1. Data: 2008-10-12 12:40:56
Temat:Dziedziczenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
Od:<s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Kilka miesięcy temu zmarła moja macocha, która wraz z moim ojcem była
właścicielką mieszkania wykupionego kilka lat temu od spółdzielni w czasie
trwania ich małżeństwa. Dziedziczą po niej mój ojciec i dwie córki z jej
poprzedniego małżeństwa. Ojciec nie chce sprzedawać mieszkania, chciałby
stać się jedynym właścicielem, a ich udziały w spadku wypłacić im w
gotówce. Stąd moje pytania - czy ojciec ma do tego prawo, tzn. czy dzieci
macochy mogą także ubiegać się o przejęcie mieszkania i spłatę ojca? Poza
tym jak wylicza się wartość mieszkania? W spółdzielni powiedziano ojcu coś o
wkładzie budowlanym, którego części wg udziału w spadku zostaną wypłacone
spadkobiercom jeśli ojciec uzupełni go do 100%, ale wydaje mi się, że nie
zrozumiał dość dobrze, bo przecież to mieszkanie ma teraz inną wartość niż
wartość wkładu budowlanego i cena wykupu od spółdzielni, więc myślę, że
trzeba wypłacić pozostałym spadkobiercom ich udziały liczone od wartości
rynkowej mieszkania. Jak to jest zgodnie z prawem?
Z góry dziękuję z informacje.
mirka

2. Data: 2008-10-12 14:57:40
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

s...@w...pl wrote:
> Witam,
> Kilka miesiecy temu zmar?a moja macocha, która wraz z moim ojcem by?a
> w?a?cicielk? mieszkania wykupionego kilka lat temu od spó?dzielni w czasie
> trwania ich ma??enstwa. Dziedzicz? po niej mój ojciec i dwie córki z jej
> poprzedniego ma??enstwa. Ojciec nie chce sprzedawaae mieszkania, chcia?by
> staae sie jedynym w?a?cicielem, a ich udzia?y w spadku wyp?aciae im w
> gotówce. St?d moje pytania - czy ojciec ma do tego prawo, tzn. czy dzieci
> macochy mog? tak?e ubiegaae sie o przejecie mieszkania i sp?ate ojca?

Rozumiem, że mieszkanie bylo wspólne , czyli ojciec ma w tej chwili 3/4
Mogą. Ale z racje tego, że one mają mniejszość i tam nie mieszkają, to
raczej mają marne szanse. A przy chęci ojca zrobienia tego samego raczej
zerowe.
Ojciec ma do tego prawo. Może im to zaproponować, jak się zgodzą, to
macie z górki, jak sie nie zgodzą, to możecie iść do sądu z wnioskiem o
zniesienie współwłasności. Sąd zadecyduje za nie.

> Poza
> tym jak wylicza sie warto?ae mieszkania?

Rzeczoznawca.

3. Data: 2008-10-12 18:36:27
Od:"salina" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

| Rozumiem, że mieszkanie bylo wspólne , czyli ojciec ma w tej chwili 3/4,

A nie 4/6?

[...]
| Rzeczoznawca.

Czy to znaczy, że nawet w przypadku polubownego działu spadku, czyli
notarialnie, trzeba powoływać rzeczoznawcę, czy jedynie w razie gdyby
rozstrzygał to sąd? W każdym razie rozumiem, że wartość oblicza się wg cen
rynkowych, a nie jakichś wyliczeń spółdzielni, czy tak?

4. Data: 2008-10-12 19:22:19
Od:Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2008-10-12 20:36 salina napisał/a:

> [...]
> rozstrzygał to sąd? W każdym razie rozumiem, że wartość oblicza się wg cen
> rynkowych, a nie jakichś wyliczeń spółdzielni, czy tak?

Wkladu budowlanego nie wylicza rzeczoznawca. Ten wkład jest na koncie
Sp-ni. Niech Sp-nia wyliczy w jakich kwotach Twój ojciec ma spłacić te
osoby. Odczekajcie pół roku. Jak się te osoby nie upomną o swoje części
to już im przepadnie i nawet sądownie nie wygrają.

--
animka

5. Data: 2008-10-12 20:14:28
Od:"salina" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

osoby. Odczekajcie pół roku. Jak się te osoby nie upomną o swoje części
to już im przepadnie i nawet sądownie nie wygrają.

Ale to jest przecież spadek, więc chyba nie przedawnia się...? Jakie
przepisy to regulują?
A poza tym jak to w końcu jest - wartość mieszkania spadkowego liczy się wg
wartości wkładu budowlanego czy ceny rynkowej lokalu?

6. Data: 2008-10-12 20:50:17
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Animka wrote:

> Wkladu budowlanego nie wylicza rzeczoznawca.

A co ma piernik do wiatraka?

7. Data: 2008-10-12 20:52:22
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

salina wrote:

> A nie 4/6?
>
> [...]
>
> Czy to znaczy, ?e nawet w przypadku polubownego dzia?u spadku, czyli
> notarialnie, trzeba powo?ywaae rzeczoznawce, czy jedynie w razie gdyby
> rozstrzyga? to s?d? W ka?dym razie rozumiem, ?e warto?ae oblicza sie wg cen
> rynkowych, a nie jakich? wyliczen spó?dzielni, czy tak?

Jeśli się dogadacie za ile druga strona zechce pozbyc sie własności to
wt4edy wasza sprawa. Równie dobrze może być nawet za darmo.

8. Data: 2008-10-12 21:57:25
Od:"salina" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

| Jeśli się dogadacie za ile druga strona zechce pozbyc sie własności to
| wt4edy wasza sprawa. Równie dobrze może być nawet za darmo.

OK, ale jeśli się nie dogadają, to czy rzeczoznawca wylicza wartość
mieszkania wg cen rynkowych czy wg wysokości wkładu budowlanego, jak
powiedziano w spółdzielni?

9. Data: 2008-10-13 01:00:54
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

salina wrote:
> cen

> OK, ale je?li sie nie dogadaj?, to czy rzeczoznawca wylicza warto?ae
> mieszkania wg cen rynkowych czy wg wysoko?ci wk?adu budowlanego, jak
> powiedziano w spó?dzielni?

wg cen rynkowych
co ma rzeczoznawca do wkładu budowlanego.

10. Data: 2008-10-14 11:41:01
Od:Buba <h...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

witek pisze:

> wg cen rynkowych
> co ma rzeczoznawca do wkładu budowlanego.

Właściciel wkładu mieszkaniowego nie jest właścicielem mieszkania.
To są całkiem inne pojęcia.
Mam podobną sytuację i s-nia się wypięła, wkładu policzyć nie
potrafi bo nie.
Zatem podatek trzeba zapłacić o wartości rynkowej mieszkania,
którego nie jest się właścicielem.
Sprawiedliwość :-/

--
Buba