  • 1. Data: 2002-01-08 08:13:38
    Temat: Dzialka budowlana a slup energetyczny
    Od: "Krzys" <k...@p...fm>

    Witam!
    Mam nastepujacy problem, dostalem w spadku po dziadku dzialke budowlana,
    niestety na dzialce (na samym srodku) stoi slup zakladu energetycznego
    doprowadzajacy prad do pobliskich garazy. Slup zostal postawiony za czasow
    komuny bez zgody wlasciciela (prawdopodobnie zgode wydal naczelnik miasta).
    Jak rozwiazac ten problem, do kogo z tym sie zrocic. Kto powinien usunac ten
    slup i na czyj koszt? A moze lepiej oplaca sie brac kase za dzierzawe
    dzialkiz wyrownanniem za ostatnie lata?
    Krzys

  • 2. Data: 2002-01-09 21:00:05
    Temat: Re: Dzialka budowlana a slup energetyczny
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Sprawa nie jest taka różowa jak ci się wydaje.

    Generalna zasada stanowi, że własność nieruchomości rozciąga się na rzecz
    ruchomą, która została połaczona z nieruchomości tak że stała się jej
    częścią składową (art.191 k.c.) - "superficies solo cedit".
    Jednak art. 49 k.c przewiduje od niej wyjątek a dotyczy on właśnie "urządzeń
    służących do doprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego...". Te
    urządzenia nie należą do części składowych nieruchomości i w konsekwencji
    nie stanowią własności właściciela nieruchomości. Tak więc słup nie stanowi
    twojej własności, jeśli został podłączony do zakładu energetycznego. Bowiem
    od tej chwili nie może on byc odłączony od zakładu bez uszkodzenia lub
    zmiany całości. Słup jest częścią składową zakładu energetycznego.
    Jednak to nie wszystko. Sąd Najwyższy(1995r.) wyszedł z założenia, że jeśli
    takie urządzenie (np. słup energetyczny) zostało wybudowane nie przez
    właściciela, lecz przez inny podmiot - to właściciel nie może być pozbawiony
    roszczenia określonego w art. 231 p.2 k.c. (wynagrodzenie lub żądanie
    odkupienia działki).

    W innej sytuacji, gdy właściciel (będący również odbiorcą energii)
    sfinasował budowę urządzęnia (co zresztą było częstą praktyką monopolisty
    energetycznego) może dochodzić zwrotu poniesionych kosztów na podstaie
    przepisów o bezpośrednim wzbogaceniu (art. 405 k.c. i nast.).
    Kwestię tę reguluje także art. 66 znowelizowanego prawa energetycznego. Daje
    on prawo właścicielowi który z własnych środków postawił słup do odpłatengo
    przekazania go przedsiębiorstwu energetycznemu w drodze odpowiedniej umowy
    między stronami.

    Tak więc rozważ teraz sam co robić w twojej sytuacji.