
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Podłączam się: czy obowiązywałaby składka zdrowotna od jedynego wspólnika
    (udziałowca) jednoosobowej sp. z o.o.?

    -----

  • 4. Data: 2017-11-21 08:32:53
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "ń" <ń@ń.ń> napisał w wiadomości
    Podłączam się: czy obowiązywałaby składka zdrowotna od jedynego wspólnika
    (udziałowca) jednoosobowej sp. z o.o.?
    -----------

    Składka zdrowotna czyli składka na NFZ obowiązuje na zasadach ogólnych, tak
    jak w każdej firmie. Nie ma żadnych dodatkowych przepisów dla emerytów.

  • 5. Data: 2017-11-23 17:08:12
    Temat: Re: Emerytura a dzia?alno?? gospodarcza
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 21 Nov 2017 08:32:53 +0100, "Danusia" <d...@w...pl> wrote:
    > Składka zdrowotna czyli składka na NFZ obowiązuje na zasadach
    > ogólnych, tak
    > jak w każdej firmie. Nie ma żadnych dodatkowych przepisów dla
    > emerytów.

    Odp. trochę nie na temat. Przedpisca pytał o jednoosobowa spółkę zoo,
    rzadki byt, w której kiedyś tylko od takiego jednego wspólnika
    wymagano uzusowienia. Pytanie czy tak jest skoro zdaje się takich
    jednoosobowych spółek nie można już rejestrować.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2017-11-23 20:48:16
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-11-23 o 17:08, Marek pisze:

> [...]
    > rzadki byt, w której kiedyś tylko od takiego jednego wspólnika wymagano
    > uzusowienia. Pytanie czy tak jest skoro zdaje się takich jednoosobowych

    Jak to nie można rejestrować?
    Jakie jest ograniczenie? Bo spółka jednoosobowa
    jest jawnie zdefiniowana w kodeksie (początkowe artykuły)

    I nadal wymaga się ozusowienia jedynego wspólnika w takiej spółce,
    (pośrednio poprzez art 8 ust 6 pkt 4 ustawy o sus, bo obowiązek zdrowotnego
    wynika z klasyfikowania takiego wspólnika jako prowadzacego
    działalność) więc odpowiedź jest w sumie dobra :-). To są zasady ogólne
    - nieważne czy wspólnik jest emerytem. Ma tytuł do społecznego, to ominą
    go składki społeczne, ale zdrowotna już nie.

  • 7. Data: 2017-11-23 21:10:22
    Temat: Re: Emerytura a dzialalnosc gospodarcza
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Kto jest wówczas płatnikiem tej składki zdrowotnej: spółka, czy wspólnik?

    -----

  • 8. Data: 2017-11-23 21:29:42
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-11-23 o 21:10, ń pisze:
> [...]
    tytuł do społecznego, to ominą go składki społeczne, ale zdrowotna już nie.

    To składka wspólnika. Odliczy sobie (nie całą) od podatku z emerytury.

  • 9. Data: 2017-11-24 10:03:38
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Chodzą za tym?

    -----

  • 10. Data: 2017-11-24 18:24:22
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-11-24 o 10:03, ń pisze:
    > Chodzą za tym?
    >

    > -----

    Nie wiem. Może jakoś z automatu sprawdzają.