  • 1. Data: 2008-10-12 12:40:56
    Temat: Dziedziczenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    Od: <s...@w...pl>

    Witam,
    Kilka miesięcy temu zmarła moja macocha, która wraz z moim ojcem była
    właścicielką mieszkania wykupionego kilka lat temu od spółdzielni w czasie
    trwania ich małżeństwa. Dziedziczą po niej mój ojciec i dwie córki z jej
    poprzedniego małżeństwa. Ojciec nie chce sprzedawać mieszkania, chciałby
    stać się jedynym właścicielem, a ich udziały w spadku wypłacić im w
    gotówce. Stąd moje pytania - czy ojciec ma do tego prawo, tzn. czy dzieci
    macochy mogą także ubiegać się o przejęcie mieszkania i spłatę ojca? Poza
    tym jak wylicza się wartość mieszkania? W spółdzielni powiedziano ojcu coś o
    wkładzie budowlanym, którego części wg udziału w spadku zostaną wypłacone
    spadkobiercom jeśli ojciec uzupełni go do 100%, ale wydaje mi się, że nie
    zrozumiał dość dobrze, bo przecież to mieszkanie ma teraz inną wartość niż
    wartość wkładu budowlanego i cena wykupu od spółdzielni, więc myślę, że
    trzeba wypłacić pozostałym spadkobiercom ich udziały liczone od wartości
    rynkowej mieszkania. Jak to jest zgodnie z prawem?
    Z góry dziękuję z informacje.
    mirka

  • 2. Data: 2008-10-12 14:57:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    s...@w...pl wrote:
    > Witam,
    > Kilka miesiecy temu zmar?a moja macocha, która wraz z moim ojcem by?a
    > w?a?cicielk? mieszkania wykupionego kilka lat temu od spó?dzielni w czasie
    > trwania ich ma??enstwa. Dziedzicz? po niej mój ojciec i dwie córki z jej
    > poprzedniego ma??enstwa. Ojciec nie chce sprzedawaae mieszkania, chcia?by
    > staae sie jedynym w?a?cicielem, a ich udzia?y w spadku wyp?aciae im w
    > gotówce. St?d moje pytania - czy ojciec ma do tego prawo, tzn. czy dzieci
    > macochy mog? tak?e ubiegaae sie o przejecie mieszkania i sp?ate ojca?

    Rozumiem, że mieszkanie bylo wspólne , czyli ojciec ma w tej chwili 3/4
    Mogą. Ale z racje tego, że one mają mniejszość i tam nie mieszkają, to
    raczej mają marne szanse. A przy chęci ojca zrobienia tego samego raczej
    zerowe.
    Ojciec ma do tego prawo. Może im to zaproponować, jak się zgodzą, to
    macie z górki, jak sie nie zgodzą, to możecie iść do sądu z wnioskiem o
    zniesienie współwłasności. Sąd zadecyduje za nie.

    > Poza
    > tym jak wylicza sie warto?ae mieszkania?

    Rzeczoznawca.

  • 3. Data: 2008-10-12 18:36:27
    Od: "salina" <s...@w...pl>

    | Rozumiem, że mieszkanie bylo wspólne , czyli ojciec ma w tej chwili 3/4,

    A nie 4/6?

    [...]
    | Rzeczoznawca.

    Czy to znaczy, że nawet w przypadku polubownego działu spadku, czyli
    notarialnie, trzeba powoływać rzeczoznawcę, czy jedynie w razie gdyby
    rozstrzygał to sąd? W każdym razie rozumiem, że wartość oblicza się wg cen
    rynkowych, a nie jakichś wyliczeń spółdzielni, czy tak?

  • 4. Data: 2008-10-12 19:22:19
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-10-12 20:36 salina napisał/a:

> [...]
    > rozstrzygał to sąd? W każdym razie rozumiem, że wartość oblicza się wg cen
    > rynkowych, a nie jakichś wyliczeń spółdzielni, czy tak?

    Wkladu budowlanego nie wylicza rzeczoznawca. Ten wkład jest na koncie
    Sp-ni. Niech Sp-nia wyliczy w jakich kwotach Twój ojciec ma spłacić te
    osoby. Odczekajcie pół roku. Jak się te osoby nie upomną o swoje części
    to już im przepadnie i nawet sądownie nie wygrają.

    --
    animka

  • 5. Data: 2008-10-12 20:14:28
    Od: "salina" <s...@w...pl>

> [...]

    osoby. Odczekajcie pół roku. Jak się te osoby nie upomną o swoje części
    to już im przepadnie i nawet sądownie nie wygrają.

    Ale to jest przecież spadek, więc chyba nie przedawnia się...? Jakie
    przepisy to regulują?
    A poza tym jak to w końcu jest - wartość mieszkania spadkowego liczy się wg
    wartości wkładu budowlanego czy ceny rynkowej lokalu?

  • 6. Data: 2008-10-12 20:50:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Animka wrote:

    > Wkladu budowlanego nie wylicza rzeczoznawca.

    A co ma piernik do wiatraka?

  • 7. Data: 2008-10-12 20:52:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    salina wrote:

    > A nie 4/6?
    >
    > [...]
    >
    > Czy to znaczy, ?e nawet w przypadku polubownego dzia?u spadku, czyli
    > notarialnie, trzeba powo?ywaae rzeczoznawce, czy jedynie w razie gdyby
    > rozstrzyga? to s?d? W ka?dym razie rozumiem, ?e warto?ae oblicza sie wg cen
    > rynkowych, a nie jakich? wyliczen spó?dzielni, czy tak?

    Jeśli się dogadacie za ile druga strona zechce pozbyc sie własności to
    wt4edy wasza sprawa. Równie dobrze może być nawet za darmo.

  • 8. Data: 2008-10-12 21:57:25
    Od: "salina" <s...@w...pl>

    | Jeśli się dogadacie za ile druga strona zechce pozbyc sie własności to
    | wt4edy wasza sprawa. Równie dobrze może być nawet za darmo.

    OK, ale jeśli się nie dogadają, to czy rzeczoznawca wylicza wartość
    mieszkania wg cen rynkowych czy wg wysokości wkładu budowlanego, jak
    powiedziano w spółdzielni?

  • 9. Data: 2008-10-13 01:00:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    salina wrote:
    > cen

    > OK, ale je?li sie nie dogadaj?, to czy rzeczoznawca wylicza warto?ae
    > mieszkania wg cen rynkowych czy wg wysoko?ci wk?adu budowlanego, jak
    > powiedziano w spó?dzielni?

    wg cen rynkowych
    co ma rzeczoznawca do wkładu budowlanego.

  • 10. Data: 2008-10-14 11:41:01
    Od: Buba <h...@a...net.pl>

    witek pisze:

    > wg cen rynkowych
    > co ma rzeczoznawca do wkładu budowlanego.

    Właściciel wkładu mieszkaniowego nie jest właścicielem mieszkania.
    To są całkiem inne pojęcia.
    Mam podobną sytuację i s-nia się wypięła, wkładu policzyć nie
    potrafi bo nie.
    Zatem podatek trzeba zapłacić o wartości rynkowej mieszkania,
    którego nie jest się właścicielem.
    Sprawiedliwość :-/

    --
    Buba